Gå til innhold

Hvordan vet de hvor høye seertall det er?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man ser jo hele tiden at det og det programmet fikk så og så høye/lave seertall. Men hvordan vet de det?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at et visst utvalg av befolkningen har en boks som registrerer hva man ser.

Dette utvalget av befolkningen er da et gjennomsnitt, og ganges med et tall for å få gjennomsnittet i hele Norge.

Jeg kan ikke bekrefte at det er slik, men har lest det flere steder. :vetikke:

Skrevet

Jeg har hørt at et visst utvalg av befolkningen har en boks som registrerer hva man ser.

Dette utvalget av befolkningen er da et gjennomsnitt, og ganges med et tall for å få gjennomsnittet i hele Norge.

Det er det jeg også har lest.

Skrevet

jeg har nå lest på det andre forumet, og skal vedde for at ingen av de 8000 familiene med disse boksene er utenlandske.

Skakk fordeling.

Selv ser jeg aldri noen av programmene som ligger "på topp".

Jeg er oppgitt over at det kun er slike måle-måter de bruker...

Viser kun hva de ønsker vi skal se, ikke hva folk i Norge faktisk ser på... Noen som skjønner hva jeg mener?

Allsang på Grensen, kunne ikke falle meg inn å flippe forbi en gang...

Gjest Coarvi
Skrevet

jeg har nå lest på det andre forumet, og skal vedde for at ingen av de 8000 familiene med disse boksene er utenlandske.

Hvorfor i all verden tror du det? Jeg tror nok de som fordeler disse boksene er, unnskyld ordbruken, jævlig gode på statistikk og hvordan disse boksene derfor bør fordeles for å gi et riktig bilde... ;)

Skrevet

oppdragsgiveren er vel tv-kanalene selv, og da kan jeg ikke se at de velger tverrsnittet på befolkningen, for da hadde ikke resultatene blitt som de er...

Men jeg skal ikke kvervulere, ville bare lufte tankene mine.

Ts, håper du fikk svaret du trengte.

Skrevet

Dette er riktig! Man har også undersøkelser som går på telefonintervjuer bl.a. Men i hovedsak er det denne boksen som er koblet til TV-en som brukes. Dog er det umulig å få nøyaktig hvem og hva som ser på. Prinsippet er at man skal slå av med en gang man ikke ser på (går på do etc) og slå på igjen når man ser. Har man forskjellige grupper man skal måle (som f.eks alder) brukes det ulike registreringer som pin-koder osv når man slår på. Disse boksene er plassert rundt om i det vide land for å få best mulig statistikk. Den kan som nevnt være unøyaktig, med tanke på at man kanskje ser på andre ting i distriktene enn man gjør i f.eks storbyene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...