Gå til innhold

1200 mindre i bostøtte enn Husbankens kalkulator tilsier...

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bostøtte fra Husbanken på fredag, men fikk 1200 kroner mindre enn antatt. Jeg har gått ned i inntekt og husleien har gått opp. Siden jeg har flyttet, har husleien gått opp jeg jeg søkte på ny, men opplyste om inntektsnedgangen. Jeg er ufør med en del utgifter til lege, behandling og medisiner hvor ikke alt dekkes av frikortet. Jeg får heller ikke tilleggstønad pga. det fordi noe av behandlingen ikke dekkes av det offentlige.

I følge Husbankens bostøttekalkulator har jeg krav på 1200 kr. mer i mnd. og det utgjør en del av budsjettet som er hardt fra før. Bostøttekalkulatoren stemte med det jeg fikk utbetalt (minus ca. 100 kroner), men over tusen kroner i nedgang er mer enn økonomien vil tåle på sikt. Jeg har likevel for mye utbetalt til å få sosialstønad, og ønsker ikke oppsøke sosialkontoret når det likevel blir avslag eller bare en engangssum. Nå venter jeg på vedtak fra Husbanken. Må jeg søke på nytt før den 14. som er fristen eller bruke klagefristen som er innen tre uker?

Er det andre som har fått utbetalt for lite eller som har erfaring med bostøttesaker? Hvor lang tid tar det før en klage er ferdigbehandlet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange faktorer som avgjør størrelsen på bostøtte. Har du i bostøttekalkulatoren lagt inn korrekte opplysninger? Kommune, boligtype, alder på barn, sivilstatus osv...

Hvis det fremdeles ikke stemmer, hvorfor ikke bare ta en telefon til boligkontoret i den kommunen du bor i?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Lulle. Jeg har sjekket at jeg har ført inn korrekte opplysninger på selve søknaden, og har også sjekket tre ganger med Husbankens bostøttekalkulator. Jeg ringte boligkontoret, men de ba meg komme når jeg har fått vedtak fra husbanken og erfaringsmessig bruker ikke vedtaket å komme før noen dager etter utbetaling. Pga nedgangen i inntekt må jeg avbestille time hos lege og behandling denne uka, men jeg håper vedtaket viser at boligkontoret har ført opp feil opplysninger.

For å sette det på spissen, har jeg ikke lyst å leve på havregrøt og ris i en uke til trygda kommer, men jeg har kattemat og hundesnacks i kjøleskapet... Jeg har ikke dyr, men noen venner har det. :) Jeg får heller prøve å låne noen kroner til den 20. men synes det er nedverdigende å måtte spørre venner/familie om lån.

Skal vel ikke klage, men blir rimelig frustrert når det blir gjort feil. Tidligere i vinter ble jeg trukket for mye i skatt og etter flere runder med skattekontoret der de først satte opp skatten neste måned i stedet for ned, ble det endelig riktig i mars. For meg er en tusenlapp mindre ganske dramatisk og i alle fall når jeg ikke er forberedt på det før utbetalingen kommer.

Jeg skulle ønske jeg kunne jobbe deltid og unngå bostøtte, men det siste året har helsa blitt verre og jeg må omskoleres hvis jeg blir frisk nok til å jobbe igjen. Det er ganske bittert for jeg føler at alle på min alder er enten under utdannelse eller i full jobb.

Skrevet

Skjønner at det er irriterende og ikke minst slitsomt når ting ikke stemmer overens. Hadde en liknende opplevelse med skattekontoret som du refererer til. Vil bare ønske deg lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...