sunfun Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 jeg har hatt et vikariat i kommunen (på sykehjem) - januar til ut mai. Dette vil vel si at jeg ikke har opparbeidet meg noe ferie - for da må man vel være ansatt i over ett år?? - Likevel har jeg blitt trukket i lønn for ferie.. skjønner ikke helt dette jeg...
Tussilago_2 Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 hmm, du har nok opparbeidet ferie, men du får ikke 4 eller 5 uker, for januar til mai bør det ligge i underkant av ca. 2 uker (etter kjapp hoderegning,,,,)
sunfun Skrevet 12. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2010 oki, godt det er noen som har litt mer peiling enn meg=) takk
Rosalie Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 Man opparbeider seg ikke ferie. Man opparbeider seg feriepenger. Og har man tenkt å ta mindre ferie enn arbeidskontrakten tilsier, må man si fra til lønningskontoret for ikke å bli trukket for full ferie. Man har for øvrig krav på seg til å ta ut full ferie, med mindre man i opptjeningsåret for feriepenger ikke jobbet fullt arbeidsår hos en eller annen arbeidsgiver (man tvinges ikke til å ta ut full ferie dersom man ikke har tjent opp feriepenger til å dekke opp lønnstapet i feriefritiden). Så mitt råd er å snakke med lønningskontoret, så vil det sikkert ordne seg.
Rosalie Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 (endret) hmm, du har nok opparbeidet ferie, men du får ikke 4 eller 5 uker, for januar til mai bør det ligge i underkant av ca. 2 uker (etter kjapp hoderegning,,,,) Slutt med slik vranglære. Sakset fra Ferieloven: § 5. Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3. (...) (3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret) Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager. Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret. (...) (5) (Arbeidstaker uten full opptjening) Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde. Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html EDIT: For å unngå mer forvirring: Det regnes seks virkedager i en uke, uavhengig av hvor mange dager man jobber. Ergo tilsvarer 25 virkedager ferie fire uker pluss en dag ferie. Endret 12. juli 2010 av Wadjet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå