monkey Skrevet 11. juli 2010 #1 Skrevet 11. juli 2010 heisann!!! for å si det kort: mine foreldre hadde kjøpt seg et hus,enmannsbolig for ca 10år siden. huset er tomannsbolig, dvs at den er delt i to og han får leid ut den ene delen.den han bor på er nesten dobbelt så stor som den han leier ut og han er fritatt for skatt da. en leietager er kommet og gått,så kom det en ny leietager for ca 6år siden. her kommer problemet.... denne leietageren har sammen med foreldrene mine skrevet under leiekontrakt for 1år. og da denne var forbi,har begge parter glemt å fornye med en ny leikontrakt...jeg fikk ikke vite dette før det har gått 1år etter at leiekontrakten er gått ut (altså da leietageren har bodd hos oss 2år allerede)... og tenkte da at,,, jaja-han har jo bodd der allerede 1år uten kontrakt,om vi lager ny nå,vil den kanskje ikke ha noen virkning??? hittil har han bodd 5år hos oss uten leikontrakt... problemet er at jeg har lyst å gi bolien til mine barn som har lyst å flytte hjem. men vet ikke om jeg kan få "sparket" leietakeren eller ikke..det er jo vanligvis 3mnd oppsigelsesfrist, og vi har jo ikke leiekontrakt...han er en god betaler og har ikke noe problem,men vil ha boligen tilbake... hvordan går jeg frem...? har snakket med han forsiktig og spurt om han trivdes og om de har tenkt å bosette seg her i kommunene,og de har ikke tenkt å flytte nei. og at dette var en god strøk med bra muligheter for barneskole for barna hans og han vil ikke flytte!! hva hvis jeg ber han om å flytte og han ikke vil...?? hvordan går jeg frem..???
Shade Skrevet 11. juli 2010 #2 Skrevet 11. juli 2010 (endret) Det er bare til å sende han skriftelig oppsigelse, og siden dere er på talefot så kan du jo også forklare det til han personlig at du trenger boligen til barna dine og at det kommer en oppsigelse i posten snart. Edit; Jeg mener selvfølgelig ikke at leieboeren må flytte med en gang, som AN under sier er det 3 måneders oppsigelsestid. Endret 11. juli 2010 av Shade
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #3 Skrevet 11. juli 2010 Nei, du kan ikke kaste vedkommende ut med mindre enn 3 mnd. varsel. Når leiekontrakten ikke avsluttes til rett tid vil den automatisk gå over til å bli en tidsubestemt leiekontrakt. Uten leiekontrakt gjelder husleielovens regler. Det er ikke lov å avtale vilkår som er dårligere for leietaker enn dem som følger av husleieloven, jf. lovens § 1-2. Du kan si opp leietaker. Det at familien selv trenger husrommet er saklig grunn etter § 9-5. http://websir.lovdata.no/cgi-lex/wiftzsok?bas=nl&emne1=husleieloven&button=S%F8k&sok=fast
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #4 Skrevet 11. juli 2010 Når en tidsbestemt leiekontrakt går ut uten at en av partene sier opp leieforholdet eller ber om ny kontrakt, går kontrakten over til å bli tidsubestemt. Det vil si at den gamle kontrakten er den som gjelder, men den er ikke lenger tidsbestemt. Oppsigelsestid må du forholde deg til, men at barna dine skal bo i leiligheten er gyldig grunn for oppsigelse av leieforholdet. Bare husk å følge formkrav for en oppsigelse, det er veldig viktig, ellers kan du risikere at den blir sett ugyldig om det f.eks. skulle ende i en tvist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå