Gjest gullis Skrevet 12. juli 2010 #1 Skrevet 12. juli 2010 Vi strever med å finne navn til lillejenta vår. Vi har tenkt på navnet Ingvild, men siden storebroren også har et navn som ender på -ild synes jeg det blir litt for likt? Mellomsøster har navn med a-ending, hvis det har noen betydning. Eksempelvis (ikke det de heter altså): Bertil Nora Ingvild
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #2 Skrevet 12. juli 2010 Vi strever med å finne navn til lillejenta vår. Vi har tenkt på navnet Ingvild, men siden storebroren også har et navn som ender på -ild synes jeg det blir litt for likt? Mellomsøster har navn med a-ending, hvis det har noen betydning. Eksempelvis (ikke det de heter altså): Bertil Nora Ingvild Om gutten feks heter Askild og jenta Ingvild syns jeg det går helt greit. Vi fikk først en gutt og vurderte Askild, men det ble et annet. Så fikk vi en jente og vurderte Ingvild, men også her ble det et annet navn. Kan du ikke si hva gutten heter da, ble så nyskjerrig.
Gjest gullis Skrevet 12. juli 2010 #3 Skrevet 12. juli 2010 Om gutten feks heter Askild og jenta Ingvild syns jeg det går helt greit. Vi fikk først en gutt og vurderte Askild, men det ble et annet. Så fikk vi en jente og vurderte Ingvild, men også her ble det et annet navn. Kan du ikke si hva gutten heter da, ble så nyskjerrig. Han heter Eskil
Gjest Spinell Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 (endret) Nå har ikke jeg barn, men du verden så opptatt jeg er av navn Personlig synes jeg at søsken bør ha navn som verken er altfor like eller altfor ulike. De bør klinge godt sammen. Jeg tenkte, i likhet med innlegget over, at et gutte- og et jentenavn som sluter på -ild kan passe godt sammen. Eskil og Ingvild var fine sammen, synes jeg! Med navn som er altfor like, tenker jeg på eksempler som Ine og Line Line og Lene Ane og Anne Ole og Ola Oddgeir og Hallgeir eller jentenavn som er en avledning av brorens navn, som Emil og Emilie eller Sander og Sandra. Altfor ulike navn kan gå både på stil og lengde. Hvis den ene broren heter Ulf ser det rimelig rart ut om den andre heter Colin Nathaniel. Edit: Guttenavnet ble lagt ut mens jeg skrev mitt innlegg, så svaret er tilpasset ny informasjon. Endret 12. juli 2010 av Spinell
idaida Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 Jeg syntes at Eskil og Ingvild ble ikke så ille som Bertil og Ingvild. Men det er fortsatt veldig likt ja! Er jo søtt hvis jentene har samme endelse også? Eskil, Nora og Ada, Alma, Sara, Mathea osv!
Gjest Tir Skrevet 12. juli 2010 #6 Skrevet 12. juli 2010 Jeg syns det er greit at søskennavn psser sammen til en viss grad, men samtidig så venner man seg jo til det meste ganske fort... Jeg syns ikke Eskil og Ingvild er likt nok til at det blir rart, hvertfall ikke hvis det skrives -il og ild, og har de da i tillegg ei søster med -a ending tror jeg ingen vil tenke på det... Jeg har to kompiser som heter Tore Lars og Markus Arne, og lo så jeg gren første gang jeg hørte navnene for det ble HELT feil for meg, men nå er det naturligste i verden...
Gjest Blush Skrevet 12. juli 2010 #7 Skrevet 12. juli 2010 Dette er noe jeg aldri har hørt om bortsett fra på nett... i hvilke sammenhenger betyr det noe at søsken har navn som passer/ikke passer sammen liksom?
Nokia Skrevet 12. juli 2010 #8 Skrevet 12. juli 2010 Jeg syns det er viktig at navnene passer sammen! Syns det er helt sprøtt om jenten heter Michelle og gutten heter Trym.... Et "hollywood-navn" og et norrønt navn - det blir helt feil for meg! Og så syns jeg at enten har alle dobbeltnavn, eller så har ingen det. Og en siste ting: navnene må ikke være for like. KJenner et søskenpar som heter Margunn og Torunn, og det syns jeg er altfor likt! Eskil, Nora og Ingvild syns jeg passer greit sammen!
Kråkesaks Skrevet 12. juli 2010 #9 Skrevet 12. juli 2010 Nå har ikke jeg barn, men du verden så opptatt jeg er av navn Personlig synes jeg at søsken bør ha navn som verken er altfor like eller altfor ulike. Enig. De må gjerne være like i stil, men ikke bare være to varianter av samme navn. Kristin og Kristian blir kjedelig. Trygve og Emilie Constanse blir rart.
ToveM Skrevet 12. juli 2010 #10 Skrevet 12. juli 2010 Nå syntes ikke jeg at søsken navn nødvendigvis trenger å passe sammen. Men som foreldre liker en vel en type navn. Så liker en nørrønne navn får gjerne alle ungene det uansett Jeg tenkte ikke på at navnene skulle passe hverandre. Mine heter Thomas, Daniel og Sara. Det jeg var opptatt av var at navnene skulle kunne brukes uansett hvor en er i verden...
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #11 Skrevet 12. juli 2010 Jeg synes du skal nevne et navn DU liker (eller dere om dere er sammen). Om det er Sonic, Kal-El, Gustav, Garfield eller Per er for meg likegyldig, det viktigste er at dere liker navnet. Selv personlig ville jeg godt for internasjonale navn
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #12 Skrevet 13. juli 2010 Han heter Eskil Kjempefine navn til ungene. Som sagt valgte vi dem nesten selv (dog riktinok med A i Eskil istedet for E). Det ble to (3) andre nordiske navn istedet.
Bernardette Skrevet 13. juli 2010 #13 Skrevet 13. juli 2010 Jeg syns Eskild og Ingvild passer greit sammen jeg! Og jeg er ganske nazi på navn. To fine navn! Både sammen og hver for seg.
Gjest imli Skrevet 13. juli 2010 #14 Skrevet 13. juli 2010 Syns Eskil og Ingvild passar heilt fint saman. Eg syns absolutt at syskennamn skal passe saman! Er ikkje det sjølvsagt? Høyrte ein gong om nokon med ungar som heitte Carmen og Birk - det høyres veldig kunnskapslaust og rart ut.
Gjest AnneShirley Skrevet 13. juli 2010 #15 Skrevet 13. juli 2010 Enig i det som sies her at det viker litt rart om søsken har navn med helt ulik "stil". Dvs helsøsken. Er det to ulike mødre/fedre inne i bildet synes jeg det er helt forståelig om det blir ulik stil på de ulike "kullene". Tenker det noen ganger når jeg leser fødselsannonser der storesøsken f.eks heter Hans, Anne og Rebekka Danielle, at her MÅ det bare være snakk om "dine og mine barn". Men jeg kan selvfølgelig ta feil -man vet jo aldri
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #16 Skrevet 13. juli 2010 Jeg kjenner et søskenpar som heter per kristian og helen, syns det passer fint sammen alt i alt, så bryr jeg meg ikke om hva andre heter. Foreldrene valgte navn utifra forutsetningene de hadde da. Og kanskje det hadde skjedd store ting som gjorde at barn nr.1 eller nr.2 eller barn nr.3 fikk et utenlandsk navn iforhold til søskene som hadde norrøne navn. begge foreldrene min har norrøne navn, men moren min kom ifra nord-amerika (norsk ætt)så jeg og mine to eldre søsken fikk et norrønt og et internasjonalt navn. Men vår yngste søsken fikk to internasjonale navn - hun var veldig attpåklatt. må bare fortelle noe morsomt ... hehe ... kjenner tre søsken som heter kjell, kjellaug og bjarne kjell ... disse søskene er nå i 60-åra, tror jeg
Lvly Skrevet 13. juli 2010 #17 Skrevet 13. juli 2010 Jeg synes egentlig det bare blir teit når navnene er altfor like. Kjenner tre små barn som har ALTFOR like navn. Jeg husker aldri hvem som er hvem og selv besteforeldre mikser disse navnene..
Gjest imli Skrevet 14. juli 2010 #18 Skrevet 14. juli 2010 Det går jo an å ta ein mellomting då - ein må ikkje kalle ungane Emil, Emilie og Emma (eksempel frå verkelegheita, skrekk og gru!), men ein treng ikkje gå heilt på andre sida og kalle dei Gudrun og Dennis Emilio heller...
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. juli 2010 #19 Skrevet 14. juli 2010 Det betyr absolutt nada om navnene til søsken passer sammen eller ikke. De er jo ulike individer. Om jenta heter Marielle og gutten Trym-Ivar har da absolutt ingen som helst betydning. Hvorfor skulle det ha det egentlig, jeg mener hvor kommer den ideen fra? Da burde jo det samme gjelde for ektefeller at Arne frir og får nei, fordi bruden heter Chantal Og ektepar skal, i hvert fall i teorien, tilbringe resten av livet sammen. I motsetning til søsken. De som mener at søskennavn må passe sammen ser bare ut til å ha ett argument, nemlig at det "høres rart ut for meg". Synes dere det høres rart og uakseptabelt ut om noen presenterer sine to gode venner Bård og Kyle også? Eller sine foreldre, Per og Antoinette? Hvem er dere mennesker som bryr dere om disse tingene? Hvis noe skal være viktig at passer sammen, må det jo være barnets egne navn+etternavn, ikke at det passer sammen med brorens.
marylinm Skrevet 14. juli 2010 #20 Skrevet 14. juli 2010 Jeg synes like navn er fint.og hvis jeg får flere barn må det ha et latinsk navn. mine 2 heter vinzento og valentina. (latinsk pappa) syns du godt kan ha de navna jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå