Gjest lurven Skrevet 27. september 2003 #1 Skrevet 27. september 2003 leste i vg at en krf politiker er siktet for mord. "du skal ikke slå ihjel" hmm var det noen som sa dobbeltmoral
Gjest Zalomine Skrevet 27. september 2003 #2 Skrevet 27. september 2003 Det er da vel ikke egentlig mer galt å være tiltalt for nedvirkning til drap fordi man er krf-politiker? Mer "akseptabelt" om det var en frp-politiker? Eller venstre? Eller naboen uten noen politisk interesse i det hele tatt? De fleste mennesker har vel stort sett en eller annen grunnleggende ide om at man ikke skal drepe andre mennesker, men noen gjør det altså. Media spiller på de delene av en sak de vet vil vekke oppmerksomhet, om nå har de altså klart det, for du klarer å se på et mod som dobbeltmoral. Bare fordi han tilfeldigvis er krf-politiker?
Gjest lurven gjesten Skrevet 27. september 2003 #3 Skrevet 27. september 2003 Det er da vel ikke egentlig mer galt å være tiltalt for nedvirkning til drap fordi man er krf-politiker? Mer "akseptabelt" om det var en frp-politiker? Eller venstre? Eller naboen uten noen politisk interesse i det hele tatt? De fleste mennesker har vel stort sett en eller annen grunnleggende ide om at man ikke skal drepe andre mennesker, men noen gjør det altså. Media spiller på de delene av en sak de vet vil vekke oppmerksomhet, om nå har de altså klart det, for du klarer å se på et mod som dobbeltmoral. Bare fordi han tilfeldigvis er krf-politiker? vel all vet jo at kristendommen er full av dobbeltmoral.. des om snakker høyest om nestekjærlighet og slik bør jo også være de som klarer å leve opp til det
Gjest Zalomine Skrevet 27. september 2003 #4 Skrevet 27. september 2003 Vel, jada, kristendommen er full av dobbeltmoral. Det er verden ellers også. Alle religioner jeg vet om er fulle av dobbeltmoral, og de fleste mennesker jeg vet om, relisgiøse eller ikke-religiøse, er også stappfulle av dobbeltmoral. Mitt poeng var at jeg ikke ser mer dobbeltmoral i dette fordi det var en krf-politiker, enn om det hadde vært hve som helst andre. Jeg ser ikke at det er MER galt, fordi han stiller til valg for krf....
Gjest Embla s Skrevet 27. september 2003 #5 Skrevet 27. september 2003 Det blir litt dumt å dømme ham hardere fordi han er krf politiker!! (desutten - han er vel ikke funnet skyldig enda?!) Det er vel ikke bare kristne som har som leveregel at man ikke skal slå ihjel? De ti bud er vel rettesnorer de fleste av oss bestreber seg på å følge i større og mindre grad?
Gjest lurven Skrevet 27. september 2003 #6 Skrevet 27. september 2003 vel saken er jo at de kristne setter seg selv høyere enn de ikke kristne og dermed blir fallhøyden også større.. kristendommen prøver å lage regler for hvordan andre mennesker skal leve burde de ikke da være et forbilde å leve etter de reglene selv.
Gjest Zalomine Skrevet 27. september 2003 #7 Skrevet 27. september 2003 vel saken er jo at de kristne setter seg selv høyere enn de ikke kristne og dermed blir fallhøyden også større.. Så pr. def, etter din mening, så er alle kristne slik, at de "setter seg selv høyere"? Sorry å måtte skuffe deg, men slik er ikke verden... så enkel, sort/hvitt, er den rett og slett ikke. Jeg må si meg enig med Embla s her.
Gjest Embla s Skrevet 27. september 2003 #8 Skrevet 27. september 2003 "De kristne" spenner jo over et vidt felt da. Fra mørkemenn til gladkristne, fra selvdiggende eklinger, til oppofrende nestekjærlige.. Blir vel litt vanskelig å sette "de kristne" i en bås som sier at de er slik og sånn... De kristne jeg kjenner og liker, tenker at de selv er fulle av feil og manlger/svakheter, men at de heldigvis får ny sjangser gjennom bønn. Og det å be om tilgivelse for sine synder (som meg forstått er veldig sentralt i kristendommen), er vel ikke et uttrykk for at en ser seg selv som feilfri og "best"?!
