Gå til innhold

Øm i kroppen av karbohydrater

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er greia med det? Hvis jeg overspiser en dag, spiser mye godteri og generelt lasser innpå med raske karbs blir jeg skikkelig øm i kroppen. Spesielt i nakken! Og mageområdet. Hva i all verden er greia med det? Det skjer hver gang, så jeg vet det er en sammenheng..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at det er raske karbs som eventuelt gir deg plager, og ikke kutt ut de grove i samme slengen!

Hvem som helst kan jo få vondt i magen av for mye godteri... ;)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva er greia med det? Noen som vet? Så denne tråden for en stund siden og ble så "glad" (unnskyld) for at noen spurte om det jeg har lurt på så lenge, men det var visst ikke noe vanlig problem, skjønte jeg.

Jeg tror ikke det er selve magesekken TS mener, men mer området rundt magen. Jeg har pleid å beskrive det som "vondt i huden", for det ligger såpass langt ute. Og ja, vondt i nakken, hva har det med fordøyelsen å gjøre?

Jeg kjente meg igjen i det med nakken, men kjenner det også godt i rumpe og lår. Er det fettcellene som ekspanderer, rett og slett? Kanskje TS har en tendens til å legge på seg rundt magen, men jeg får det mer på rumpe/lår? :klø:

Eller har det med insulin å gjøre, på en måte stadiet før det med den såkalte "fettcelleekspanderingen"? Eller bare vann i kroppen pga. raske karber? Huff, dette har jeg lite greie på, kjenner jeg. Googlet litt nå, men måtte gi opp - er overtrøtt og ikke helt edru... :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva er greia med det? Noen som vet? Så denne tråden for en stund siden og ble så "glad" (unnskyld) for at noen spurte om det jeg har lurt på så lenge, men det var visst ikke noe vanlig problem, skjønte jeg.

Jeg tror ikke det er selve magesekken TS mener, men mer området rundt magen. Jeg har pleid å beskrive det som "vondt i huden", for det ligger såpass langt ute. Og ja, vondt i nakken, hva har det med fordøyelsen å gjøre?

Jeg kjente meg igjen i det med nakken, men kjenner det også godt i rumpe og lår. Er det fettcellene som ekspanderer, rett og slett? Kanskje TS har en tendens til å legge på seg rundt magen, men jeg får det mer på rumpe/lår? :klø:

Eller har det med insulin å gjøre, på en måte stadiet før det med den såkalte "fettcelleekspanderingen"? Eller bare vann i kroppen pga. raske karber? Huff, dette har jeg lite greie på, kjenner jeg. Googlet litt nå, men måtte gi opp - er overtrøtt og ikke helt edru... :sjenert:

TS her!

Så "moro" at det er flere som meg :fnise:

Det er ikke magevondt nei, det er mer som du sier, vondt utenpå huden på en måte. Skikkelig øm rett og slett. Det er ikke over selve magen heller, men på sidene liksom. Også denne nakken da. Ja hva har nakken med dette å gjøre?

Fettcelleekspandering høres skikkelig fælt ut :fnise:

Skrevet (endret)

*DYTTE* *DYTTE*

Så utrolig snålt! Jeg opplever også det samme! Pleier å ha en karbe-dag/spisedag lørdag, og evt søndag, og når da mandagen kommer har også jeg sånn generelt vondt som er vanskelig å definere hvor kommer fra liksom. Men som dere før her har skrevet, så oppleves det som om huden eller musklene er ømme på et vis. Merkelige greier :klø: .

Vel, da håper jeg et eller annet klokt hode kan gi oss et svar på dette fenomenet etterhvert :opplyser: .

Endret av NullHull
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd akkruat det samme! Øm i huden etter å ha spist formye. Min teori har vært at huden må strekke seg for å gjøre plass til det som er tatt inn, og at huden derfor blir øm. Aner ikke om teorien stemmer, men det er den enste teorien jeg har så langt :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd akkruat det samme! Øm i huden etter å ha spist formye. Min teori har vært at huden må strekke seg for å gjøre plass til det som er tatt inn, og at huden derfor blir øm. Aner ikke om teorien stemmer, men det er den enste teorien jeg har så langt :)

Skrevet

• 3 måneder senere...
Skrevet

AB#3 her:

Noen som kan bekrefte denne teorien? Virker jo egentlig ganske sannsynlig siden hudlaget er tykkere enn jeg tenkte da jeg skrev innlegget mitt. Og selv om smertene kommer ganske raskt etter overspising for min del, kan de jo skyldes vannansamling og ikke fett slik jeg opprinnelig så for meg.

Teoriene mine var nok helt skrudde :fnise:

Skrevet

Personlig har jeg veldig liten tro på at huden strekker seg så mye at man merker det. Samme med at fettcellene ekspanderer. Da må dere spise ekstreeeemt mye godis i løpet av en dag.

Det er vel mer sannsynlig at det er noe i maten dere reagerer på. Et vanlig symptom ved matallergi er nettopp at man merker det på huden. Mange reagerer på søtstoffer (sånn man finner i lettbrus og vingummi).

Jeg er ingen lege, men tror dette er mer sannsynlig. Eventuelt er det bare innbilning. Dere føler huden blir øm og strekker seg fordi dere vet dere har spist mye.

• Liker 2
Skrevet

Personlig har jeg veldig liten tro på at huden strekker seg så mye at man merker det. Samme med at fettcellene ekspanderer. Da må dere spise ekstreeeemt mye godis i løpet av en dag.

Det er vel mer sannsynlig at det er noe i maten dere reagerer på. Et vanlig symptom ved matallergi er nettopp at man merker det på huden. Mange reagerer på søtstoffer (sånn man finner i lettbrus og vingummi).

Jeg er ingen lege, men tror dette er mer sannsynlig. Eventuelt er det bare innbilning. Dere føler huden blir øm og strekker seg fordi dere vet dere har spist mye.

Ja men du skjønner, det er faktisk ekstreme mengder det er snakk om ;) Hvis det hadde vært noe vi reagerte på i maten så skulle man tro det samme skjedde ved inntak av normale mengder også, men det skjer ikke. Kun ved virkelig overspising. Og det er ikke snakk om utslett eller noe sånn, men en virkelig ØM følelse.

TS

Skrevet

Jeg føler det samme! Jeg spiser minimalt med fett og karbohydrater, men jeg har en spisedag i uken hvor jeg lasser innpå med usunne karbohydrater som rundstykker, grøt og masse snop! Dagen etter får jeg vondt i magefettet og brystene.. Det virker som det er noe som skjer i fettcellene ja:S Hehe, kanskje det er bare at de ekspanderer?! Men jeg får nesten samme følelse etter at jeg har drukket vin også. noen som får vondt i huden av det også?

Det hadde vært veldig artig å få løst dette mysteriumet:)

Skrevet

AB#3 her:

Noen som kan bekrefte denne teorien? Virker jo egentlig ganske sannsynlig siden hudlaget er tykkere enn jeg tenkte da jeg skrev innlegget mitt. Og selv om smertene kommer ganske raskt etter overspising for min del, kan de jo skyldes vannansamling og ikke fett slik jeg opprinnelig så for meg.

Teoriene mine var nok helt skrudde :fnise:

Du får nok ikke bekreftet teorien uten å gjøre en ordentlig undersøkelse. Da mener jeg å eksperimentere med mat, personer og kontrollgruppe og gjøre statistiske analyser av resultatene for å se om det virkelig kan være noe i det.

Uten det er det bare antakelser.

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

*dytte gammel tråd*

Begynte å tenke på denne tråden og lurer på om noen har skjønt noe mer siden 2010... :sjenert:

AB#3

Anonymous poster hash: dd8e1...ea7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også "vondt" i kroppen av det. Men mer i "kroppen" enn i hudet. Føles mer som om ledd eller muskler blir ømme...

Anonymous poster hash: ec4de...591
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at karbohydrater får kroppen til å lagre vann da, noe som fører til at cellene i kroppen ekspanderer (noe som bl.a kan føre til økt blodtrykk)? Kanskje dette henger sammen med det dere beskriver her?

Anonymous poster hash: a362e...1f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...