Gå til innhold

Til dere med smalt liv, og litt hofter, lår og rumpe + korte bein

Anbefalte innlegg

Gjest Isolde
Skrevet (endret)

Når livet er veldig smalt, og hofte, lår og rumpe tilsvarer mer normal størrelse, da får man gjerne et problem når man skal sette sammen plagg, som for eksempel bukser. De er stort sett for vide i livet. Passer de i livet er de for lange på beina eller for trange så man ikke får dem over hoftene.Og omvendt. Får man dem over hoftene er de for store rundt livet. Og bruker man bukser som sitter på hofta blir de så trange at hoftene er i veien og dytter alt av sideflesket man egentlig ikke har opp over buksekanten så det ser ut som om man har skikkelige love-handles, og å sette seg det kan man jo bare glemme uten å vise fram halve rumpa og få vondt i magen fordi buksa strammer...det skal ikke være enkelt.....ja, når man så er ferdig med buksehelvetet og går over til kjoler og skjørt, så gjelder det å finne et snitt som passer....det er slett ikke alt som er vakkert når man har denne forskjellen mellom liv og hofter....Romslige overdeler/tunikaer gjør at man nesten drukner i dem og ser ut som om man har på seg telt. Moderne snitt som stopper under brystet er heller ikke spesielt lekkert. Figursydde plagg er absolutt penest har jeg funnet ut, men de må ikke være så trange at forskjellen mellom liv og hofter blir veldig fremtredende, hoftene ser mye større ut enn de egentlig er og ellers minner man mest om en...softis....

Har funnet endel lekre leggings nå som fungerer fint, ser bra ut og er behagelige å gå i, men så har vi problemet med å finne tunikaer som er lange nok uten at man får problemer med snittet...for tights eller leggings som ikke dekker rumpa er sjelden lekkert....

Jeg tipper jeg ikke er alene om dette problemet....rop ut medsøstre, her kan vi tipse hverandre og finne løsninger :)

Endret av Isolde
Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Skjørt: Her har jeg tre typer som passer. "Sekretærskjørt" som er litt høyt i livet og som ikke sitter helt klistret over rompa. "Klokkeskjørt" som rekker meg til knærne og miniskjørt av alle typer så lenge de ikke er kortere enn midt på låret.

Bukser: Kan stort sett bruke hva jeg vil. Mitt største problem er at de har en tendens til å enten bli litt store i livet og passe over rumpe/lår eller at det blir motsatt. For lange er på beina er de uansett.

Kjoler: Empireliv ser direkte jævlig ut på meg. Jeg er 163 høy og rimelig slank, men jeg liker ikke å se ut som om jeg er gravid. Kjoler med 50-talls snitt passer meg best. Smale i livet og vidde i skjørtene.

Topper: Alt utenom empireliv. Helst ganske ettersittende, og gjerne litt utringet. Har pupper i grei størrelse som jeg ikke liker å gjemme bort.

Gjest Smaragd
Skrevet

Høres ut som om du trenger å lære deg å sy :)

Jeg er smal om livet, og må ofte sy inn litt i sømmene som allerede er der.

Bruker str 40-42 for det trenger både brystene og hoftene, mens livet mitt nok er en 38.

Så det sier seg selv at om jeg går med plagg som ikke er formsydde i modjen - ser jeg jo diger ut i forhold til hva jeg er!

Har sydd inn/om maaange plagg oppigjennom årene, og spart meg mye penger på nytt tøy :)

Har tilogmed sydd inn kåpa mi! Sprettet bare opp fôret, og sydde inn i de sømmene som allerede var der :) Ingen som kan se at jeg har gjort noe med den! :nigo:

Dongeribukser passer med somregel, men det er fordi jeg har høye hofter, og det er den øverste delan av livet som er smal.

Tunikaer er ypperlig, men da må de vere lange, for jeg er så lang i ryggen at de korte stopper oppom rumpa på meg, og DET er lite lekkert!

Gjest Isolde
Skrevet

Jeg opplever at miniskjørt sklir opp og ender med å se heller uanstendig ut fordi de ikke blir sittende skikkelig i livet og heller ikke sitter på hoftene.......pent helt til jeg begynner å bevege meg...

Skal ikke være lett :gjeiper:

Gjest Katee
Skrevet

Jeg har gitt opp å finne bukser som passer. Jeg har per dags dato 2 stk som jeg kan bruke, men bruker mest kjoler og tunikaer sammen med lange tights.

Figursydde plagg sitter og ser best ut for min del. 50-tallskjoler og sekretærskjørt som SmallTalk har nevnt... Kjoler med litt volum i skjørtet og som jeg kan bruke store belter til :)

Gjest Coarvi
Skrevet

Åh, denne vil jeg følge med på! :)

Selv har jeg ikke eid en bukse som sitter BRA på flere år. Problemet er at hvis buksa er stor nok til at jeg får den over rumpa så blir den svææær over lårene (selv om jeg har solide lår også) etter noen timers bruk. Er den perfekt over lårene har jeg derimot ikke nubbesjans til å dra den over rumpa. Jeg har virkelig ingen bukser som sitter pent på kroppen gjennom en hel dag. :(

Kjoler synes jeg også er vanskelig, da jeg føler at det fleste bare blir sekkete på kroppen min. Jeg må ha noe som er figurnært rundt livet, og det virker jo nesten umulig å finne i disse dager. Når jeg endelig finner en kjole med pent liv er det selvfølgelig noe rart på gang over hoftepartiet på kjolen slik at jeg i stedet ender opp med å ha pent liv, men potetsekk fra hoftene og ned.

I likhet med smalltalk kler jeg også type sekretærskjørt og klokkeskjørt. Det vanskeligste nå for tiden synes jeg er å finne enkle skjørt uten rynker eller andre detaljer rundt hoftene/lårene som får skjørtet til å se ut som en ballong på meg. Dessuten er jeg supervanskelig mtp. sko, og har derfor ingen sko som er gode å gå i som samtidig passer til bruken av skjørt. Hadde jeg hatt det kunne jeg jo fint byttet ut de teite buksene med skjørt!

Skrevet

Jeg MÅ ha klær med stretch som former seg etter kroppen. Er et mareritt å finne klær som passer.

Jeg bruker nesten aldri bukser, så her går det i tights og tunikaer som har stretch. Å ha en midje på noen og 70cm og rumpe/hofter på 100cm er ikke bare bare :)

Skjørt er også vanskelig, som noen nevnte så sklir de bare oppover fordi midjen går innover. Jeg må alltid trekke ned både skjørt og shorts hele tiden.

Fint å se at man ikke er alene med å føle seg som et telt i mange av klærne som er på mote nå.

Favorittplaggene jeg bruker for tiden er blondetunikaene. De former seg etter kroppen og dekker rumpa.

Gjest Serena
Skrevet

problemet mitt er at puppene mine er store i forhold til midjen. Så om en topp/ kjole passer til midjen ser det ut som puppene prøver å klore seg løs...

Løsningen virker enkel nok; gå opp en størrelse eller to som jeg faktisk må i blant, for å få plass til puppene, men da sitter ikke snittet pent på midjen lenger.

Lag topper for jenter som er figurnærme , (ikke pølseskinn figurnærme)men som har plass til noen med mer enn speilegg til pupper.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Figursydde topper (litt lange, mange av de i butikkene nå er jo altfor kort og vide og får meg til å se ut som en boks) og bukser som sitter stramt over lårene men er videre i leggen funker bra for meg. Men buksene må sitte litt under navlen - ikke for langt ned, for da ryker proporsjonene mellom liv og rumpe, og ikke for langt opp. Jeg synes nøkkelen er å få til en glatt silhuett, da ser det ikke ut som om det går så mye inn og ut som det gjør. Med en gang silhuetten brytes opp av noe som er for kort eller for stramt, ser jeg ut som en østtysk diskoskaster.

Men dere som går i sekretærskjørt - har dere brede hofter, eller mer veldig smalt liv? Jeg tør ikke prøve meg på det snittet, for jeg føler at jeg kommer til å se ut som hoftene mine er som en låvedør.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg har hofter, men de er ikke spesielt brede. Og jeg har veldig smalt liv. Har lenge unngått å bruke sektetærskjørt osv pga at jeg har vært redd for at hoftene mine skulle se veldig brede ut, men etter at jeg måtte ha et sånn skjørt i forbindelse med en del presentasjoner, så fant jeg ut at det faktisk ser veldig bra ut. ;)

Gjest Sandbekken
Skrevet

Henger meg på her gitt!

Har selv dette problemet, jeg er ganske lav (rett under 160)

og har brede hofter og ganske smal midje.. Alle buksene jeg har lager lovehandles og bulker :( Derfor går jeg mest i skjørt og kjoler når jeg kan. Men når høststormene begynner må jeg vel knø meg oppi de ekkle buksene igjen :(

Når buksene lager muffintop blir topper et problem, hva skal jeg ha på meg da, som skjuler bulkene men viser den smale midjen?? ååå Problem, problem, problem..

Skrevet

Åh, denne vil jeg følge med på! :)

Selv har jeg ikke eid en bukse som sitter BRA på flere år. Problemet er at hvis buksa er stor nok til at jeg får den over rumpa så blir den svææær over lårene (selv om jeg har solide lår også) etter noen timers bruk. Er den perfekt over lårene har jeg derimot ikke nubbesjans til å dra den over rumpa. Jeg har virkelig ingen bukser som sitter pent på kroppen gjennom en hel dag. :(

Kjoler synes jeg også er vanskelig, da jeg føler at det fleste bare blir sekkete på kroppen min. Jeg må ha noe som er figurnært rundt livet, og det virker jo nesten umulig å finne i disse dager. Når jeg endelig finner en kjole med pent liv er det selvfølgelig noe rart på gang over hoftepartiet på kjolen slik at jeg i stedet ender opp med å ha pent liv, men potetsekk fra hoftene og ned.

I likhet med smalltalk kler jeg også type sekretærskjørt og klokkeskjørt. Det vanskeligste nå for tiden synes jeg er å finne enkle skjørt uten rynker eller andre detaljer rundt hoftene/lårene som får skjørtet til å se ut som en ballong på meg. Dessuten er jeg supervanskelig mtp. sko, og har derfor ingen sko som er gode å gå i som samtidig passer til bruken av skjørt. Hadde jeg hatt det kunne jeg jo fint byttet ut de teite buksene med skjørt!

Akkurat dette med sko skulle jeg gjerne visst også. Hvordan løse dette liksom? Altså helst skulle jeg gått i kjoler og pencil-skjørt hele tiden, men dette krever liksom høyere hæler (f.eks pumps) synes jeg, og jeg DØR etter 3 timer selv om hælene er 4-5 cm.. Aller helst skulle jeg gått i asics-skoene mine konstant, men den sporty stilen passer ikke like bra på jobb og fest.. :( Den evige krangelen mellom fint og behagelig er til å bli gal av..

Gjest Coarvi
Skrevet

Akkurat dette med sko skulle jeg gjerne visst også. Hvordan løse dette liksom? Altså helst skulle jeg gått i kjoler og pencil-skjørt hele tiden, men dette krever liksom høyere hæler (f.eks pumps) synes jeg, og jeg DØR etter 3 timer selv om hælene er 4-5 cm.. Aller helst skulle jeg gått i asics-skoene mine konstant, men den sporty stilen passer ikke like bra på jobb og fest.. :( Den evige krangelen mellom fint og behagelig er til å bli gal av..

Haha, helt enig i dette ja. Men jeg dør heller etter en halvtime jeg, med mindre jeg er kanonfull... :sjenert: Syns du er flink som holder ut 3 timer!

Så hva slags sko bruker man egentlig til kjoler og skjørt til hverdags, som er behagelige å gå i (jeg går altså til skolen) og som er nesten uten hæl, folkens? Ikke si at jeg bare må venne meg til å bruke litt høye hæler, jeg er faktisk ikke interessert i å bruke hæler til hverdags uansett.

Eller kanskje jeg burde starte ny tråd om dette? :P

Gjest Katee
Skrevet

Haha, helt enig i dette ja. Men jeg dør heller etter en halvtime jeg, med mindre jeg er kanonfull... :sjenert: Syns du er flink som holder ut 3 timer!

Så hva slags sko bruker man egentlig til kjoler og skjørt til hverdags, som er behagelige å gå i (jeg går altså til skolen) og som er nesten uten hæl, folkens? Ikke si at jeg bare må venne meg til å bruke litt høye hæler, jeg er faktisk ikke interessert i å bruke hæler til hverdags uansett.

Jeg bruker mye støvletter (overknees, vanlige og kortere varianter), ballerinasko (dog jeg trenger noen nye ;)) og pensko med liten/ingen hæl. Brosteinen i Bergen ødelegger alt som heter hæl dessverre :sukk:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker støvletter, ballerinasko og sko med lav kilehæl (nå har jeg lest om hvor jævlig kilehæl er i andre tråder, men min er i samme farge som resten av skoen og ganske så diskret, altså). Bor i typisk brostein- og sykkelby og trenger noe som overlever hverdagen og som ikke tar livet av meg.

Skrevet

har samme problemet og har nå gått over til tights. Bruker disse sammen med tunika, lang singlett eller en lang kardigan (H&M har mange fine nå som dekker rumpen bra, når meg litt over midten på låret). Når det er kaldt kombinerer jeg med tykke ullstrømpebukser og ullkjoler (indiska hadde en del pene i vinter). Da blir ikke tightsen gjennomsiktig og dekker bedre.

Har nå også kjøpt meg deilige strømper (og hofteholdere) i 50denier, samt en del nye skjørt (jeg er rund, men med markert midje som sitter litt høyt oppe, så alle skjørtene er til å trekke opp i livet, både løsere skjørt og mer penciltypen), så i sensommer og høst blir det nok mye av det :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har problemer med å finne klær som er små nok. Dette gjelder særlig skjørt og bukser. H&M kan jeg bare gi opp med en gang. Har aldri funnet størrelse 32 der. Pleier å handle på bikbok og gina tricot. Der har de 25-24 i bukser. Alle bukser blir for lange, men det er bare å legge opp :)

Skrevet

Herlig tråd.

Bukser er uten tvil det vanskeligste å finne, noe som har ført til at jeg mest bruker jeanstights. Favorittene er fra Pieces (Vero Moda). Har 3 stk av samme type i beige, mørkblå og grå. Disse sitter veldig godt på, og ser veldig bra ut også. Det meste av jeans blir etterhvert for store, da de går mye ut. Men jeg har funnet ut at Bik Bok sine egne bukser, ganske rimelige (299,-, ofte på salg også) holder seg utrolig godt. Disse finnes i uttallige farger, og jeg har flere av de. Det er altså stramme bukser, da det ser best ut å bruke når man ikke er så lang, jeg er 163 cm. Har funnet ut at det ikke er vits å kjøpe disse kjempedyre. Jeg hadde en favorittbukse fra Miss Sixty, som var perfekt i lengda, men den spjæra bak når jeg gikk i trappa.

Foretrekker å bruke lange overdeler som går nedpå hoftene, synes selv ikke det ser så bra ut når de stopper ved buksekanten, føler da hoftene mine ser så store ut. Bruker ikke for mye lag-på-lag, da ser man bare mindre ut, gjemt under masse stoff. Derimot en lang singlett og noe over der igjen er greit. Akkurat nå har jeg bare en stripete overdel, marinestil, og hvit jeans fra Bik Bok (de jeg nevnte ovenfor). Veldig enkelt søndagsantrekk, og har funnet ut at jeg kler slike topper.

Det er greit å bruke samme farger på sokker/sko som buksa, da ser beina lengre ut. Jeg foretrekker sko med litt hæl.

Skjørt bruker jeg ikke så masse, men om jeg bruker er det finest med disse som går til midjen, føler meg lengre da.

• 1 måned senere...
Skrevet

Bra tråd!

Er selv ca 154, bruker størrelse 34/36 og 70DD i bh-størrelse, så her snakker vi utfordringer når det kommer til klær :) Har en klassisk stil, med litt 50/60 talls preg. bruker stort sett kjoler til fest/uteliv. Liker også tights med tunika over - markerer gjerne livet med en smalt belte. Store belter er ikke bra når man er liten! Har funnet ut at cardigan er fint for å markere midjen dersom en bruker litt løse topper/skjorter.

Sliter også med å finne bukser og får de lovehandles`n som andre her prater om. Sylvia jeans på gina tricot er ganske bra, de er relativt høye i livet, men naturligvis blir de lange i bena. BikBok sin twentyseven(noe) er gode!

Det kan være smart å google f.eks petite + clothing.. I England har de egne petitestørrelser, asos.com fører også petite - noen som har prøvd?

Gjest Sandbekken
Skrevet

jeg har altid trodd at petite betyr for folk som er veldig tynne :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...