*Lavendel* Skrevet 27. september 2003 #9 Skrevet 27. september 2003 Er vel ikke verre eller bedre om dert er Krf eller andre partier, men jeg syns likevell det blir litt ekstra ille når det er Krf siden deres politikk nettopp går på dette med nestekjærlighet, verdiskapning, ta vare på medmennesker osv.... Det er nå min mening da...
Gjest Zalomine Skrevet 27. september 2003 #10 Skrevet 27. september 2003 "det er ikke verre eller bedre, men det er litt ekstra ille"? Greit nok at mitt hode ikke funker helt logisk i dag (sambo mener at når jeg er tett i nesen og har propper i ørene har han grunnlag for å kalle meg "tett i pappen") men den der syntes jeg var litt vanskelig å skjønne.... Dessuten trudde jeg at flere partier hadde " å ta vare på andre mennesker" om grunnlag jeg... sosialisme?
Gjest Embla s Skrevet 27. september 2003 #11 Skrevet 27. september 2003 Dessuten trudde jeg at flere partier hadde " å ta vare på andre mennesker" om grunnlag jeg... sosialisme? Støtter dette! Det er da helt utrolig at et mulig drap kan være værre etter hvilket parti vedkommende stemmer på? :-?
Gjest lurven Skrevet 27. september 2003 #12 Skrevet 27. september 2003 selvfølgeig er et mord like ille for de som blir rammet av det uansett hvem som gjør det.. men det som egentlig var poenget mitt er at kristendommen er dobbeltmoralsk.. selvfølgelig finnes dobbeltmoral til en viss grad over alt i samfunnet.. men jeg syns den er størst blant de kristne.. kanskje de ikke skulle ha så høye normer hvis de ikke klarer åleve opp til dem
Gjest Zalomine Skrevet 27. september 2003 #13 Skrevet 27. september 2003 Og poenget til oss andre er at vi slett ikke synes dobbeltmoralen er så ekstremt utpreget hos "de kristne" i forhold til "de andre".
Crazee Skrevet 27. september 2003 #14 Skrevet 27. september 2003 Det er ikkje kristendommen som er dobbeltmoralsk - det er enkelte kristne som kan vera dobbeltmoralistar, på same måte som alle andre. Men at ein kristen ikkje greier å leva opp til ideal, eller bryt lover, det har ikkje noko med dobbeltmoralisme å gjera; det betyr kun at vedkommande er eit menneske med sterke og svake sider - på same måte som alle andre. (Og det er jo òg litt av poenget med at Jesus vart krossfesta - han hadde ikkje trengt det om me greidde å leva perfekte liv...) Og det med at kristne set seg høgare enn andre - det har eg aldri opplevd. Men eg ser stadig at andre prøver å setja kristne høgare enn andre, fordi dei har ei glede av å sjå dei falla. Ei slagt omvendt Jantelov: "Du skal tru du er betre enn andre - sånn at eg kan hakka på deg med godt samvet." Beklagar lurven, men det er slik det framstår for meg.
Gjest lurven Skrevet 27. september 2003 #15 Skrevet 27. september 2003 selvfølgelig gjelder ike de for alle kristne.. men man finner jo visse likhetsrekk i grupper i samfunnet. de fleste kristne jeg kjenner setter seg selv høyere nettopp pga sin tro.. men nå kommer jeg fra en liten bygd da med ganske store motsetninger mellom kristne og ikke kristne.. kansjke er de mer respektfulle og tolerante andre steder
MarianneE Skrevet 27. september 2003 #16 Skrevet 27. september 2003 Det er ikkje kristendommen som er dobbeltmoralsk - det er enkelte kristne som kan vera dobbeltmoralistar' date=' på same måte som alle andre. [/quote'] :enig_animasjon: Like tragiskt at et menneske er drept uansett hvem som står bak!
Gjest Poirot Skrevet 27. september 2003 #17 Skrevet 27. september 2003 Meg bekjent setter human.-etikerne mennesket høyest av alt, fordi de ikke tror på Gud. Toppen av dobbeltmoral må da være et en human-etiker dreper...? Alle samfunn har lover mot umotiverte drap. Sånn er det bare. Alle samfunn har også folk som dreper. Forøvrig er jeg kristen og setter meg hverken under eller over andre.
Pip Skrevet 28. september 2003 #18 Skrevet 28. september 2003 Mange gode innlegg her! Ergo behøver ikkje eg å seie så mykje... Men er samd med Crazee og Donpedro!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå