Gå til innhold

Plutselig fått større lår og hofter

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært slank og typisk liten og nett. Har i alle år kunnet spise hva jeg ville uten å legge på meg. De siste 2-3 årene har jeg imidlertid merket at det begynner å samle seg litt rundt magen (og særlig "sideflesket") når jeg har levd usunt en periode. Gikk opp 3-4 kilo i fjor høst, og merket det hovedsakelig på magen og sideflesket. Fikk fortsatt på meg buksene, men sideflesket begynte å tyte ut over buksekanten. Begynte derfor å trene i januar (2-3 ganger i uken). Treningen har hovedsakelig bestått av løping på tredemølle, elipsemaskin og styrketrening for mage og rygg.

I løpet av tiden jeg har trent har jeg merket at jeg har fått større lår og hofter og jeg har måttet gå opp en størrelse i bukser. Jeg har imidlertid ikke gått opp i vekt, så det kan rett og slett virke som om fettet har begynt å legge seg på lårene og hoftene i stedet. Kan dette være muskler, eller er det kroppen som utviler seg slik naturlig? Jeg er nå 24 år og trodde jo jeg var ferdig med utviklingen ettersom jeg kom i puberteten når jeg var 11-12 år. Jeg har imidlertid alltid hatt en ganske "barnslig/jentete" kropp (slank med små pupper) og synes at jeg ser litt mer kvinnelig ut nå. Kan det tenkes at det er en naturlig utvikling? Eller har bare fettet funnet nye steder å legge seg på? Jeg har på en måte litt vanskelug for å tro at det er muskler også, ettersom jeg bevisst har unngått styrketrening for lårene i fare for å få muskler der (i tillegg til at jeg ikke har blitt noe synlig fastere), men man får kanskje lårmuskler av å løpe 2-3 ganger i uken? Hva tror dere denne utviklingen skyldes?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanette
Skrevet

Jeg har det likedan, fått større lår. Jeg går flere kilometer i oppoverbakker hver dag. Det er nok musklene som har blitt større.

Skrevet

Er man utrent, så vil man få muskler av løping, særlig i terreng. Trist at du ikke trener styrke for hele kroppen. Det vil gjøre underverker, selv om vekten forblir den samme.

Er vanlig at man plutselig legger på seg i tyveårene og får mer kvinnelige former. Mange som får en liten sjokkopplevelse siden de før har kunnet spise alt, ikke trene og fortsatt holde seg slank.

Du har nok fått litt muskler, og så kan det tenkes at kroppen din holder mye vann av en eller annen grunn. P-piller gjør ihvertfall at min kropp holder ekstra vann.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er man utrent, så vil man få muskler av løping, særlig i terreng. Trist at du ikke trener styrke for hele kroppen. Det vil gjøre underverker, selv om vekten forblir den samme.

Er vanlig at man plutselig legger på seg i tyveårene og får mer kvinnelige former. Mange som får en liten sjokkopplevelse siden de før har kunnet spise alt, ikke trene og fortsatt holde seg slank.

Du har nok fått litt muskler, og så kan det tenkes at kroppen din holder mye vann av en eller annen grunn. P-piller gjør ihvertfall at min kropp holder ekstra vann.

Finnes det i så fall noen måte å trene på som gjør at man ikke får større lår? Grunnen til at jeg ikke har trent noe særlig styrke for resten av kroppen er fordi jeg har en tendens til å utvikle muskler ganske kjapt, noe jeg ikke synes er spesielt fint på jenter. Kunne gjerne tenke meg å strammet opp til her og der, men er atså redd for å få for synlige muskler (fikk feks. synlig "six pack" på magen etter bare noen få uker).

Og hvorfor tror du det kan være vann? Jeg går ikke på p-piller.

Skrevet

Finnes det i så fall noen måte å trene på som gjør at man ikke får større lår? Grunnen til at jeg ikke har trent noe særlig styrke for resten av kroppen er fordi jeg har en tendens til å utvikle muskler ganske kjapt, noe jeg ikke synes er spesielt fint på jenter. Kunne gjerne tenke meg å strammet opp til her og der, men er atså redd for å få for synlige muskler (fikk feks. synlig "six pack" på magen etter bare noen få uker).

Og hvorfor tror du det kan være vann? Jeg går ikke på p-piller.

Hvis du har pleid å ta mange kg. på vekta slik at du bare klarer 8-10 rep, så er det ikke rart musklene har kommet. I stedet for kan du ta mindre på vekta slik at du klarer 15 reps tre ganger. Eller til og med så lite at du klarer 20. Da vil du ikke bygge like voldsomme muskler som når du trener med eksplosiv styrke. Men er sikkert noen som er flinkere enn meg i dette her, så..

Jeg får i alle fall lett muskler på lårene. Når jeg tok liggende beinpress så brukte jeg før å ta ca. 80 kg (veier 67) på vekta, og da klarte jeg max 10 reps. Dette gjorde jeg tre ganger. Syntes etter hvert at musklene mine ble for store, så jeg har gått over til å ta bare 60 kg på vekta, og heller litt flere reps.

Men jeg tror ikke du skal være redd for å få direkte six-pack på magen i løpet av noen få uker. Det skal da ikke være fysisk mulig. I alle fall ikke for en jente..Kommer jo så klart an på hva du mener med noen få uker, men for meg vil det si alt fra tre til kanskje så mye som seks.

Skrevet

Jeg sliter med å forstå hvorfor noen vil utsette kroppen sin for 15-20-30-40 reps. Uten noe belastning for kroppen.

Jeg ser gang på gang jenter som tar 20-30 lette reps, uten så mye som å blunke, skjære grimaser eller stønne! Slik trening har jo særdeles lite for seg.

Alt det pratet om at styrketrening gir jenter svære vulgære muskler tror jeg ikke på! Da er det fett/vann og ikke muskler i de aller fleste tilfeller. 1 måned med styrketrening gjør kun at du samler opp litt vann i bena og at du lagrer litt mer glykogen. Det skjer ikke en total renovering på 1 måned. Det tar mange år å bygge opp solide muskler.

Her er ei kvinnelig styrkeløfter:

Tutta Kristine Hansen

18 år

60kg

190kg knebøy

130kg benkpress

177,5kg markløft

Litt gamle bilder:

http://www.moss-dagblad.no/lokalsport/article2258903.ece?token=&start=9&serie=0

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har pleid å ta mange kg. på vekta slik at du bare klarer 8-10 rep, så er det ikke rart musklene har kommet. I stedet for kan du ta mindre på vekta slik at du klarer 15 reps tre ganger. Eller til og med så lite at du klarer 20. Da vil du ikke bygge like voldsomme muskler som når du trener med eksplosiv styrke. Men er sikkert noen som er flinkere enn meg i dette her, så..

Jeg får i alle fall lett muskler på lårene. Når jeg tok liggende beinpress så brukte jeg før å ta ca. 80 kg (veier 67) på vekta, og da klarte jeg max 10 reps. Dette gjorde jeg tre ganger. Syntes etter hvert at musklene mine ble for store, så jeg har gått over til å ta bare 60 kg på vekta, og heller litt flere reps.

Men jeg tror ikke du skal være redd for å få direkte six-pack på magen i løpet av noen få uker. Det skal da ikke være fysisk mulig. I alle fall ikke for en jente..Kommer jo så klart an på hva du mener med noen få uker, men for meg vil det si alt fra tre til kanskje så mye som seks.

Jeg pleier vanligvis å ta 13-14 reps i serier på 3-4. Jeg har ikke sixpack i den forstand at jeg ser ut som en bodybuilder, men jeg har fått synlige muskler (man ser konturen av en sixpack) under magefettet. Jeg kunne godt tenke meg å stramme opp litt her og der, vil bare ikke ha store lår. Lårene mine har alltid vært litt større enn resten av kroppen på en måte (iom at jeg har små pupper og smal midje og skuldrer), og blir de noe større nå kommer det til å se helt rart ut.

Skrevet (endret)

Jeg sliter med å forstå hvorfor noen vil utsette kroppen sin for 15-20-30-40 reps. Uten noe belastning for kroppen.

Jeg ser gang på gang jenter som tar 20-30 lette reps, uten så mye som å blunke, skjære grimaser eller stønne! Slik trening har jo særdeles lite for seg.

Alt det pratet om at styrketrening gir jenter svære vulgære muskler tror jeg ikke på! Da er det fett/vann og ikke muskler i de aller fleste tilfeller. 1 måned med styrketrening gjør kun at du samler opp litt vann i bena og at du lagrer litt mer glykogen. Det skjer ikke en total renovering på 1 måned. Det tar mange år å bygge opp solide muskler.

Her er ei kvinnelig styrkeløfter:

Tutta Kristine Hansen

18 år

60kg

190kg knebøy

130kg benkpress

177,5kg markløft

Litt gamle bilder:

http://www.moss-dagblad.no/lokalsport/article2258903.ece?token=&start=9&serie=0

Det er ikke alt eller ingenting. Det går fint an å ta 15 reps og bli skikkelig sliten (eller som du sier, skjære grimaser og stønne litt ;) ). Greit nok, har man 20 kg på vekta og tar 20-30 reps så er jeg enig i det du sier. Men sånn som jeg som tar 15 reps på 60 kg, det kjenner jeg! Før brukte jeg å ta 80 kg og 10 reps, så det er absolutt ikke sånn at jeg sitter og "leker" med vektene og tror at jeg får kjempemasse ut av det når sannheten er at jeg egentlig ikke hadde trengte pause mellom de tre øktene en gang. For jeg får helt klar god effekt av treningen min, og det er også noe jeg har fått anbefalt å gjøre fordi jeg opplevde at etter å ha trent eksplosiv styrke over lang tid, så ble utholdenheten min dårligere i lårene. Melkesyren kom fortere når jeg gjorde raske bevegelser over lengre tid (f.eks ved samleie). Årsaken var rett og slett at musklene mine var trent til tunge løft, men ikke så veldig fort eller mange reps.

Dermed ble jeg rådet å trene mer utholdene styrketrening, noe som innebærer mindre vekt, litt fler reps og at man skulle ta beina fortere ut enn inn, eller noe sånt. Og det funker. :)

Endret av Teriyaki
Skrevet

Antageligvis er det fett du har lagt på deg mest av.

Når man trener får man økt apetitt og man spiser mer.

Det krever mye mer av kvinner enn menn for å legge på seg muskler.

Kjør tunge sett med baseøvelser. Det er bra for kropp og holdning. Husk riktig utførelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...