Gå til innhold

Jogging og idoform!

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tips av min lege å ta en immodium før jeg skal ut på lengre joggeturer, fordi jeg ofte får problemer med veldig urolig mage, og må da avbryte jogginga for å... ja, ta en tur i skogen ;)

Synes det hørtes ut som et bra tips, og hvis det virker blir jeg glad, for da får jeg mye mer effekt av turene!

Men jeg jogger jo ca 3 dager i uka, så da blir det i såfall en del immodium (tar aldri piller ellers).

Er det noen som vet om dette kan ødelegge fordøyelsessystemet på noen måte? Har bra fordøyelse ellers, er bare under jogging at magen blir stressa..

Noen andre som har prøvd dette og har noe erfaringer med hvordan det funker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Coarvi
Skrevet

Er det idoform eller immodium du mener? Overskriften sier idoform, innlegget sier immodium.

Vanlig immodium ville ikke jeg tatt 3 ganger i uka hvertfall, det stopper jo hele systemet i dagesvis.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det idoform eller immodium du mener? Overskriften sier idoform, innlegget sier immodium.

Vanlig immodium ville ikke jeg tatt 3 ganger i uka hvertfall, det stopper jo hele systemet i dagesvis.

Oj, ja er immodium jeg mener. Idoform er vel mer for ferieturer og sånn, sørge for at systemet holder seg i orden liksom..?

Du ville ikke tatt immodium? Finnes det noe annet da, som ikke stopper systemet i mange dager?

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke tatt Imodium så ofte, er veldig overrasket over at legen i det hele tatt vil anbefale deg det :o Merkelig at han heller anbefaler Imodium fremfor å undersøke deg videre for å finne ut hva som utløser dette. Hvor lang tid tar det før magen slår seg vrang da? Kanskje du heller burde legge opp til flere korte joggeturer, fremfor tre lange turer pr uke. Er det noen mat eller drikkevarer du pleier å innta før du jogger? Når du i tillegg vet at du har et problem med dette, så medfører jo det ekstra stress når du skal ut for å jogge, og bare det vil jo kunne gjøre slik at magen reagerer som den gjør.

Endret av ¤S¤
Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg mener ganske sikkert at han sa imodium. Men vet ikke om han tenkte at jeg skulle ta det hver gang jeg jogger, eller bare de gangene det ikke er mulighet for å gå på do (f.eks under løp osv). Men fikk inntrykk av at jeg kunne ta det når jeg ville liksom. Men vil som sagt ikke det, hvertfall ikke hvis det "virker" i flere dager etterpå!

Jeg har prøvd å spise forskjellig før trening, og holde meg unna mat de 1-2 siste timene før en økt. Men ingenting ser ut til å funke. Det går greit hvis jeg jogger veeeldig rolig, dvs nesten så jeg må gå. Men da sitter jeg jo inne med masse energi etter økten, føler ikke jeg får kjørt meg ut i det hele tatt (som jo er det jeg liker..).

Så det kan virke som at det skjer når kroppen blir brukt skikkelig. Selv om jeg ikke er dødsliten, så skjer det som regel når jeg jogger over en viss intensitet. Mulig tarmene blir stresset eller noe? ikke vet jeg... :P

Tok blodprøver til den samme legetimen, de viste ingenting unormalt. Kan man da purre på for ytterligere undersøkelser? Noe må det jo være..

Skrevet

TS her.

Jeg mener ganske sikkert at han sa imodium. Men vet ikke om han tenkte at jeg skulle ta det hver gang jeg jogger, eller bare de gangene det ikke er mulighet for å gå på do (f.eks under løp osv). Men fikk inntrykk av at jeg kunne ta det når jeg ville liksom. Men vil som sagt ikke det, hvertfall ikke hvis det "virker" i flere dager etterpå!

Jeg har prøvd å spise forskjellig før trening, og holde meg unna mat de 1-2 siste timene før en økt. Men ingenting ser ut til å funke. Det går greit hvis jeg jogger veeeldig rolig, dvs nesten så jeg må gå. Men da sitter jeg jo inne med masse energi etter økten, føler ikke jeg får kjørt meg ut i det hele tatt (som jo er det jeg liker..).

Så det kan virke som at det skjer når kroppen blir brukt skikkelig. Selv om jeg ikke er dødsliten, så skjer det som regel når jeg jogger over en viss intensitet. Mulig tarmene blir stresset eller noe? ikke vet jeg... :P

Tok blodprøver til den samme legetimen, de viste ingenting unormalt. Kan man da purre på for ytterligere undersøkelser? Noe må det jo være..

Ja, det kan du :) Men ring legen for å høre om det var Imodium eller Idoform han mente.

• 3 uker senere...
Skrevet

har du funnet ut noe mer om dette? jeg har måtte avbryte 2 siste treningsøktene pga akutt dobehov som endte med tur i skogen og påfølgende klesvask for å si det slik...huff... skjer oftere enn jeg liker.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ofte imodium selv når jeg vet at jeg skal på steder eller i situasjoner hvor det er vanskelig å legge inn dobesøk. Legen min er klar over dette og har aldri påpekt at det kan være skadelig. Har heller ikke merket noe negativt i ettertid. Har veldig problemer med magen så for meg gir imodium meg en balansert mage, og ikke forstoppet som noen påpekte lengre opp på siden. Fordi det er dyrt og fordi det tross alt ikke er naturlig så prøver jeg å begrense bruken til når det er mest nødvendig.

Det finnes også en imodium type som er egnet til daglig bruk, men lurer på om den faktisk er sterkere - uten å være helt sikker på det siste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...