Flua Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Har ei gammel sandkasse jeg tenkte å gjøre om til staudebed, ca 1,5x1,5m. Hvor mye jord bør jeg ha oppi? Cm tykkelse altså. Tenkte det ble kjekt med sand i bunn, fin drenering. Jeg har ikke grønne fingre i det hele tatt....tar gjerne noen innspill..... Har fått en flott staudeoversikt fra svigerinne, så plantene er greie, men usikker på den der jorda...... Siden det er ferievikarer overalt for tiden, er det ikke sikkert jeg får det riktige svar på butikken, så jeg spør her også!
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #2 Skrevet 13. juli 2010 Hva er det under sandkassen da? Fjell eller løsmasse? Er det løsmasser holder det kanskje med rundt 30 cm jord. Det kommer jo også ant på hvor stor staudene er, dersom selve rotklompen er 30 cm dyp ville jeg hatt omlag 20 cm jord under den.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #3 Skrevet 13. juli 2010 De aller fleste gartnerier har sånn "5 sekker for 200 kr" tilbud. Det er vanskelig å si på forhånd hvor mye du trenger for som anonym bruker kommer det jo bl.a. ann på bunn og rotmasse. Har du mulighet til å gå ut i skogen å samle kongler? Det er isåfall yppelig å fylle med da det gir "luft" til røttene slik at de lettvint få festet seg. Jeg ville satset på et sånn "5 for 200" tilbud, også sett ann med kongler. 1,5 x 1,5 er jo ikke så stort...
Flua Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2010 Har nå fylt opp med gammel bark, og ca 20 cm jord. Staudene er kommet i jorda, og det ble riktig så flott!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå