Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Synes værvarslinga i Norge er elendig. sommerværet er sikkert ikke så lett å forutse. Men god varsling for samme dag burde jo være mulig? Når tordenværet er på vei opp Oslofjorden, kunne man ikke oppdatert yr.no? I dag er det varslet 0 nedbør, men det regner likevel. Det er jo bare å ta en telefon eller se ut av vindu? Jeg har bodd i både Sverige og Florida. I Florida var de meget dyktige på 1/2 dags varsel. De brukte både vær-radar og satelitt.
Supraspinatus Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 Synes værvarslinga i Norge er elendig. sommerværet er sikkert ikke så lett å forutse. Men god varsling for samme dag burde jo være mulig? Når tordenværet er på vei opp Oslofjorden, kunne man ikke oppdatert yr.no? I dag er det varslet 0 nedbør, men det regner likevel. Det er jo bare å ta en telefon eller se ut av vindu? Jeg har bodd i både Sverige og Florida. I Florida var de meget dyktige på 1/2 dags varsel. De brukte både vær-radar og satelitt. Det er jo relativt urettferdig ovenfor meteorologisk institutt at du sammeligner med Florida. De har veldig stabile luftmasser og svært forutsigbart vær i sommermånedene. Hvis du leser inne på yr.no så står det hvorfor bildene noen ganger ikke stemmer. Hvis du derimot leser tekstvarselet, så inneholder det mer nøyaktig prognose. Værvarselet oppdateres heller ikke så ofte der inne. Hvis det er vær akkurat nå du er ute etter burde du heller klikke deg inn på "observasjoner". De bruker nok akkurat det samme type utstyret i Norge for å spå været som de gjør de fleste andre steder i verden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 Florida har ikke noe spesielt stabilt vær, heller ikke om sommeren. Derimot så er værvarsling veldig viktig også for sikkerheten. De legger også veldig stor vekt på 1/2 dags varsel. Da kan man om morgnen få vite hvordan været blir resten av dagen. Om man kan dra å bade osv. Man kunne gjordt det samme i Norge. Selv når man kan se ut av vinduet for å se at den varslingen man har fra i går er feil, så virker det ikke som man prøver å lage nye prognoser.
Supraspinatus Skrevet 13. juli 2010 #4 Skrevet 13. juli 2010 Florida har ikke noe spesielt stabilt vær, heller ikke om sommeren. Derimot så er værvarsling veldig viktig også for sikkerheten. De legger også veldig stor vekt på 1/2 dags varsel. Da kan man om morgnen få vite hvordan været blir resten av dagen. Om man kan dra å bade osv. Man kunne gjordt det samme i Norge. Selv når man kan se ut av vinduet for å se at den varslingen man har fra i går er feil, så virker det ikke som man prøver å lage nye prognoser. Nå er Florida ganske langstrakt, men det er en grunn til at det er så sykt mange flyskoler der. Været er stortsett pent, med en regnskyll på ettermiddagen. Men det er rett det du sier. De lager ikke nye prognoser. Det oppdateres to ganger i døgnet. Det står der inne. Om du skal ha oftere oppdatert værobservasjoner og prognoser anbefaler jeg deg å lære å lese flyvær. De fleste flyplassene i Norge utsteder observasjoner 2 ganger i timen og det kommer ny prognose hver tredje time. Norske flypasser finner du her: IPPC
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juli 2010 #5 Skrevet 14. juli 2010 Jeg er enig med deg TS. Det verste synes jeg er at metrologene er ikke enige, yr.no og pent.no har ofte forskjellig vær å melde. Ikke rart man blir forvirret. Og når ingen klarte å fange opp det store uværet som kom natt til tirsdag så kan man jo begynne å lure. Ikke det at jeg tror det er så lett å melde vær, men har man nå engang tatt en universitetsutdannelse for å melde vær så burde hadde det vel vært greit å gjøre en god jobb innimellom.
Gjest Trajan Skrevet 14. juli 2010 #6 Skrevet 14. juli 2010 værvarselet er ikke så dårlig som folk skal ha det til.
Hoppetaujenta Skrevet 14. juli 2010 #7 Skrevet 14. juli 2010 Jeg snakker av min erfaring her jeg bor. Tv2 og Nrk viser ofte forskjellig resultat både på en og flere dagers varsel. Langtidsvarsel kan jeg jo skjønne problemet med, men morgendagen liksom...? En annen ting som jeg syns at værpresentatører er skikkelig dårlige på (spesielt jentene på tv2),nemlig å fremsi ALT vær på en nøytral, blid og grei måte. Slik det ofte virker, er det KUN sol og blå himmel som er sommer og godvær. De kunne ha gjort en hver dags varsel til en "fest", men legger ansiktet i lett triste folder og beklager at det blir overskyet/vind/regn...men kjære vene: dette er da også et helt normalt sommervær! Og livet er hva en gjør det til uansett. Sommeren også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå