Loolaa Skrevet 27. september 2003 #1 Skrevet 27. september 2003 Jeg hadde en oppskrift på en sjokoladekake Nigella laget i vinter/vår (norsk tv). Den stekes i to former, delene legges på hverandre, glasuren er lys og kremete sjokolade. Dessverre mistet jeg denne oppskriften i flytterot. Er det noen som har den??!!! loolaa
monja Skrevet 27. september 2003 #2 Skrevet 27. september 2003 Du finner den ikke på www.nrk.no sne matsider da?
Gjest Madley Skrevet 27. september 2003 #3 Skrevet 27. september 2003 Er det sjokoladekake med rømme du mener?? har den i kokeboka..men oppskrifta er for lang til at jeg gidder å legge den ut hvis det ikke er den...hehe...latskapen lenge leve
Nilma Skrevet 28. september 2003 #5 Skrevet 28. september 2003 Tro om det kan være denne du mener: (fra "Smak av sommer", Nigella Lawson) Blond mokkabløtkake: 225 g hvetemel 1 ts bakepulver 225 g mykt, usaltet smør, pluss litt til å smøre formene med 225 g sukker 4 ts espresso pulverkaffe 4 store egg 4 ss helmelk Glasur: 250 g hvit sjokolade 90 g mykt, usaltet smør 3 dl creme fraiche 250 g melis, siktet Lag glasuren først og la den avkjøles. Smelt sjokolade og smør og la det bli litt avkjølt, tilsett creme fraiche, visp inn melisen. Avkjøl. Kaken: Sett ovnen på 180 grader og smør og strø to runde former (20 cm) Bland mel, smør, sukker, kaffe og egg i en matprosessor. Tilsett melk til røren er så tynn at den kan helles. Hell kakerøren i de smurte formene, stek i ca. 25 minutter. La dem stå i formen i 10 minutter før du hvelver dem og lar dem ligge på risten til de er helt kalde. Fyll og pynt kaken med glasuren. La den evt. stå i kjøleskapet 10 minutter før oppskjæring. Håper dette var riktig kake! Lykke til!
Loolaa Skrevet 29. september 2003 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2003 Takker for svar! NRK legger ikke ut Nigellas oppskrifter lenger, har ikke rettighetene el. noe Nilma: det kan se riktig ut, tror jeg rett og slett må bake det for å finne det ut :D loolaa
Loolaa Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter #7 Skrevet 1. oktober 2003 Det var ikke den Sender deg en PM, Leya loolaa
Gjest Madley Skrevet 2. oktober 2003 #8 Skrevet 2. oktober 2003 Skal legge den ut bare jeg får tid...senere i kveld tenker jeg...går det greit?
Gjest Madley Skrevet 2. oktober 2003 #9 Skrevet 2. oktober 2003 ok..her we go..... Sjokoladekake med rømme Til kake: 400 g hvetemel 250 g lyst, brunt sukker 100 g lyst muscovadosukker (eller du tar bare 350 g lyst, brunt sukker) 50 g kakaopulver av beste kvalitet 2 ts bakepulver 1 ts natron 1/2 ts salt 3 egg 1 1/2 dl rømme 1 ss vaniljeekstrakt 175 g usaltet smør, smeltet og avkjølt 1 11/4 dl maisolje 3 dl kaldt vann Til glasur 175 g mørk sjokolade, min. 70 % kakaoinnhold 250 g usaltet smør, mykt 275 g melis, siktet 1 ss vaniljeekstrakt Slik gjør du Sett stekovnen på 180 grader C. Pensle bunnen av 2 ca 20 cm springformer med litt smør og kle dem med bakepapir. Bland mel, sukker, kakao, bakepulver, natron og salt i en stor bolle. Pisk egg, rømme og vaniljeekstrakt godt sammen i en annen bolle eller en vid mugge. Bruk en håndmikser eller kjøkkenmaskin og kjør smeltet smør og maisolje til det akkurat er blandet, (Du vil trenge en stor bolle til dette hvis du bruker håndmikser, bollen til kjøkkenmaskinen er stor nok.) og pisk så inn vannet. Tilsett alle de tørre ingrediensene på én gang og bland godt på lav hastighet. Tilsett eggeblandingen, kjør videre til alt er godt blandet og hell røren i de smurte formene. ( du kan gjøre dette for hånd!!!) Stek kakene i 50-55 min eller til kakepinnen kommer ut uten deig. Sett kakene til avkjøling i formene på en rist i 15 min og hvelv den så ut på risten for å avkjøles helt. Glasur: Smelt sjokoladen i mikrobølgeovnen, 2-3 min på middels effekt skulle holde, eller i en bolle over småkokende vann og la den avkjøles litt. Visp smøret i en annen bolle til det er mykt og kremet8 bruk gjerne kjøøkenmaskinen her!), tilsett siktet melis og pisk videre til blandingen er lett og luftig.( det er viktig å sikte...)Tilsett så forsikitg vanilje og sjokolade og miks det til blandingen er galtt og blank. Del kaken i to lag og legg 1/4 av glasuren mellom lagene. Fordel resten av glasuren på topp og sider, smør godt utover med en plastspatel eller palettkniv. Til 10 personer, eller en med kjærlighetssorg.
*Lisa* Skrevet 2. oktober 2003 #10 Skrevet 2. oktober 2003 *sikle* tror jeg må bake i helgen! Til 10 personer, eller en med kjærlighetssorg dette er helt klart den beste delen av oppskriften!!! *Lisa*
Loolaa Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter #11 Skrevet 3. oktober 2003 JAAA! Den oppskriften ser rett ut! Takk takk takk :D loolaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå