MarianneE Skrevet 27. september 2003 #1 Skrevet 27. september 2003 *kremt* Hvordan lager jeg fårikål......????? :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Gjest Brunhilde Skrevet 27. september 2003 #2 Skrevet 27. september 2003 Det tror jeg du vil få like mange svar på som det er brukere på KG... Min versjon er omtrent som dette: Like mengder kål og kjøtt, 1-2 løk, masse hel sort pepper, litt vann og 1-2 ss mel. Salt etter smak. Kutt kålen og løk i båter og legg dette lagvis med kjøtt i en stor gryte. Begynn og slutt med kål. Strø litt mel og pepper mellom hvert lag. Hell på 1-2 dl vann. Legg på lokk og kok opp. Rist på gryten av og til og pass på at det ikke koker tørt. kok så lenge du vil. Jeg vil ha min får-i-kål "ihjelkokt" - dvs at jeg koker til kålen er brun. Andre koker til kjøttet er mørt og kålen fremdeles grønn. Det er en smakssak. Lykke til! Får-i-kål er igrunnen sabla godt!
Rapitap Skrevet 27. september 2003 #3 Skrevet 27. september 2003 Jeg synes du skal slå opp på matoppskrifter.
Fauna Svecica Skrevet 27. september 2003 #4 Skrevet 27. september 2003 Legg kål og kjøtt lagvis. Så tar du salt og mel imellom og hel pepper, og la det koke. Kål i bunnen, så bare legger du det slik som sagt. La det koke i rundt én time.
Keira Skrevet 27. september 2003 #5 Skrevet 27. september 2003 Fårikål er herlig!!! Jeg har hørt at man bruker ca 1 kg kjøtt pr kålhode... Bra beskrivelse over, men jeg er ikke vant til at det skal være løk i. Viktig å huske at du kun skal riste litt på gryta en par ganger. Ikke røre rundt, da blir det grøt! Fårikålen er ferdig når du ser at kjøttet slipper beinet. Fra da av er det kun en smakssak hvor lenge du vil koke. Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 27. september 2003 #6 Skrevet 27. september 2003 Jeg lager fårikålen som over, men strør et par siseskjeier med hvetemel i mellom lagene. Og lar den trekke(ikke koke) i minst to timer. Og syns fårikålen er best når den varmes opp dagen etter.
punkyB Skrevet 27. september 2003 #7 Skrevet 27. september 2003 Hentet fra TV2 Ingredienser 1 kg lammekjøtt/fårekjøtt med ben i serveringsbiter (nakke, bog, bryst, nyrestykke) 1 kg hodekål 2 ts salt 4 ts hel pepper 3 dl kokende vann poteter Del hodekål i båter. Legg kjøtt og kål lagvis i en kasserolle. Strø salt og pepper mellom lagene. (Pepperkornene kan legges i en spesiell pepperholder eller i en gaspose.) Hell på kokende vann. Kok opp og la fårikålen trekke over svak varme til kjøttet er mørt, 1 1/2 - 2 timer. Kjøtt fra sau trenger lengre trekketid enn kjøtt fra lam. Server fårikålen rykende varm på varme tallerkener. Nykokte poteter hører med. Tips: fårikålen kan evt. jevnes ved å strø 1-2 ss hvetemel mellom hvert lag av kjøtt og kål.
MarianneE Skrevet 27. september 2003 Forfatter #8 Skrevet 27. september 2003 Takker og bukker!! Da blir det fårikål til middag i morgen! Gleder meg allerede.... Selvsagt med sjokoladepudding og vaniljesaus til dessert......
Dina Skrevet 27. september 2003 #9 Skrevet 27. september 2003 Da blir det fårikål til middag i morgen! Gleder meg allerede.... :enig_animasjon: Her også! :D Dina
pusla Skrevet 27. september 2003 #11 Skrevet 27. september 2003 Argh, jeg og vil!!! Men siden jeg er alene her i morgen gidder jeg neppe å lage det :cry: . Får ta det en annen dag Det beste jeg får!
smilla1 Skrevet 27. september 2003 #12 Skrevet 27. september 2003 Hei! Jeg pleide å lage fårikålen på samme måte som en del andre har nevnt. Med kjøtt og kål lagvis. Men fant ut etter en stund at det ble så mye plukkin på sort hel pepper. Så prøvde jeg med disse beholderne som en putter pepper i. Da følte jeg at jeg ikke fikk frem den gode smaken. Så det jeg gjør nå er at jeg koker kjøttet med hel sort pepper. Så tar jeg kjøttet ut, rensker det for fett og siler kraften for pepper og legger deretter kjøtt og kål lagvis, lar dette koke til kålen er kokt. Lager til slutt en jevning. Synes dette er den beste måten og lage fårikål på. smaken er helt perfekt og du slipper alle disse hele pepperne:-)
MarianneE Skrevet 28. september 2003 Forfatter #13 Skrevet 28. september 2003 Har ikke sort pepper!!!!!! KRISE!! Får ringe mamma og høre med henne. Hun bor heldigvis like borti her, så broder'n får komme hit med det. Foresten så står det sjokoladepudding og vaniljesaus til avkjøling på kjøkkenet nå.....
Rapitap Skrevet 28. september 2003 #14 Skrevet 28. september 2003 Det værste med fårikål er lukten av utedo.....usj! Men godt er det, spesielt om man er forkjølet! =)
MarianneE Skrevet 28. september 2003 Forfatter #15 Skrevet 28. september 2003 mmmm.....lukta av fårikål sprer seg nå igjennom leiligheten. deilig.......
Gjest Poirot Skrevet 28. september 2003 #16 Skrevet 28. september 2003 Mange lar det avkjøle seg helt (gjerne ute), tar av fettlaget som er hvitt på toppen, og varner det opp igjen.
ringblomst Skrevet 28. september 2003 #17 Skrevet 28. september 2003 Har nettopp spist fårikål hos svigers, så etterpå skal jeg overtale min mor til å lage hennes versjon med litt mer pepper . Fårikål er kjempegodt, nam nam!
MarianneE Skrevet 29. september 2003 Forfatter #18 Skrevet 29. september 2003 Fårikålen ble god, men noe tam på smaken. Hadde forlite pepper i, så da jeg satte restene i kjøleskapet hadde jeg mer pepper oppi. Fant hele pepper i skapet en blanding av rosèpepper og grønnpepper. Greit det, eller burde jeg hatt sort?
Gjest Brunhilde-på jobb Skrevet 29. september 2003 #19 Skrevet 29. september 2003 Du burde nok hatt sort, men det kan du jo neste gang? Så fint at det ble vellykket!
jordbær Skrevet 29. september 2003 #20 Skrevet 29. september 2003 :o Dere må jo ha pepperen LØS! Det er jo litt av kosen med fårikål!:D Plukke pepper og få peppersjokk! Samboern liker ikke fårikål... så det blir nok ikke på meg i år *misunne alle andre*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå