Gå til innhold

pusse tenner på katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

til dere som pusser tennene på katten deres.

hva pusser dere tennene med?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tannbørste og tannkrem for katter.

Skrevet

Hei

Det viktigste er den mekaniske bevegelsen (katter får ikke karies/hull på samme måte som oss, men mer problemer med tannstein). (Altså trenger egentlig ikke tannkrem),

Det kan gjøre det mer positivt for katten å pusse med tannkrem med feks fiskesmak dette får du kjøpt i dyrebutikk/hos veterinær.

Man skal ikke børste med tannkrem til mennekser (skal ikke ha fluor). Husk også at det viktigste å børste er kinntennene og utsiden på disse...(Det er der tannstein bygger seg opp fortest)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Pusser med en sånn liten "vott" som jeg trekker inn på pekefingeren (og som har en "løkke" jeg trekker inn på langfingeren. Da holder "votten" seg på plass).

"Moroa" starter hver gang vi skal foreta pusseoperasjonen :fnise:

Men med litt forsiktig men bestemt overtalelse så finner de seg i det.... til nød. Og etterpå får jeg det blikket som kun en fornærmet katt kan sende :fnise:

Det går over etter 10 sekunder da, så vi snakker ikke om hverken tvangsholding eller overgrep her :)

Skrevet

Pusser ikke tennene på kattene mine jeg, gir dem bare hardt tørrfôr :P

Det skulle vel være nok til å forebygge tannstein litt?

Katter pusser jo ikke tennene ute i naturen :fnise:

(Tror ikke jeg burde prøve og stappe noe inn i munnen på kattene mine heller, da forsvinner alle fingrene mine i ett glefs!)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

om tørrfôret virker eller ikke kommer ann på om du kjøper et vanlig tørrfôr eller tørrfôr beregnet for bruk mot tannstein...

(Vanlig tørrfôr knuser uten særlig mottstand, tanndiett skal gi mer motstand, som gir litt børste effekt mot plakk).

Det er også individuelt hvor mye tannstein som bygges opp og om man behøver å børste tenner eller bruke andre midler mot tannstein.

Skrevet

Kjøper ett tørrfor av god kvalitet, og det forebygger tannstein godt. Har også kjøpt ett slags pulver som motvirker plakk, som kan strøs over tørrforet i blant, for å forebygge. Prøver virkelig å forebygge alle former for tannstell, siden mine katter hater å bli håndtert på den måten. Sjekker også tennene deres hos dyrlegen hver gang de får vaksine, og så langt har det gått fint.

Skrevet

Ok, takk for svar, og tips.

Jeg så nemlig et program hvor de sa katter kunne få hull i tennene, men jeg kan ha blingset. ;)

Heldigvis får katten her hjemme kattemat som forebygger tannsten.

Det jeg derimot har vært litt bekymret for er om tennene tar skade av ting som godterier (til mennesker), osv?

Jeg vet at katter ikke skal ha slikt, men det har hendt en viss kattepus finner veien til søplekassen om natta, og jeg har innimellom gitt henne "snop" (f.eks en bitteliten bit av drua jeg spiser, eller lignende).

Lurer på om dette kan skade?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo høre med dyrlegen om det er behov for tannpuss. Vår katt er i hvert fall til årlig kontroll i forbindelse med vaksinering, og dyrlegen(e) sier tennene hans ser fine ut foreløpig. Mange katter over 5-6 år får problemer med tannstein, denne kan fjernes av dyrlegen, men da er det jo også lurt å begynne med tannpuss (forsåvidt lurt å venne katten til at man tar i munnen på den innen den tid...). Sånn "vott" til å tre på fingeren virker smart.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forresten bør du være veldig forsiktig med å gi den godteri, druer o.l. I hvert fall for hunder er det stoffer i druer, rosiner, sjokolade og en rekke andre varer, som er direkte giftige for dem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Katter kan få en "annen type hull" se http://www.doktordyregod.no/behandlinger/forl

Dette kommer av genetikk, miljø osv, det kan også ha en innvirkning på om katten har god tannhelse om den får dette.

Dette er ikke det samme som hull/caries som mennesker og hunder kan få som utvikles blant annet pga demineralisering pga plakk bakterier som danner en syre når de fordøyer sukker...

Skrevet

Forresten bør du være veldig forsiktig med å gi den godteri, druer o.l. I hvert fall for hunder er det stoffer i druer, rosiner, sjokolade og en rekke andre varer, som er direkte giftige for dem.

Jeg vet. Har en liste over hva katter/hunder ikke tåler.

Skrevet

Katter kan få en "annen type hull" se http://www.doktordyregod.no/behandlinger/forl

Dette kommer av genetikk, miljø osv, det kan også ha en innvirkning på om katten har god tannhelse om den får dette.

Dette er ikke det samme som hull/caries som mennesker og hunder kan få som utvikles blant annet pga demineralisering pga plakk bakterier som danner en syre når de fordøyer sukker...

Auch.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Nå er vel ikke årsaksbildet mht. FORL riktig ferdigidentifisert ennå...

Har to stk med denne diagnosen.

Det nettsiden sier om trekking av tenner bør du ta med en stoor klype salt. FORL tenner blir ganske "sprø", og trekking vil dermed ofte føre til at restene av roten blir liggende igjen. Spesialister på denne typen diagnoser vil først ta tannrøntgen for å identifisere angrepne tenner før man så fjerner de angrepne tennene kirurgisk ( med andre ord man opererer disse tennene ut), og slik fjerner hele tannen med alle rot-rester helt ned i kjevebenet.

Den som kan knekke årsaks-koden vil være svært velkommen i vetrinærmiljøet både i USA og i Eurpoa.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Heldige dere er som får lov/har vendt katten til dette.

Hadde jeg bare ant dette for mange år siden ...

Min kongelige må til dyrelegen for tannpuss.

Skrevet (endret)

Og etterpå får jeg det blikket som kun en fornærmet katt kan sende :fnise:

Det går over etter 10 sekunder da, så vi snakker ikke om hverken tvangsholding eller overgrep her :)

...Men jeg kjenner til dette blikket her :fnise:

Klart det er overfall og overgrep :fnise: Katter er jo døden nær av og til skjønner du vel :fnise:

Endret av AnneBonny
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...