Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #1 Skrevet 11. juli 2010 Hei. Min samboer har lyst å skaffe seg en Bengalkatt, men jeg er litt skeptisk. Dette fordi jeg er litt små redd katter generelt. Også har jeg lest at bengalkattene er lekne og mer viltre enn andre katter. Men siden han har så utrolig yst på en sånn katt så har jeg veldig lyst til at han skal få det. Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan bli mindre redd for katter sånn at jeg også kan ha glede av en katt? Og er det noen som har en bengalkatt og kan fortelle meg litt om hvordan de er? Har lest at de bare kan være inne. Så hvordan gjør dere det, er de noen gang ute osv?
RedFox81 Skrevet 11. juli 2010 #2 Skrevet 11. juli 2010 Ganske sikker på at de varierer veldig, også har vi ikke en ren bengalkatt men blanding, men kan allikevel komme med noe erfaring. Muskuløse, sterke katter. Kan være litt større en vanlige huskatter. Våres veier 5 kilo, for eksempel. Aktive og lekne. Liker å bære ting i munn, så våres katt kan faktisk leke "fetch and catch", den kommer tilbake med bytte. Det er bengaler og siameser som er kjent for å gjøre det, hørte jeg. Veldig talende katter, igjen, våres ihvertfall, den snakker en hel del. Veldig sosial og kosete. Trenger og krever mye oppmerksomhet. Kan lese litt mer her. For meg, min katt er en helt fantastisk katt, ville ikke bytte den mot noen andre.
Auraya Skrevet 11. juli 2010 #3 Skrevet 11. juli 2010 Muskuløse, sterke katter. Kan være litt større en vanlige huskatter. Våres veier 5 kilo, for eksempel. Bengalkatter er ikke kjent for å være spesielt store, og 5 kilo er da en helt normal størrelse for en voksen huskatt også. Har ikke bengal selv, men rasen står på ønskelista mi. Mye bra info på Bengalkattforumet.
RedFox81 Skrevet 12. juli 2010 #4 Skrevet 12. juli 2010 Jeg sa jo "litt større" :gjeiper:, og jeg mente vel heller, kraftige, kraftig bygd. Nei, bengaler er ikke like gigantiske som Maine Coon. Katten som jeg snakker om er ikke helt voksen ennå, knapt et år. Vi har også en vanlig huskatt, de to er jevngamle, men den andre veier bare 3,5 kilo.
MissMas Skrevet 13. juli 2010 #5 Skrevet 13. juli 2010 Hei. Min samboer har lyst å skaffe seg en Bengalkatt, men jeg er litt skeptisk. Dette fordi jeg er litt små redd katter generelt. Også har jeg lest at bengalkattene er lekne og mer viltre enn andre katter. Men siden han har så utrolig yst på en sånn katt så har jeg veldig lyst til at han skal få det. Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan bli mindre redd for katter sånn at jeg også kan ha glede av en katt? Og er det noen som har en bengalkatt og kan fortelle meg litt om hvordan de er? Har lest at de bare kan være inne. Så hvordan gjør dere det, er de noen gang ute osv? Hei! Jeg har ikke bengalkatt selv, men har møtt 2-3 stk. Min oppfatning av dem er at de kan være sky.. Og litt ville. (Men det kommer sikkert an på hvordan de blir "oppdratt" osv). Jeg vil ikke ha en bengal, av den grunn at jeg synes ikke de virket særlig kosete. Men, som jeg skrev, kan det være at jeg var uheldig med kattene jeg møtte Bengalkatter kan fint være utendørs, men grunnen til at folk har dem inne er at siden de har betalt masse penger for dem, vil de ikke at de skal bli påkjørt osv.. Men jeg tror en bengalkatt har godt av å være ute (da må den selvfølgelig være kastrert da, så ikke det kommer enda flere huskattunger til verden). Hvis katten skal være inne, er det mye man må legge til rette. Den skal få ut masse energi hver eneste dag, så den må ha stor nok plass å løpe på. Og klorestativer og huler og leker. Jeg har selv hatt innekatt en stund, og har nå utekatter, for det ble så slitsomt og masete med innekatt. Men det er nok forskjell på katter og ja. Men jeg vil anbefale å ha en rolig katterase hvis den skal være innekatt altså. Det er ikke så morsomt å sove 3 timer hver natt fordi katten går amok på stuegulvet og løper og herjer Ang. det å være redd for katt vet jeg ikke helt hva som burde gjøres.. Kanskje du burde møte endel snille katter? Hva er det du er redd for? Da jeg skaffet meg katt var jeg redd for å bli klort og bitt. Og det har jeg faktisk blitt også, jeg har fått arr etter biting og kloring, det er noe som følger med det å ha en katt. Men uansett hva du gjør, burde du ikke skaffe deg en katt før redselen er 100% borte Lykke til!
Gjest Huffsa Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 (endret) Har hatt en halvt-bengal. UTROLIG mye energi den katten hadde. Var ute som regel, jagde det som var og plagde de andre kattene. Tror de trives best med en av "sine egne". Hu vi hadde var yngst av 5 katter, resten var bare huskatter. Og det ble for mye. Vi klarte ikke gi pusen oppmerksomheten hu krevde, og de andre kattene holdt på å drepe hu. Endte opp med å selge henne til en barnefamilie og såvidt jeg vet har hun det veldig bra der Jeg sitter igjen med et inntrykk at de krever mye mer enn en vanlig huskatt, og aldri om jeg ville holdt en bengal inne. Å ha en bengal, aleine, i en 50kvm leilighet hvor man jobber 8-5 og i tillegg skal trene etter middag, tror jeg ikke er så bra for pusen. Skal du ha en bengal inne, bør du forberede deg på en god del tid, hver dag, på å aktivisere katten. Og ha store(og dyre) klatrestativ, den vi hadde var en stor-klatrer, elsket å klatre opp lysestolper i gatene og i grantrær på 6/7/8 meter. Og grunnen til at folk har bengalkatter (og andre rasekatter) inne er fordi de er "mer verdt enn huskatter". Fordi man har betalt penger for dem. Ingen rasekatt i verden er mer verdt enn mine pusekatter, selv om jeg har fått mine hivd etter meg og ikke betalt ei krone. Kjøper man en katt til 8000kr så bør man koste på seg en forsikring for både skade og liv, så den stakkars pusen kan gå ut og leve et normalt katteliv. Endret 13. juli 2010 av Huffsa
la Flaca Skrevet 14. juli 2010 #7 Skrevet 14. juli 2010 Hvis du i utgangspunktet er litt redd katter vet jeg ikke om bengal er tingen altså. Det er nydelige katter, men det finnes nok mange raser man har mer glede av som kjæledyr. Har samboern din satt seg inn i gemyttet på dem, eller er det utseendet har har falt for? Personlig ville jeg heller påvirket han i retning; stor maine coon hannkattunge med kraftig beinstamme. Det er katt for et mannfolk det, og gemyttet på de fleste er veldig ok å ha i hus. Hvis han er mer glad i korthår er også siameser (med maske)/orientaler fantastiske katter, selv om de er mer høyt og lavt. Ekstremt koselige, pratsomme og sosiale katter som man har veldig mye glede av. Oppleves mer som en hund, men krever jo en del. Bøs absolutt få gå ut.
ih84 Skrevet 15. juli 2010 #8 Skrevet 15. juli 2010 Hei! Tenkte jeg kunne bidra litt her - kan en del om rasen, da mine foreldre driver bengaloppdrett og for tiden har 14 Bengaler i hus Ja, det er muskuløse, vakre skapninger. Men at de generelt er større enn vanlige huskatter, vet jeg ikke om jeg er helt enig i. Av de fullvoksne kattene som mine foreldre har varierer størrelsen fra 2,9 kg til 6 kg. Hunkattene er generelt sett veldig små og spinkle. Hankattene er tunge, fordi de har så mye muskler, men synes ikke de er store av vekst egentlig. Vil påstå at huskatter blir større. Bengalen er veldig sosoal! Dersom du har en "alenekatt" må du være forberedt på at den gjerne vil fotfølge deg og være med på alt du gjør. Skafer du en "kompis" til katten din, blir den mindre avhengig av deg, men desto mer avhengig av den andre katten (eller hunden). Selv om bengalen er sosial, er den ikke nødvendigvis så veldig glad i å ligge i fanget. Likevel er den veldig kosete, men vil kanksje helst ligge ved siden av deg i sofaen og bli klappet. Men når det er kaldt, kryper den gjerne opp i fanget ditt for å varme seg Det at bengalen ikke er en typisk "fangkatt" forveksler mange med at det er en sky rase. Det stemmer ikke! Bengalen er svært nysgjerrig. Og egentlig er det ganske behagelig at den ikke vil ligge i fanget hele tiden, for når man har mange katter er det faktisk ganske slitsomt når alle vil ligge i fanget ditt hele tiden, så du ikke får hentet det et glass brus under TV-kvelden. Synes egentlig at det er vel så hyggelig når den krøller seg og legger seg tett inntil låret ditt i sofaen. Det er riktig at det er en veldig aktiv rase. Og de liker å hoppe og klatre. En bengal kan fort finne på å ha sitt favoritt tilholdssted oppå kjøleskapet, bokhyllen eller klesskapet. De er generelt veldig lekne, og bør ha leker stående fremme slik at de kan aktivisere seg selv og få ut litt energi. Foredelen med bengalkatten hvis du egentlig er litt engstelig for katter er at den ikke er aggresiv i det heletatt. Huskatter kan tidvis være litt lunefulle. Bengaloppdrettere er veldig bevisst på hvilke individer de setter i avl, siden katten har så mye villdyr i seg. Dersom katten viser tegn til aggressivitet, skal den ikke avles på. Dette har resultert i at kattene er svært vennlige mot mennesker, og svært barnevennlige, da du kan terge katten mye og den vil likevel helst unngå å klore eller bite deg. Den vil bare prøve å skygge unna. Bengalkatten er glad i å være ute hvis den får lov. Som noen sa her oppe er det få som slipper ut katten, da det er en kostbar katt. Et alternativ kan være å bygge en kattegård, med høyt gjerde. Alternativt er bengalen ofte flink til å lære seg å gå i bånd, og kan sette stor pris på å bli gått tur med - som en hund Bengalen er imidlertid ikke glad i å være ute når gradestokken kryper under 10 varmegrader. Bengalen er avlet fremm av asiatiske/ orientalske raser og har tynn pelst og er således ikke så godt egnet for kalde temperaturer. Foreldrene mine har kattegård med katteluke, men ingen av kattene går ut når temperaturen synker til under 10 grader. Isåfall kommer de fort inn igjen. Bengalen trenger ikke å være ute, dersom du legger tilrette for den innendørs. Den trenger heller ikke allverden med plass. Men den bør ha et klorestativ/ klatrestativ og en del leker. Ball er fint, for de kan de løpe etter. Når det gjelder din redsel for katter, tror jeg det blir annerledes når du får din egen. Da blir du kjent med den fra den er liten (og ikke skummel, bare søt). Du blir kjent med personligheten dens, vet hvordan den oppfører seg, bevegelsene dens blir mer forutsigbare for deg ettersom du blir kjent med den. Det mange synes er skummelt med katter er at de pluttselig hopper, pluttsleig begynner å løpe og kommer til over alt fordi de kan hoppe. Men når du kjenner katten ser du mye lettere hva den har til hensikt å foreta seg, og da blir det ikke så skummelt. Det var det jeg kunne komme på i farta. Bare spør om det er noe mer du lurer på Lykke til! Bare spør om det er noe mer du lurer på!
MissMas Skrevet 15. juli 2010 #9 Skrevet 15. juli 2010 Når det gjelder din redsel for katter, tror jeg det blir annerledes når du får din egen. Da blir du kjent med den fra den er liten (og ikke skummel, bare søt). Du blir kjent med personligheten dens, vet hvordan den oppfører seg, bevegelsene dens blir mer forutsigbare for deg ettersom du blir kjent med den. Det mange synes er skummelt med katter er at de pluttselig hopper, pluttsleig begynner å løpe og kommer til over alt fordi de kan hoppe. Men når du kjenner katten ser du mye lettere hva den har til hensikt å foreta seg, og da blir det ikke så skummelt. Men jeg vil fortsatt anbefale at redselen for katter er borte før TS eventuelt skaffer seg en katt Det er kanskje ikke helt ideelt å skaffe seg en hyperaktiv katt når man er litt redd for katter. Hvis TS vil ta en katt inn i hus uten å være fri for kattefrykt, vil jeg heller anbefale en mye roligere rase enn Bengal. Kattunger er kanskje ekstra fæle til å klore og bite. Jeg har hatt kattunger selv, så jeg vet at det kan gjøre veldig vondt selvom de er små. De ser så uskyldige og søte ut, men jeg har jammen meg fått flere arr av kattunger enn av voksne katter Og hvis man har en kattunge, kanskje særlig bengal, blir det nok lite nattesøvn hvis stedet man bor er lytt. Hvis rommene er lydtette (eller noe), går det nok bedre da
Inger88 Skrevet 15. juli 2010 #10 Skrevet 15. juli 2010 Når det gjelder det å være redd for katter; er du redd for små kattunger? For jeg tenker at viss du ikke er det så vil du ikke plutselig bli redd for katten når den blir voksen, da vil den vokse opp hos dere og du er vandt med den lenge før den blir voksen. Men viss du er redd kattunger også blir det straks litt verre. Men kanskje det kan være lurt å være litt rundt katter, komme litt og litt nærmere, bli vandt med dem sakte men sikkert. Lykke til!
ih84 Skrevet 16. juli 2010 #11 Skrevet 16. juli 2010 Jeg er forsovidt enig i at det ikke er smart å skaffe seg katt hvis man er skikkelig redd for katter. Men jeg tolket ikke innlegget til TS dithen at hun var veldig rett, ettersom hun brukte begrepet "småredd". Jeg antok derfor at hun kanskje ikke var like redd for kattunger, ettersom de er "små og søte" og at hun innen katten er blitt voksen er blitt trygg på sin egen katt. Og om hun er redd kattunger også, så blir man jo uansett mer trygg på en katt man omgås daglig enn en villt fremmed. Bengalen er da ikke "hyperaktiv"! Det er en aktiv katt ja, men den er ikke SÅ mye mer aktiv enn andre katteraser. Den er litt mer leken bare, og har litt mer behov for å klatre. Også beholder kanskje lekenheten lengre enn huskatter. Og nattesøvn er ikke noe problem! Min mor og far aktiviser sine 14 katter med lek før leggetid, og slår av lyset i huset så det er mørkt, så sover kattene hele natten (med unntak av hunnkatter i løpetid).
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juli 2010 #12 Skrevet 24. juli 2010 Jeg er forsovidt enig i at det ikke er smart å skaffe seg katt hvis man er skikkelig redd for katter. Men jeg tolket ikke innlegget til TS dithen at hun var veldig rett, ettersom hun brukte begrepet "småredd". Jeg antok derfor at hun kanskje ikke var like redd for kattunger, ettersom de er "små og søte" og at hun innen katten er blitt voksen er blitt trygg på sin egen katt. Og om hun er redd kattunger også, så blir man jo uansett mer trygg på en katt man omgås daglig enn en villt fremmed. Bengalen er da ikke "hyperaktiv"! Det er en aktiv katt ja, men den er ikke SÅ mye mer aktiv enn andre katteraser. Den er litt mer leken bare, og har litt mer behov for å klatre. Også beholder kanskje lekenheten lengre enn huskatter. Og nattesøvn er ikke noe problem! Min mor og far aktiviser sine 14 katter med lek før leggetid, og slår av lyset i huset så det er mørkt, så sover kattene hele natten (med unntak av hunnkatter i løpetid). Hei. Er ikke sånn veldig redd katter. Er vel mer det at jeg aldri har hatt en katt selv så vet ikke helt hva jeg går til. Min samboer har hatt katt i 15 år da han var mindre. Mange av mine venner har vanlige utekatter og de har aldri gjort med noe, så jeg er ikke redd for å besøke de. Tror mye av det som gjøre meg småredd et at jeg ikke har levd med en katt selv. Om vi skal skaffe oss en katt kommet vil til å tilrettelegge et rom som katten kan ha et kloreatativ og litt på (Har ikke så stor stue så er ikke plass til et sånn stativ på den). Men hvordan er det med kattunge og være hjemme alene i starten? Tenker på i forhold til jobb. Vi drar begge på jobb ca kl 9 og kommer hjem ca kl 18. Kan katte da være på et rom hvor han har alle tingene sine? Eller bør det komme noen innom i løpet av dagen for å se til den? Og når vi skal på ferie i 5-6 dager, hva er best å gjøre da? Er det da best å få noen til å komme innom et par ganger i løpet av dagen eller bør den være hjemme hos noen andre? (den er ennå liten da vi reiser på ferie, har vel hatt katten i ca 1 mnd da vi reiser bort). Tusen takk for et veldig bra svar på hvordan bengalen er, den hørtes ikke så skummel ut:)
Cayenne Skrevet 24. juli 2010 #13 Skrevet 24. juli 2010 Skal katten være inne- eller utekatt (i det lange løp, den må selvfølgelig uansett holdes inne i begynnelsen)? Hvorfor må dere få katten før dere reiser vekk? Jeg ville ventet med å få katt til etter dere har vært på ferie..
Gjest BabyBlue Skrevet 25. juli 2010 #14 Skrevet 25. juli 2010 Heisann! Tenkte jeg skulle svare her, ettersom jeg selv er en fersk bengaleier : ) Kjøpte han for noen uker siden, og jeg kunne ikke ha vært mer fornøyd! Han liker seg i høyden, og sover på rommet mitt... Jeg sover i senga, han krøller seg sammen oppå bokhylla. Fest møblene i veggen, sier jeg bare! De er glad i å klatre x ) Men som jeg sa: de er veldig intelligente katter. Lærer du de hva som er lov og ikke lov, tar de det til seg og respekterer grensene. Så sant du har tålmodighet til å lære katten husets regler. Aidan hoppet på bordet i begynnelsen, men har allerede sluttet med det etter at vi tok han på det hver gang han spratt opp på spisebordet uten lov. Bengalen er en intelligent, aktiv, og selvfølgelig en utrolig vakker og sosial katt. De krever oppmerksomhet, og jobber du og samboeren usedvanlig mye er det ikke anbefalt å skaffe seg en slik katt. Har hørt om bengaler som ble etterlatt så mye alene at den ble ulykkelige og gjorde fra seg på "ulovlige" steder for å markere misnøyen sin. De er ikke like selskapssyke som f.eks ragdollen (som krever veldig mye selskap av eieren sin), så de kan godt være alene hjemme noen timer om det er nødvendig. Og aktivitetsnivået kan sammenlignes med siameseren og abyssineren. Min katt er faktisk veldig rolig til å være bengal, og etter litt rasing rundt i stua er det stopp og brems og masse soving og kos. Han kastreres i morgen, så da blir han vel enda mer rolig : p Noe annet du kan tenke på er hva slags bengal du vil ha. Sølv, snø, eller brun? Rosettert, marble, eller spottet? Er samboeren din bare interessert i rasen generelt kan han besøke denne siden: http://www.rasekatter.no/lenker/oppdrettere.php og kontakte nærmeste oppdretter : ) Er kattungesesong, og sikkert noen katter som er leveringsklare. For flere spørsmål kan du besøke bengalkattforumet: http://www.hostingphpbb.com/forum/bengalkattforum.html Jeg er selv medlem der, og får alltid gode svar på spørsmål! Er sikkert også flere oppdrettere du kan snakke med, for vet om flere på forumet som har bengalbabier til salgs. De fleste oppdrettere av rasen foretrekker at de er innekatter, men bor du landlig til (lite trafikk og mye natur) kan de sikkert få det godt og trygt ute. Det er jo din katt når du får den, og ditt valg om den skal være ute eller inne. Aidan er innekatt, men hadde jeg bodd på en plass med mindre trafikk hadde han fått lov til å labbe ute : ) Bengaler har også ofte litt mer følsom mage enn katter flest, så hold deg til kvalitetsfor. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå