Gå til innhold

Heve leiekontrakt?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer har, etter laaaang leting, fått oss en leilighet (L1). Dro på en annen visning etterpå, og fant ut at dette var drømmeleiligheten (L2). De (L2) kunne imidlertid ikke gi oss svar før om noen dager, da flere skulle på visning. Så fikk vi tilbud om å leie L1. Siden L2 skulle ha flere på visning, og vi ikke har hatt særlig flaks hittils, takket vi ja til L1, da dette er en grei leilighet.

Forklarte L2 at vi hadde fått et tilbud, og måtte bestemme oss i løpet av kort tid, men hørte ikke noe mer fra de. Timer, kun timer senere, ringer L2 og sier at vi kan få leiligheten. Den koster like mye som den andre, men er dobbelt så stor, og passer våre behov mye bedre.

Kontrakten med L1 er skrevet under, så vi har jo bundet oss for minst 1 år. Men jeg har lyst til å ringe L1, bare for å høre, om det er mulig for å heve kontrakten. Det var flere på visning, så er ikke noe problem å få leid den ut. Skal være real og ærlig angående situasjonen. Spørre på en pen og forsiktig måte. Går det ikke går det ikke. I verste tilfelle får vi et anstrengt forhold. Er det noen som har noen tips/innspill?

Hilsen stressa student med luksusproblem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har vel oppsigelsesfrist?

Skrevet (endret)

Jeg og min samboer har, etter laaaang leting, fått oss en leilighet (L1). Dro på en annen visning etterpå, og fant ut at dette var drømmeleiligheten (L2). De (L2) kunne imidlertid ikke gi oss svar før om noen dager, da flere skulle på visning. Så fikk vi tilbud om å leie L1. Siden L2 skulle ha flere på visning, og vi ikke har hatt særlig flaks hittils, takket vi ja til L1, da dette er en grei leilighet.

Forklarte L2 at vi hadde fått et tilbud, og måtte bestemme oss i løpet av kort tid, men hørte ikke noe mer fra de. Timer, kun timer senere, ringer L2 og sier at vi kan få leiligheten. Den koster like mye som den andre, men er dobbelt så stor, og passer våre behov mye bedre.

Kontrakten med L1 er skrevet under, så vi har jo bundet oss for minst 1 år. Men jeg har lyst til å ringe L1, bare for å høre, om det er mulig for å heve kontrakten. Det var flere på visning, så er ikke noe problem å få leid den ut. Skal være real og ærlig angående situasjonen. Spørre på en pen og forsiktig måte. Går det ikke går det ikke. I verste tilfelle får vi et anstrengt forhold. Er det noen som har noen tips/innspill?

Hilsen stressa student med luksusproblem

Dere har ikke rettslig sett noe grunnlag for å heve avtalen. Du kan imidlertid prøve deg på det du sier her, å rett og slett sjekke om utleier heller finner en annen leietaker og velger å "kaste" kontrakten. Eventuelt kan du jo tilby å f.eks. betale han noen tuselapper i bytte for tort og svie.

Forutsatt at dette ikke fører frem så har du jo inngått en tidsbestemt leieavtale. Reglene i husleieloven er da slik at man i UTGANGSPUNKTET ikke kan si opp leieavtalen i leietidsrommet. Feil/mangler osv. er ikke her aktuelle, så da gjenstår det kun et mulig punkt du kan "redde" deg på, det er husleielovens

§ § 9-2. Tidsbestemte leieavtaler

En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Dvs. står det skriftlig i kontrakten at den ikke kan sies opp i leieperioden?

Det holder ikke at det kun står "avtale om leie f.eks. 1.02.10-1.02.11, men det må også stå skriftlig at det ikke er mulighet til å si opp leiekontrakten før leieperioden er avsluttet. Står ikke dette, har utleier forsømt sin opplysningsplikt å du har da mulighet til å si leieavtalen opp. Det kjipe er da at du har en oppsigelsesfrist på 3 mnd. Sistnevnte følger av husleieloven

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

Så ja..det er jo muligheter, men ingen av de er spesielt lysende om ikke utleier bare går med på å "kaste" kontrakten. Men siden den andre var så mye større og bedre, er det kanskje bedre å bo der og heller betale 3 mnd. husleie dobbelt - forutsatt at du har den oppsigelsesfristen jeg nevnte ovenfor - altså at utleier ikke har spesifisert i kontrakten at du ikke kan si opp avtalen. Når det kommer til oppsigelsen er det visse formkrav for at den skal være gyldig, men det får du ta når du bestemmer deg for hva du skal gjøre.

Endret av kristian82
Skrevet

Det er ikke lov med 1 års binding. Hvis det er bindingstid skal det være over 3 år minimum. Men oppsigelsestiden må du betale.

Gjest strykebrett
Skrevet

En ting er jo lovverket, men jeg syns det blir litt unødvendig å trekke fram det i ts sin situasjon, siden hun ikke enda har en koflikt med noen. Spør pent så ordner det seg sikkert, eventuelt tilby en kompensasjon som noen her sa. Det er jo utleiers marked nå som tilflyttende studenter i hopetall inntar byene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov med 1 års binding. Hvis det er bindingstid skal det være over 3 år minimum. Men oppsigelsestiden må du betale.

Det er lov dersom man leier ut leilighet som er en del av huset man selv bor i, eks. sokkel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...