Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Fra høsten har vi 2 barn i barnehage. Jeg rekker hverken å hente eller levere pga mine arbeidstider, med mindre jeg går ned i redusert stilling, hvilket jeg egentlig ikke ønsker - av hensyn til lønn og karriere. Min samboer har fleksible arbeidsordninger, hjemmekontor, jobber når det passer han, kan godt legge inn treningsøkter eller fridager når han vil. Til gjengjeld jobber han mye, ofte langt utover kvelder, hvilket gjør at han er sliten om morgenen. Han ønsker egentlig å jobbe fra 8 til halv 5, slik jeg gjør, men han er sjelden i gang før kl 9 på morgenen, og jobber som sagt utover kvelden. Han tjener godt, mye mer enn meg (men det er også reflektert i den avtalen vi har, hvor vi betaler %vis etter inntekt inn til felleskonto.) HVordan blir det rettferdig å gjøre det i forhold til henting og levering i barnehage? Jeg synes egentlig det er urettferdig om jeg må gå ned i redusert stilling for å klare å hente, all den tid han har mulighet for å jobbe døgnet rundt, også etter at han har hentet... (Jeg klarer ikke å levere om morgenen uansett, ikke mulig å endre starttidspunkt på jobb, selv om jeg jobber redusert). Det blir vel slik at jeg går ned i stillingandel for å rekke å hente, men jeg synes det er urettferdig, og vil gjerne høre hva andre tenker om det?
Rosalie Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 ...Og man lurer på hvorfor kvinner sakter akterut både karrieremessig og lønnsmessig? Still krav til barnas far. Naturligvis skal ikke du måtte gå ned i stillingsprosent dersom han kan hente og kanskje også levere. Så tar du heller en større skjerv av barneomsorg og husarbeid utenom arbeidstiden din, slik at han får både jobbet og trent.
Gjest navnelapp Skrevet 12. juli 2010 #3 Skrevet 12. juli 2010 Kan ikkje han levere og så hentar du då? Då kan du stikke tidleg om morgonen, og han tek ansvar for morgonane.
Rødtoppen86 Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 Jeg ser ikke problemet egentlig. Du har faste arbeidstider som det er vanskelig å gjøre noe med. Han har fleksibel arbeidstid. Som nevnt over, er det ikke mulig at han leverer og du henter? Hvis det ikke går, så må han klare å bruke litt tid av dagen på å hjelpe til med barna. Det skal ikke være nødvendig at du må være nødt til å redusere stillingen din, hvis han har muligheten til å hente barna.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 ...Og man lurer på hvorfor kvinner sakter akterut både karrieremessig og lønnsmessig? Enig! Still krav Selvfølgelig ikke urettferdige, men det føler jeg ikke at dette er dersom du tar mer ansvar med barna og hjemme når du er ferdig på jobb.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #6 Skrevet 12. juli 2010 Hvis dette hadde vært min samboer hadde jeg bare tatt det for gitt at han skulle ordne den delen av logistikken som jeg ikke kunne få til selv, all den tid han har fleksibel arbeidstid.
Donpedro Skrevet 12. juli 2010 #7 Skrevet 12. juli 2010 Sier seg selv. Han må på banen, så får du bidra med henting/levering når du kan.
Gjest SmallTalk Skrevet 12. juli 2010 #8 Skrevet 12. juli 2010 (endret) Dersom dette hadde vært min samboer, så hadde det blitt månelyst! Dere er to personer som har barn sammen, da får dere jaggu meg være to til å ta ansvar for dem sammen. Og dersom dette da vil si at far henter og bringer i barnehagen fordi det er han som har mulighet og tid, så får han værsågod å gjøre det. Kan ikke skjønne at det skal være noe problem! Da får jo heller han begynne å være mer strukturert i løpet av dagen, slik at han får gjort det han skal på normert tid. Endret 12. juli 2010 av SmallTalk
Furstina Skrevet 13. juli 2010 #9 Skrevet 13. juli 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod
Gjest norah Skrevet 13. juli 2010 #10 Skrevet 13. juli 2010 dersom min samboer kommer med slike begrunnelser når vi får barn skal jeg love deg at det er noe han vil angre på. det er fullstendig uaktuelt at en forelder skal måtte redusere sin stilling fordi den andre av ulike årsaker ikke har nok system på dagen sin. at han bruker argumentet "sliten om morgenen" er jo helt latterlig, selv sagt er man sliten om morgenen? det er jo selv jeg som ikke har barn? det er vel selvsagt at man som småbarnsforeldre vil være sliten? som sagt, jeg har ingen erfaring med egne barn, men tar det for gitt at de fleste morgener vil være "sammenklistrede øyne, brødskive i hånda mens du kler på en trassig unge som nekter å ha akkurat den lua, løpe rundt i huset for å finne husnøkler mens ungen står og er pottesur i døra fordi h*n fikk feil lue OG ikke får gå i kun støvler og bleie, og når du har levert ungen i barnehagen så er kaffemaskinen på jobb din aller beste venn". morgener er ikke noe særlig gull i mun for noen av oss, og mannen din må bare ta seg kraftig sammen og innse sitt ansvar for å tilrettelegge hverdagen etter det familielivet han faktisk er en del av.
Frøken Mitzi Skrevet 13. juli 2010 #11 Skrevet 13. juli 2010 Selvsagt må samboeren din på banen her. Og han har nok godt av å jobbe litt mer strukturert også. Mer tid til overs til familien, er vel sunt for alle parter? Vi har ikke barn, men hadde min samboer nektet å hente/levere i barnehagen, hadde jeg sett dumt på han, og spurt om det ikke var hans barn også? Men jeg bare stusser i at du jobber 8-16.30. Barnehagen opner vel før klokken 8? Og er den ikke open lenger enn 16.30? I tillegg til at om du jobber 8-16.30, jobber du 8,5 timers arbeidsdag...
Trampe Skrevet 13. juli 2010 #12 Skrevet 13. juli 2010 Selvfølgelig må han hente og levere i barnehagen. Det er da virkelig hans barn også?!? Du skal da ikke gå ned i stilling og inntekt bare fordi han ikke har lyst til å hente i bhg? Da lurer jeg på hvordan han har tenkt å gjøre opp for det f. eks. økonomisk? Jobbe mer for å dekke din tapte inntekt? Her har jeg ansvar for henting og levering i barnehagen. Jeg har barnesetet i min bil, og det passer best med mine arbeidstider. Hadde det vært omvendt hadde mannen hentet. Når jeg er bortreist eller av andre grunner ikke kan hente og levere i bhg må mannen kjøre i bhg, kjøre hjem og bytte bil, for så å komme litt for seint på jobb om morgenen. Han må også slutte en halvtime tidligere for å rekke å kjøre hjem, bytte bil og hente i bhg. Det sier seg selv hva som er mest praktisk i vår hverdag.
Trampe Skrevet 13. juli 2010 #13 Skrevet 13. juli 2010 Det varierer for øvrig veldig hvilke åpningstider barnehager har. Vår har åpent fra 0730-1615, og dermed passer det ikke med mannens arbeidstid fra 08-16 + reisevei. Heldigvis har jeg andre arbeidstider, ellers hadde vi måttet bytte barnehage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå