Gå til innhold

Hjelp det tordner....

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sitter med mitt tråløs fra ice, og her buldrer det høyt. Vi er to venniner som sitter på en liten holme/øy og natter over i telt. Folka som rodde oss over ligger å sover trygt i en hytte på land 600 meter fra oss.

Skal vi satse på at det går bra å være her, eller skal vi satse på å få noen til å hente oss? Det ser ikke ut til å gi seg med det første. Hjelp!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er egentlig problemet? Teltet er ikke det høyeste punktet på holmen?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig problemet? Teltet er ikke det høyeste punktet på holmen?

Det skulle du nok likt å visst :regn:

En liten holme, med et par buskevekster. Det smeller fortsatt. Og teltet er ganske så bull's eye :|

Skrevet

Nå har det gitt seg i Oslo, så håper det roer seg snart hos dere også!

Skrevet

Forresten er det langt farligere å sitte i åpen båt i tordenvær - da er du definitivt det høyeste punktet. Ligg heller flatt i terrenget så lenge!

Skrevet

Skjønner dere er litt satt ut! Men jeg tror dere vil være trygge altså, er veldig sjelden noen blir skadet/dør av lynnedslag i Norge.

Først så bør dere "telle lynet". Altså, for hvert sekund så reiser et lyn 1/3 kilometer, dvs. at hvis det er tre sekunder fra dere hører torden til dere ser lynet så er lynet 1 kilometer unna, er det seks sekunder i mellom så er lynet 2 kilometer unna osv. osv. Så når dere hører torden begynn å si 1001-1002-1003 osv. høyt for dere selv (om dere ikke kan følge en klokke som har sekundviser/teller) til dere ser lynet. Og selvsagt -jo lengre unna lynet er jo tryggere er dere.

Forhåndsregler:

* Ikke gå inn under trær for å unngå å bli våt av ev. regn som kommer fra tordenskya.

* Ikke opphold deg på steder der hodet ditt stikker opp og blir det høyeste punktet, f.eks. på en åpen slette (svinge kølla på golfbanen) eller på en fjellvidde (med fiskestanga stikkende opp av sekken). Hvis et tordenvær nærmer seg, er det lurt å komme seg ned i lavere terreng, ev. legge seg ned i en grop til uværet har gitt seg eller passert.

* Ikke dra på fisketur i båt når det tordner. Du kan fungere som lynavleder; lynet kan ta veien om deg til vannet.

* Ikke bad. Ute i vannet er hodet høyeste punktet, og kan være det punktet som lynet går igjennom på sin vei til bakken (vannet).

* Er du ute i båt kan det være greit å komme seg til land, selv om det forholdsvis sjelden forekommer skader i denne sammenheng.

(Forsøkte å quote fra meteorologisk institutt her men taggen vil ikke)

Noen ekstra tips:

Få alt dere har av har av metall på/rundt dere (spes. jern) unna! Metall fungerer som en magnet, dere ville vært trygge i en bil, men biter av metall rundt dere fungerer ikke som skjold. Så sjekk det dere har med dere av utstyr og legg det et stykke fra teltet.

Gummistøvler -har dere, så ta de på!

Om dere ser høyspentledninger på øya så kom dere i nærheten av en av stolpene. Om lynet slår ned så vil høyspentledningen virke som en magnet og lynet vil slå ned i ledningen. (Jeg vokste opp med høyspentledninger nesten over huset da jeg var liten, så alle ungene i gata syntes det var moro å komme til oss å bade i det varme tordenregnet, for her var det trygt)

Og ikke minst, snakk med hverandre -og ikke få panikk!

Lykke til -dette går helt supert vettu! Nyt heller showet når dere hører at lynet er litt på avstand! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Først så bør dere "telle lynet". Altså, for hvert sekund så reiser et lyn 1/3 kilometer, dvs. at hvis det er tre sekunder fra dere hører torden til dere ser lynet så er lynet 1 kilometer unna, er det seks sekunder i mellom så er lynet 2 kilometer unna osv.

Det er vel motsatt..? :klø:

Skrevet (endret)

Det er vel motsatt..? :klø:

Woops -ja det er det! Jeg var vel overtrøtt eller noe! :ler: Ikke mitt beste verk for å si det sånn!

Endret av Colargol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...