Gå til innhold

ansatt for kort til og få attest og gave?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg jobber som vikar i en bedrift som skal nedbemannes drastisk siden bedriften går dårlig, så mange har fått sparken etter både 20 og 30 år som ansatt i bedriften.

og jeg er den som ble ansatt sist i bedriften og har vært det siden begynnelsen av mars.

nå nærmer det seg slutt-datoen og det har vært en avsluttende markering for de som slutter. det sto et oppslag på tavla om at de som skal slutte den datoen skulle møte opp og ha en liten markering.

og jeg troppet opp siden jeg skal slutte den datoen på samme linje som de andre.

der ble det delt ut attester og gavekort på noen hundre kroner på en lokal butikk som alle fikk, bortsett fra meg.

jeg fortalte til mine kolleger dagene etter at jeg fikk ingenting, så de ble irritert og en av de gikk til kontoret og sa at jeg også skulle ha det samme som de.

så rett etterpå fikk jeg en attest fra hun som styrer det der, og da sa hun at det ikke var normalt og gi slikt til de som har vært ansatt så kort, og at hun ikke hadde ventet at jeg skulle komme på den markeringen (?). selv om de som har vært ansatt 3 mnd lengre enn meg også fikk, og det var annerledes med de sa kontordamen (?)

jeg fikk ihvertfall attesten og hun sa at kanskje jeg fikk gavekort i løpet av uken, vi fikk se sa hun.

er det normalt eller unormalt og gi gavekort og attest etter så kort tid som ansatt?

jeg har vært ansatt i kortere tid hos en annen bedrift som vikar for noen år siden og fikk gledelig en attest så synes dette var rart. føler meg litt forskjellsbehandlet!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

de som har vært ansatt 3 mnd lengre enn meg er også vikarer foresten, vi går på kontrakt.

Skrevet

Attest har du krav på uansett. Det står vel nedfelt i arbeidsmiljøloven (?)

Men gave er det ikke sikkert du har "rett" på.

Det kommer ann på gavepolitikken hos bedriften. Hos oss må man ha vært ansatt i 6 mnd for å få gave når man slutter

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gave? hvem bryr seg?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

sant nok...som jeg sa til hun at gaven er ikke nøye, så lenge jeg fikk attest. var jo så vidt jeg fikk det virket det som!

Skrevet

Utfra overskriften trodde jeg det var høyde det var snakk om :skratte:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Utfra overskriften trodde jeg det var høyde det var snakk om :skratte:

:skratte:

Skrevet

Attest har du krav på uansett. Det står vel nedfelt i arbeidsmiljøloven (?)

Men gave er det ikke sikkert du har "rett" på.

Det kommer ann på gavepolitikken hos bedriften. Hos oss må man ha vært ansatt i 6 mnd for å få gave når man slutter

Det er riktig, man har krav på attest.

Fra arbeidsmiljøloven:

§ 15-15. Attest

(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.

(2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.

(3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget.

Men gave?? Nei, det har du ikke krav på i det hele tatt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du jobbet der, da? Jobber du fulltid eller deltid?

Gjest strykebrett
Skrevet

Du har jo ikke krav på noe gave, men jeg må si det er innmari smålig å forskjellsbehandle på noen små gavekort. Hadde det vært dyre fine gaver som takk for mage års tjeneste hadde jeg skjønt det bedre, men sånn som du framlegger det virker det gjerrig og smålig av dem.

Skrevet

Jeg sa opp etter 4,5 år. Fikk knapt en håndhilsen og lykke til. Nå er det litt annerledes når man har sagt opp selv, men gave har man uansett ikke krav på. Uansett urettferdig at noen får, og noen ikke. Attest har man selvsagt krav på uansett. Men ikke i forbindelse med en seremoni. Mest vanlig er det vel å få det i posten. Jeg måtte purre flere ganger for å få min.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Huff, har selv opplevd å ikke få gave ved en anledning. Jeg var vikar og hadde jobbet der 1 gang i uken i ca 6 mnd, og ved en julelunsj fikk alle et julekort med takk for god innsats+en almanakk og en penn. Men jeg fikk ikke, siden jeg ikke var fast ansatt, hehe. Synes det var utrolig smålig. Dette var forøvrig i det offentlige.

Skrevet

Jeg sluttet i en jobb etter nærmere 5 år der og fikk ikke noen form for ekstra oppmerksomhet siste dagen og jeg måtte purre flere ganger på sjefen for å få attest. En kollega av meg som sluttet en måned tidligere og hadde jobbet der i 2 år fikk både blomst, en vinflaske og attesten på sin siste dag (noe som var vanlig når folk sluttet i bedriften). Nå skal det sies at sjefen var på ferie da jeg hadde min siste dag, men han kunne jo fått sekretæren sin til å fikse den vinflaska og blomsterbuketten som var standard når folk sluttet. Jeg hadde tross alt vært der i nesten 5 år og fikk alltid positive tilbakemeldinger på jobben jeg gjorde. Greit nok at man ikke har krav på det, men det er en litt kjip følelse å bli "snytt" for noe som er vanlig når folk slutter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Huff, har selv opplevd å ikke få gave ved en anledning. Jeg var vikar og hadde jobbet der 1 gang i uken i ca 6 mnd, og ved en julelunsj fikk alle et julekort med takk for god innsats+en almanakk og en penn. Men jeg fikk ikke, siden jeg ikke var fast ansatt, hehe. Synes det var utrolig smålig. Dette var forøvrig i det offentlige.

Hvis du jobber en dag i uken, burde du få en gave tilsvarende, omtrent 1/5-del av det de andre fikk.

Et kort kunne du godt fått likevel, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...