Momseguri Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Så vidt jeg har skjønt så er det lavkarbo mat som skal til for å gå ned i vekt ikke sant? Men jeg lurer på om det går an å være litt lavkarbo? F.eks at jeg kutter ut karber annhver dag, eller bare spiser lavkarbo middag, men spiser (grovt) brød til lunsj og at jeg fortsetter å spise frukt og grønnsaker? Eller går vinniga opp i spinninga da? 1
Gjest Elfrida Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 Det som skal til for å gå ned i vekt er at man spiser mindre enn man forbruker. Enten ved at man spiser mindre enn før, eller ved at man beveger seg mer, eller en kombinasjon av de to. Endel folk opplever at det er lettere å gå ned når man spiser lite karbohydrater. Antagelig har det en del med at proteiner og fett er ganske mettende, og man slipper store variasjoner i blodsukkernivået. MEN det er jo et spesielt kosthold, så det anbefales vel mest til de som har en helsefarlig høy vekt, og mye å gå ned. For øvrig kan man spise mye grønnsaker på en lavkarbodiett, så det er det ingen grunn til å kutte ut, tvert i mot. Du finner mer informasjon om forskjellige typer lavkarbodietter på http://lavkarbo.no/
Kitsune Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 Ja, du kan være litt lavkarbo. Spis grønnsaker som vokser over jorda i stedet for poteter til middag. Spis mye pålegg på en tynn brødskive. Ikke spis så mye frukt, bær er bedre. Fullkornspasta i stedet for vanlig fin pasta og store havregryn i stedet for lettkokte. Lavkarbo handler ikke om å kutte ut karbohydrater i kosten, men å se litt på kvaliteten på karbohydratene. Kokt potet og loff er nei-karboer, mens brokkoli og veldig grovt brød er ja-karboer. Tenk også litt på at maten skal se mest ut som det dyret det kommer fra (mitt eget ordtak:D, altså fiskestykker i stedet for fiskekaker, koteletter i stedet for kjøttpudding osv.
Momseguri Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2010 Tenk også litt på at maten skal se mest ut som det dyret det kommer fra (mitt eget ordtak:D, altså fiskestykker i stedet for fiskekaker, koteletter i stedet for kjøttpudding osv. Takk for tips! Er gulrøtter og løk ja eller nei mat? Vi spiser det mye (billig og mettende), men det vokser jo under jorden? Har vært mye inne på lavkarbo og sett, men føler de fleste er veldig strikte på å bare spise lavkarbo? Har også lest mye på Lena Beatrice sin blogg, og hun virker (for meg) ganske kllar på at man kun kan spise lavkarbo, og driver å regner ut karbinnholdet i maten og sånn. Jeg har ca. 20 kg. å gå ned, så det er jo ganske mye da...
Momseguri Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. juli 2010 Og bør jeg spise mye fett selv om jeg bare er lavkarbo "stykkevis og delt" ? Eller bør jeg kutte ut/ned på dette? Tenker f.eks rømme, hvitost, fløte og olivenolje.
Gjest Elfrida Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 Disse som lenabetrice & co, spiser så lite karbohydrater at kroppen begynner å omdanne fett til ketoner, noe som kalles kostholdsindusert ketose. For å oppnå dette må man innta svært lite karbo, så lavt som 15 til 20 gram per dag. Hvis man skal gjøre dette nytter det IKKE å ha annenhver dag lavkarbo. Hvis du skal gjør som du har planlagt, og ha et moderat, men ikke superlavt inntak av karbohydrater, ville jeg ikke spist mer fett enn nødvendig, da det fort blir mange kalorier.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #7 Skrevet 13. juli 2010 Lavkarbo handler ikke om å kutte ut karbohydrater i kosten, men å se litt på kvaliteten på karbohydratene. Kokt potet og loff er nei-karboer, mens brokkoli og veldig grovt brød er ja-karboer. Jo, lavkarbo handler om å kutte karbohydrater i kosten. Et "normalt" kosthold byr på rundt 300 gram karbohydrater om dagen, mens inntak på under 100 gram om dagen er det som regnes som lavkarbo. Til TS: anbefaler deg å lese litt før du gir deg i kast med en eventuell lavkarbodiett. Hvis du virkelig har 20 kilo du vil ned, vil nok dette være en ganske bekvem måte å gjøre det på, men det har ikke samme effekten om du bare gjør det "halvveis". Selv har jeg tatt av snart 25 kilo, og har aldri hatt det bedre
PecanPie Skrevet 13. juli 2010 #8 Skrevet 13. juli 2010 Jo, lavkarbo handler om å kutte karbohydrater i kosten. Et "normalt" kosthold byr på rundt 300 gram karbohydrater om dagen, mens inntak på under 100 gram om dagen er det som regnes som lavkarbo. Til TS: anbefaler deg å lese litt før du gir deg i kast med en eventuell lavkarbodiett. Hvis du virkelig har 20 kilo du vil ned, vil nok dette være en ganske bekvem måte å gjøre det på, men det har ikke samme effekten om du bare gjør det "halvveis". Selv har jeg tatt av snart 25 kilo, og har aldri hatt det bedre Lavkarbo handler ikke om å ekskludere karbohydrater fra kosten. Det er ikke bra for kroppen. Det handler om å spise under 150 karbohydrater om dagen. "Lavkarbo" er et paraplybegrep, hvor lavkarbo/høyfett er én av disse grenene. Andre grener er Skaldeman, South Beach, Fedon, Atkins, blant andre. Jeg er enig i at om man skal følge en av "ekstremdiettene" er det viktig å lese seg opp. Spiser man litt for mange karbohydrater og pøser på med fett går det gæren vei. Spiser man null karbohydrater er ikke det bra heller. Om man bare ønsker å kutte karbohydrater i hverdagen kan det holde å lese på matvarenes næringsinnhold, og ellers spise som "høykarboslankerne" (dersom vektnedgang er et mål), om enn med litt mer protein for å holde seg lenger mett. Gratulerer med vektnedgang, tviler ikke på at det er deilig å være kvitt så mange kilo.
bergans Skrevet 13. juli 2010 #9 Skrevet 13. juli 2010 Så flott at du vil ta tak i kostholdet ditt Men det du beskriver her har egentlig null med lavkarbo å gjøre, og det er ingen som har "rettighetene" på dette med å kutte ut enkle karbohydrater til fordel for bedre kvalitet på karbohydratene og økt inntak av sunne proteinkilder. Det er ingen som vil anbefale noen å basere kostholdet sitt på poteter, hvit ris og pasta idag. Alle vil derimot sterkt anbefale at du får i deg nok komplekse karbohydrater via kostfiber, noe som vil ivareta tarm- og magehelse, samt beskytte mot livsstilssykdommer. Det samme gjelder det å ta mer grønt på tallerkenen, og spise mye frukt og bær kvar dag. Frukt er ikke livsfarlig, så lenge du ikke spiser det 24/7. Det er heller ikke noe galt for normalvektige folk som trener å spise litt poteter og ris, men alt med måte. Unntaket er toppidrettsutøvere, som må maksimere sine glykogenlagre dagene før en tøff og hard konkurranse, og dermed kan spise større mengder av karbohydrater før f.eks et toppløp. Nå er det slik at hardt og krevende fysisk arbeid, eller mye hard trening, negerer de fleste effektene et dårlig kosthold kan skape, nettopp fordi kropen i energibalanse blir nødt til å bruke ressursene på den beste og mest effektive måten. Derfor så er det lurt å bevege litt på skrotten, så lenge du fysisk er i stand til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå