Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hatt et vikariat i kommunen (på sykehjem) - januar til ut mai. Dette vil vel si at jeg ikke har opparbeidet meg noe ferie - for da må man vel være ansatt i over ett år?? - Likevel har jeg blitt trukket i lønn for ferie.. skjønner ikke helt dette jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm, du har nok opparbeidet ferie, men du får ikke 4 eller 5 uker, for januar til mai bør det ligge i underkant av ca. 2 uker (etter kjapp hoderegning,,,,)

Skrevet

oki, godt det er noen som har litt mer peiling enn meg=) takk

Skrevet

Man opparbeider seg ikke ferie. Man opparbeider seg feriepenger. Og har man tenkt å ta mindre ferie enn arbeidskontrakten tilsier, må man si fra til lønningskontoret for ikke å bli trukket for full ferie. Man har for øvrig krav på seg til å ta ut full ferie, med mindre man i opptjeningsåret for feriepenger ikke jobbet fullt arbeidsår hos en eller annen arbeidsgiver (man tvinges ikke til å ta ut full ferie dersom man ikke har tjent opp feriepenger til å dekke opp lønnstapet i feriefritiden). Så mitt råd er å snakke med lønningskontoret, så vil det sikkert ordne seg.

Skrevet (endret)

hmm, du har nok opparbeidet ferie, men du får ikke 4 eller 5 uker, for januar til mai bør det ligge i underkant av ca. 2 uker (etter kjapp hoderegning,,,,)

Slutt med slik vranglære.

Sakset fra Ferieloven:

§ 5. Feriefritidens lengde

(1) (Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3.

(...)

(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.

(...)

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html

EDIT: For å unngå mer forvirring: Det regnes seks virkedager i en uke, uavhengig av hvor mange dager man jobber. Ergo tilsvarer 25 virkedager ferie fire uker pluss en dag ferie.

Endret av Wadjet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...