J88 Skrevet 13. juli 2010 #1 Skrevet 13. juli 2010 Noen har vel kanskje hørt den " jeg har bare vanlig huskatt(gjerne gatemix som det kalles) så jeg kjøper det billigste föret, det er jo tross alt ikke en rasekatt". Vel, jeg personlig mener at det uansett er et levende vesen som fortjener bedre för enn f.eks Friskies, Whiskas osv. Selv om det ikke er en rase katt til 5000 kr. Katten blir jo mett, men allikvel. Det er sånn at i f.eks Royal Canin eller Eukanuba O.L, at det innerholder riktig mengder og rikere mineraler og vitaminter og fett, som katten egentlig trenger best for å leve et bedre liv. Innen Royal Canin fks, finnes det flere typer. For innekatter fks, og junior(som innerholder mere fett o.l for den tiden oppveksten er for at de skal få i seg best mulig næreing). Typer for steriliserte, som de som har lett for å legge mer på seg, og kan bli overvektige, og deretter utvikle Disbetes, som og i noen tilfeller kan føre til død. JA det er et dyrere för, men i en slik förtype får de såpass og alt de trenger av mineraler at de da spiser mindre,pga nettopp dette samtidig som de får i seg alt den trenger. Så posen med ja, f.ks Royal varer en stund. Og det lønner seg jo i lengden. Men alle har jo ikke råd til et dyrere för selvfølgelig, jeg hadde ikke det selv før, en periode. Men JEG ville hatt ordentlig næringsrikt mat, som innerholder alle de tingene en behøver best da.Mineraler, vitaminer og fett. Dette er bare et synspunkt fra min side Jeg har selv en Norsk halvt skogskatt, hva den andre halvdelen er uvisst. Men jeg synes katten min fortjener det beste. Så langt det lar seg gjøre da selvfølgelig. For meg er det riktig med ordentlig för, da hun er en sterilisert innekatt, og legger lett på seg. Helse er viktig :) Mvh J88
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 Kun Eucanuba tørrfor. Aldri våtfor. Min er ekte norsk gatemix.
la Flaca Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 Pusen her er veldig glad i tørrfóret Natures Best, får hos veterinær. Han får også Eukanuba. Ellers supplerer jeg med Norwegian Polar som er et varmebehandlet ferskfór til hund. Men siden det inneholder veldig mye fett og protein er det kjekt for å holde musespisinga i sjakk om sommeren. (pusen er en sibirkatt, råskinn til å jakte)
J88 Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2010 Høres bra ut Jeg förer min med Royal Canin Indoor Long Hair 35. :) Har målebeger til henne da, hun er veldig glupsk Eta eta eta
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Har to katter ala gatemix. De får Royal Canion sin Dentale og seniormat derfra. Må også bruke målebeger siden de er litt glupske. En gang i året kjøper jeg inn en pakke med 10 poser/posjoner med våtfør. Ekstra stas når de får det våtforet, f.eks til jul og når de har burdag :rødme:
J88 Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2010 Har to katter ala gatemix. De får Royal Canion sin Dentale og seniormat derfra. Må også bruke målebeger siden de er litt glupske. En gang i året kjøper jeg inn en pakke med 10 poser/posjoner med våtfør. Ekstra stas når de får det våtforet, f.eks til jul og når de har burdag :rødme: Ja det er ekstra stas når de får litt våtför. Kattens nærings behov og alt det der, finnes jo i tørrföret, så den greier seg fiiiint uten våtför. Det er jo mest for kosens skyld. Royal Canin sier jo det, at for kattens tannhelse er tørrföret det beste, men at en kan gi våtför en gang i blandt. Jeg selv gir min katt veldig sjelden da jeg synes det ikke er nødvending.(Men en gang i blandt får hun litte grann, men hun foretrekker faktisk tørrför, ikke alltid hun vil ha våt) Alt den trenger av vitaminer og mineraler finnes i tørrföret =) :) :)
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #7 Skrevet 13. juli 2010 Nå har katten vår forsvunnet men han pleier å få tørrfôr fra stort sett Royal Canin, egnet for kastrerte (ute)katter. Har i kortere perioder gitt Friskies, og synes katten lukter ubehagelig/promp når han spiser dette... dessuten kan det vel være skadelig på sikt for kastrerte katter, men det påståes jo på esken at saltinnholdet er ok, så kan hende de har endret på dette siden "gamle dager". I tillegg har han fått småfisk når vi har vært og fisket (2-3 ganger i løpet av en sommer), jakter mye og spiser et ukjent antall mus og fugl, og av og til fikk han kattemelk.
Auraya Skrevet 13. juli 2010 #8 Skrevet 13. juli 2010 (endret) Jeg har vanlige huskatter, og tar selvsagt like godt vare på dem, selv om de ikke kostet penger da jeg fikk dem. De får Royal Canine tørrfor, har også prøvd Eukanuba og ProPlan, men fant ut at RC funker best for både kattene og hunden. Alle er jo også kastrert, og da er det viktig at de får ett godt for, så de ikke legger på seg eller får nyreproblemer. Endret 26. juli 2010 av Auraya
NovaFlare Skrevet 13. juli 2010 #9 Skrevet 13. juli 2010 Jeg har to katter, en huskatt og en Maine Coon, og begge har ømfintlig tannkjøtt, så de får oral sensitive fra RC
J88 Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 13. juli 2010 Nå har katten vår forsvunnet men han pleier å få tørrfôr fra stort sett Royal Canin, egnet for kastrerte (ute)katter. Har i kortere perioder gitt Friskies, og synes katten lukter ubehagelig/promp når han spiser dette... dessuten kan det vel være skadelig på sikt for kastrerte katter, men det påståes jo på esken at saltinnholdet er ok, så kan hende de har endret på dette siden "gamle dager". I tillegg har han fått småfisk når vi har vært og fisket (2-3 ganger i løpet av en sommer), jakter mye og spiser et ukjent antall mus og fugl, og av og til fikk han kattemelk. Så trist at katten deres er forsvunnet Men h*n har ikke bare tatt seg en runde da? kan jo være borte lenge for så å komme tilbake. Har ei venninne, katten hennes forsvant, og kom hjem 1 år senere! det høres jo helt vanvittig ut, men de kan ta seg såppase turer Bra du har för som er spesielt for katten din, kastrert. Ja, ang Friskies og Whiskas er jeg enig!! Spes Whiskas, luktet ekstremt av kattedoen, og ikke minst katten luktet jo æsj De har nok rett ang Friskies o.l at det kan være skadelig i lengden, med tanke på at katten din er kastrert. En hver katt trenger för spesielt for h*n. Akkurat som oss mennesker, faktisk. Royal Canin har jo spesialisert seg på dette. Er ikke sikkert det er så mange som tenker over åssen för de förer med. Men det er viktig egentlig. Men det er jo litt dyrt også..så.. men Ja det står jo på eskene i butikken at saltinnhold og fett, vitaminer og mineraler liksom er "godkjent". Men hvis en leser på pakkningen til whiskas /Friskies og sammenligner med Royal canin, er det stooor forskjell. Dyrlegene anbefaler jo ikke akkurat innholdet i Friskies i forskjell til Royal canin/Eukanuba. :) Kattemelk er godt vettu Jeg er glad den tid er over da hun kom inn med hodeløse duer
MissMas Skrevet 13. juli 2010 #12 Skrevet 13. juli 2010 Jeg har selv en Norsk halvt skogskatt, hva den andre halvdelen er uvisst. Men jeg synes katten min fortjener det beste. Så langt det lar seg gjøre da selvfølgelig. For meg er det riktig med ordentlig för, da hun er en sterilisert innekatt, og legger lett på seg. Helse er viktig :) Mvh J88 Godt innlegg, Trådstarter! Veldig godt innlegg. Du er flink og påpeker hvor viktig det er med et godt fôr til dyret sitt. Uansett om det er mix eller hva det er. Jeg har selv to ekte huskatter, og de får Royal Canin Outdoor som visstnok skal gi dem mer energi osv. Og de løper mye, så det må da være bra! Men jeg vil ikke at mine kattepuser skal kjede seg og sulte når de er innendørs (de er inne om natten så ikke den store, stygge skabbreven kommer og dreper dem), så de får våtfôr av meg også. Og de er kresne! Så de får Gourmet Gold Mousse, intet annet. Det er det eneste våtfôret de liker, så da får de det også. Jeg skjemmer dem kanskje litt bort, men det er da en luksus å ha husdyr og jeg synes de fortjener det beste. Selv liker jeg å bli skjemt bort med mat, så da tenker jeg automatisk at de har det vondt om de ikke blir skjemt bort
Gjest Huffsa Skrevet 13. juli 2010 #13 Skrevet 13. juli 2010 (endret) Alle 5 gatemixene får royal canin for kastrerte pusekatter Endret 13. juli 2010 av Huffsa
Gjest Lille-pus Skrevet 13. juli 2010 #14 Skrevet 13. juli 2010 Alle 5 gatemixene får royal canin for kastrerte pusekatter Da er vi flere som forer med RC for kastrerte pusekatter Siden to av mine har litt dårlig med tenner så blir det en pose RC våtfor for unger herrer med jevne mellomrom (minst kalorier i den så dyrlegen anbefalte det til både de tannløse herrene og frøkenpusen med komplette og perfekt tannsett).
J88 Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #15 Skrevet 13. juli 2010 Godt innlegg, Trådstarter! Veldig godt innlegg. Du er flink og påpeker hvor viktig det er med et godt fôr til dyret sitt. Uansett om det er mix eller hva det er. Jeg har selv to ekte huskatter, og de får Royal Canin Outdoor som visstnok skal gi dem mer energi osv. Og de løper mye, så det må da være bra! Men jeg vil ikke at mine kattepuser skal kjede seg og sulte når de er innendørs (de er inne om natten så ikke den store, stygge skabbreven kommer og dreper dem), så de får våtfôr av meg også. Og de er kresne! Så de får Gourmet Gold Mousse, intet annet. Det er det eneste våtfôret de liker, så da får de det også. Jeg skjemmer dem kanskje litt bort, men det er da en luksus å ha husdyr og jeg synes de fortjener det beste. Selv liker jeg å bli skjemt bort med mat, så da tenker jeg automatisk at de har det vondt om de ikke blir skjemt bort Tusen takk :) Det er så viktig med helsen og det det. Og ja, innekatter kan kjede seg noe mer, og legger lettere på seg. Det fører til overvekt, jo deretter evt Diabetes som i verste fall rett og slett fører til kattens død. Hehe, ja skjønner godt at du vil ha de inne om natta skumle dyr der ute vettu Jeg hadde min ute før, men ikke nå lenger. Av div grunner. Men hun har sæla, og har lang løpestring, så hun lider ikke i det hele tatt. Bare koser seg Kjenner til den kresne ja...spes ang våtföret!! Min vil også kun ha gold gourmet.. Men sjelden hun får da Mix eller rase, riktig för er viktig, fortsatt et levende vesen som trenger masse mat og kjærlighet :rødme: :)
Gjest Invicta Skrevet 13. juli 2010 #16 Skrevet 13. juli 2010 Katten min er også helt vanlig huskatt og får Royal Canin, han spiser kun tørrfôr. Han får veldig mye skryt for pelsen sin Til min forrige katt brukte jeg en stund billigfôr fra dagligvaren, men etter å ha prøvd Royal Canin gikk jeg aldri tilbake.
Inger88 Skrevet 13. juli 2010 #17 Skrevet 13. juli 2010 Viktig å ta vare på katten ja, selv om den er huskatt/gatemiks. Det er jo tross alt et levende vesen som en har valgt å ta til seg. Her i huset får pusen royal canin. Tror han er helt vanlig huskatt(fikk ham fra dyrebeskyttelsen). Han får også noe matrester, viss vi har rent kjøtt til middag eller kokte grønskaker får han det. Han er et skikkelig matvrak:P
inga:) Skrevet 13. juli 2010 #20 Skrevet 13. juli 2010 kun kvalitetsfor slik at pus får de næringsstoffer hun trenger. den maten man får på Rimi f.eks whiskas og andre er å regne for junkfood og er ikke bra for katten. lite næring og full av salt, konserveringsmidler, smaksforsterkerer. katter som er sterilisert/kastrert omsetter salt dårligere i nyrene og får ofte nyresvikt med alderen pga butikkfor med for mye salt. Dyrlegen vår sier at man skal velge et for og holde seg til det. Ikke drive å blande flere merker. Jeg holder meg til Iams. Pus er veldig fornøyd med det. Hun får Iams både som tørrfor og våtfor. Og så får hun omega-3 olje som jeg tar en skje over våtforet et par ganger i uka. Innimellom strør jeg litt tannstenpulver over maten. Det hjelper å holde tennene i orden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå