Marken Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Vi har slitt litt med å få datteren vår på 3 år interessert i bleieslutt, så vi har ikke stresset noe med det. Men den siste uken har hun vært veldig på det selv at hun ikke har tisse i bleien, men på toalettet. I helgen har hun gått helt uten bleie, og har til og med våknet om morgen og sagt: "mamma, mamma, fort deg, jeg må tisse, har med andre ord nektet å tisse i bleien. Har ikke hatt noen uhell. Jeg leverte henne derfor i barnehagen i dag uten bleie, og med spørsmål om de kunne passe på at hun tisset før de går ut, og kanskje minne henne på å gå på do innimellom. Jeg fikk da et surt svar tilbake om at det ble vanskelig for de var så få på jobb, og hun lurte også på om dette var noe vi hadde jobbet med selv også. Jeg må innrømme at jeg ble litt satt ut av denne sure kommentaren, særlig siden de tidligere har oppfordret til bleieslutt på henne. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men er barnehagepersonell virkelig så sære når det gjelder bleieslutt??
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 Nei, dette syns jeg virket litt rart. Barnet vårt har vært i to ulike barnehager, og i begge disse var de ansatte behjelpelige i forbindelse med bleieslutt.
Rosalie Skrevet 12. juli 2010 #3 Skrevet 12. juli 2010 Midt i sommerferieavviklingen i barnehagen, kan jeg skjønne at det blir vanskelig for de ansatte å passe på slikt. Få ansatte, ulike unger som er til stede hver dag, muligens noen sommervikarer etc. Veldig synd at det blir slik, men forståelig - så absolutt.
marylinm Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 Det synes jeg var skikkelig rart! jeg har nettopp begynt med dattera mi. og ei ansatt i barnehagen kom å prata med meg, hu hadde prata med dattera mi. og hu ville slutte med bleie (hu er 3 år). dette var i forrige uke. så om jeg kunne ta med ekstra klær osv. så det gjør vi har en sønn som har sluttet også,i fjor. og i barnehagen de går i er de veldig positive til bleieslutt på sommeren. enklest siden barna har mindre klær på seg osv.
Felia Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 Unnskyld meg! Men det burde faktisk ikke være noe problem i det hele tatt. Så lenge den jenta kan forholde seg til en voksen som hun føler seg trygg på, burde denne voksne klart å følge henne opp i løpet av dagen. Det burde ikke være noe vanskeligere fordi det er sommer og mindre folk. Jobber i barnhage selv, vi har aldri hatt noe problemer med slikt. Det heter å sammarbeide med hjem og barnhage.
Gjest thrine Skrevet 12. juli 2010 #6 Skrevet 12. juli 2010 Det burde ikke være noe problem. Jobber selv i bhg, og vi er glade for alle som slutter med bleie, og overgangen pleier å gå veldig greit. Bare de første dagene som må følges godt opp, og selv om det er færre voksne så er det jo færre barn også i bhg. Bare husk å ha nok skiftetøy dersom det skulle gå galt. ( Lurt med 4-5 truser, noen bukser, og sokker...(sokkene blir ofte våte når de tisser på seg...)
Trampe Skrevet 12. juli 2010 #7 Skrevet 12. juli 2010 Jeg synes også det hørtes litt snodig ut. Jeg spurte pedlederen i bhg om råd ved bleieslutt en dag jeg leverte sønnen min, og hun sa at de godt kunne prøve å ta bort bleien for å se hvordan det gikk. Det var hun som tok initiativet til det, og han ble veldig godt oppfulgt og hjulpet i barnehagen. Under ei uke etter var han tørr hele dagen med få uhell, og han var da 2 år og 2 mnd.
Marken Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. juli 2010 Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg synes også dette er litt rart, følte ikke at dette var noe problem når sønnen min sluttet med bleie for et par år siden. Da jeg hentet datteren min i går hadde de tatt på henne bleie - etter ett uhell! Det viser jo at de ikke har forsøkt i det hele tatt. Blir litt oppgitt! Det blir jo litt forvirrende for lille jenta mi også! I dag skulle mannen min levere - uten bleie igjen. Han skulle ta en prat med de. Blir spennende å høre hva de har å komme med nå.
ferdig Skrevet 13. juli 2010 #10 Skrevet 13. juli 2010 og få ungene til og slutte med bleie er noe vi i barnehagene ønsker og bidra med, det sparer oss for mye arbeid seinere. i min barnehage gjør vi det slik at om noen ønsker at barnet slutter med bleie så må de ta med mye skift, vi blir med barnet på do hvor barnet skal prøve og tisse, ofte vi ikke barnet men når vi setter det på do kommer det som regel noe ut. om barnet har uhell bytter vi på barnet uten og lage noen stor sak ut av det, ikke alltid like gøy men slik er ikke barnets feil så det skal ikke gå utover barnet i så måte. vi opplever ofte/noen ganger at foreldre prøver og få bleieslutt på barn som ikke er klare, og når barnet har uhell flere ganger pr dag i noen uker prøver vi ogt få foreldrene til og forstå at dette ødelegger mere for barnet en det gjør nytte. Som regel forstår de det men noen ganger er det ikke like lett nei:-) i de tre neste ukene er vi bare to voksne på avdelingen og vi venter da ca 14 barn i snitt hver dag, vi skal da lage mat, gjøre spennende ting med barna og ellers vanlig barnehage akteviteter, men vi klarer fint og få ungene på do til faste tider så vi ungår uhell, om jeg var deg ville jeg ha tatt dette opp videre med 3en over den du pratet med, for dette er latterlig dårlig service vil jeg si:-) lykke til med bleieslutten, noen uhell i tiden fremover må du regne med, men det viktigste er vel å huske på at barn sjelden har uhell med vilje.
Leanne Skrevet 13. juli 2010 #11 Skrevet 13. juli 2010 Jeg synes det var dårlig gjort av barnehagepersonale å ikke ville prøve noe særlig, men på en annen side så er bleieslutt sjelden noe som skjer over natta. Det er mye lettere hjemme i starten, for der er man ofte 2 voksne som følger opp 1 barn som skal slutte med bleie. I barnehagen er det mange barn og færre voksne. Det er ofte slik at barna prøver noen helger/uker hjemme og blir trygge på do trening før de går uten bleie i barnehagen. Da det for en del barn er et veldig nederlag å tisse på seg i leken foran andre barn, mens noen ikke bryr seg om slike uhell. I barnehagen min har vi alle barn på do ved hvert bleieskift fra de er ca 2, slik at de får øvd seg på "vår" do også. Slik får jo også vi som personale kunnskap om hvem som begynner å bli klare, og hvem som bare "late" tisser og lager tisselyder i stedet for å virkelig prøve/ få til noe.. Man blir jo som personale litt skeptisk når det kommer et barn uten bleie en dag som aldri har verken tisset eller bæsjet på do i barnehagen. For de fleste går ikke det så bra - da det gjerne er foreldrene som ønsker at barna slutter.. Men for noen går det også fint. Så man må jo bare prøve Da min minste sluttet med bleie, gikk han uten bleie hjemme - men ville ha den på i barnehagen. Han hadde bleie i barnehagen i 1,5 måned før han slutter der. Men han tisset/ bæsjet aldri i bleien, spurte om å få gå på do.. Tror det bare var en trygghet å ha den på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå