Meaty Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Er det noen her som har litt greie på det å oppdatere kartene på GPS? Jeg har nemlig problemer med dette. GPS-en min er 2 år gammel. Den hadde kart for hele Europa da jeg kjøpte den. Nå har jeg bestilt "livstidsabonnement" på kartoppdateringer. Jeg betalte, og lastet ned det oppdaterte europakartet. Da nedlastingen skulle begynne, fikk jeg beskjed om at det ikke er nok plass på enheten, og ble bedt om å velge et mindre område. Jeg satte i et SD-kort i GPS-en, og trodde det ville løse problemet. Jeg prøvde igjen å velge hele Europa, og siden jeg ikke fikk fler feilmeldinger så trodde jeg det var alt som skulle til. Joda, den lastet ned og oppdateringene ble installert. Men da jeg skulle teste GPS-en, fant jeg fort ut at ikke alt er som det skal. For på kartet over byen jeg bor, så vises nå KUN den store hovedveien, og ingen andre veier. Hvis jeg prøver å søke etter en adresse i Norge, og taster "N" for å begynne å skrive Norge, så får jeg bare opp Nederland som alternativ. Det ser altså ut til at kartene har blitt lastet ned, men med altfor lite detaljer. Jeg prøvde å gjøre prosedyren en gang til, men det samme skjedde. Så nå sitter jeg her da, med en ganske ubrukelig GPS. For det originale kartet har jo også blitt slettet. Noen tips?
feuerstein Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 (endret) Hvor mye plass har du på C-disk på pcen du oppdaterer fra? Endret 12. juli 2010 av feuerstein
Meaty Skrevet 12. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2010 Hvor mye plass har du på C-disk på pcen du oppdaterer fra? 13,9 Gb. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, at det kan ha noe å si. Jeg har også en partisjon (?) som heter E, der er det bare 5 Gb ledig. Jeg vet ikke hvor filene legger seg, jeg valgte alternativet "last ned direkte til enheten", men de må jo innom PC-en uansett, så du har nok et poeng...
feuerstein Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 Jeg fant en side som sa at man måtte ha minst 3 gb ledig, men jeg vet ikke om det tallet kanskje gjelder for Nord-Amerika. Installasjonen foregår ved at kartene først pakkes ut til lokal disk (som regel C), deretter kopieres de over på enheten. Klarer du å finne pakken som ble lastet ned og evt sjekke størrelsen på den? Har du muligheten til å prøve å installere kun en liten del av kartene, f.eks. kun Norge?
Malum Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 Har også en ca 2 år gammel Garminmodell som burde vært oppdatert for lengst. Jeg trodde problemet mitt bare var at kabelen som skal linke den til PC'n er borte vekk. Nå skjønner jeg jo at problemet er større enn som så. At det ikke finnes et sted hvor man bare kan komme og plugge inn og få utført sånt, da? Svosj, liksom!!?? Betaler gladelig, jeg!
Meaty Skrevet 12. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. juli 2010 Jeg fant en side som sa at man måtte ha minst 3 gb ledig, men jeg vet ikke om det tallet kanskje gjelder for Nord-Amerika. Installasjonen foregår ved at kartene først pakkes ut til lokal disk (som regel C), deretter kopieres de over på enheten. Klarer du å finne pakken som ble lastet ned og evt sjekke størrelsen på den? Har du muligheten til å prøve å installere kun en liten del av kartene, f.eks. kun Norge? Jeg vet ikke hvor det blir lastet ned til, siden filen nok blir slettet når oppdateringen er ferdig. Jeg gjør et nytt forsøk nå, med bare Norden. Kanskje det går an å laste ned Storbritannia på minnekort, jeg er veldig ofte der borte og skulle gjerne hatt det med. Men det med å ha ekstra kart på minnekort har jeg aldri prøvd, så jeg aner ikke hvordan det fungerer. Men tusen takk for at du prøver å hjelpe, det setter jeg stor pris på.
Meaty Skrevet 12. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. juli 2010 Har også en ca 2 år gammel Garminmodell som burde vært oppdatert for lengst. Jeg trodde problemet mitt bare var at kabelen som skal linke den til PC'n er borte vekk. Nå skjønner jeg jo at problemet er større enn som så. At det ikke finnes et sted hvor man bare kan komme og plugge inn og få utført sånt, da? Svosj, liksom!!?? Betaler gladelig, jeg! Ja, hvorfor driver ikke Elkjøp ol. med sånt?? Det hadde jo vært superkjekt! Nå har jeg liksom betalt 900 kr for noe som ikke fungerer som det skal. Hadde jeg visst det, så hadde jeg beholdt de gamle kartene, og heller latt nye rundkjøringer nå og da komme som en overraskelse... Den kabelen er ikke vanskelig å skaffe, for det er en helt vanlig kabel som brukes til f.eks. å lade trådløse PS3-håndkontroller, og jeg har også slik kabel på Mp3-spilleren min. Så fortvil ikke! Kanskje du allerede har en sånn, uten at du tenker over det?
Malum Skrevet 12. juli 2010 #8 Skrevet 12. juli 2010 Ja, hvorfor driver ikke Elkjøp ol. med sånt?? Det hadde jo vært superkjekt! Nå har jeg liksom betalt 900 kr for noe som ikke fungerer som det skal. Hadde jeg visst det, så hadde jeg beholdt de gamle kartene, og heller latt nye rundkjøringer nå og da komme som en overraskelse... Den kabelen er ikke vanskelig å skaffe, for det er en helt vanlig kabel som brukes til f.eks. å lade trådløse PS3-håndkontroller, og jeg har også slik kabel på Mp3-spilleren min. Så fortvil ikke! Kanskje du allerede har en sånn, uten at du tenker over det? Dæven, det har jeg gitt! Men jeg ante ikke at man måtte betale for oppdateringer. Trodde det bare var å laste ned og kose seg mens jobben ble gjort, jeg. Jaja, så feil kan man ta, sa brura.
feuerstein Skrevet 12. juli 2010 #9 Skrevet 12. juli 2010 Nuvi 660 og mye annet bruker gjerne en helt vanlig mini-USB? Det har jeg fra før til kameraet mitt, og om det skulle være micro-USB er jo det blitt standard på mobiltelefoner, så "alle" med nyere telefon har det Har dessverre ikke så mange flere ideer i denne omgang. Du får følge nøye med denne gang både hva gjelder filstørrelser og eventuelle feilmeldinger underveis, kanskje dukker det opp noe jeg kan jobbe videre fra.
Malum Skrevet 12. juli 2010 #10 Skrevet 12. juli 2010 Nå sier min kjære mann fra sidelinjen her at man kan få hjelp til å oppdatere GPS'en hos f.eks Elkjøp.
Meaty Skrevet 12. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. juli 2010 Nå sier min kjære mann fra sidelinjen her at man kan få hjelp til å oppdatere GPS'en hos f.eks Elkjøp. Åååhh, jeg skulle visst ha postet dette i går, før jeg betalte for oppdateringen. Da jeg kjøpte GPS var det sånn at man fikk EN gratis oppdatering, innen 2 mnd eller noe sånt. Det glemte jeg selvfølgelig bort. Nå er oppdateringen ferdig, og det ser ut til at det fungerer med Norden. Gatene her er på plass igjen, så får jeg heller lese mer om hvordan man legger inn kart på minnekort, og får det til å fungere.
Antlers Skrevet 12. juli 2010 #12 Skrevet 12. juli 2010 Herregud, jeg leste "kattene" istedenfor "kartene", og trodde du drev med en form for ekstrem overvåkning av kattene dine. "Akkurat ja, nå er pus helt borte i stasjonsgata, på tide å gripe inn". Litt off-topic, beklager, men lenge siden jeg har ledd så godt
Gjest padawan Skrevet 13. juli 2010 #13 Skrevet 13. juli 2010 siden du bare fikk opp hovedveiene der du bor regner jeg med at det kun er det innebygde basekartet på GPS'en som ble vist og ikke kartet du prøvde å oppdaterte. hvor stor er minnebrikken som står i GPS'en?
Meaty Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #14 Skrevet 13. juli 2010 siden du bare fikk opp hovedveiene der du bor regner jeg med at det kun er det innebygde basekartet på GPS'en som ble vist og ikke kartet du prøvde å oppdaterte. hvor stor er minnebrikken som står i GPS'en? Først prøvde jeg med en på rundt 500 Mb, det var den som fulgte med da jeg kjøpte den. Deretter prøvde jeg en på 2 Gb, men det utgjorde ingen forskjell.
Gjest padawan Skrevet 13. juli 2010 #15 Skrevet 13. juli 2010 synes det hørtes rart ut at du ikek skulle få plass på 2Gb-kortet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå