sophiaM Skrevet 11. juli 2010 #1 Skrevet 11. juli 2010 Kosttilskuddene jeg tar er : B-vitamin Omega 3 (Lofotkapsel) Betakaroten Har det veldig mye å si når på dagen jeg tat tilskuddene? Pleier som regel å ta alle på morgenen med forkosten, men er det andre tider på dagen som passer bedre å ta vitaminer på? Mener jeg har hørt at man skal ta de til ulike tider, men har det så mye å si?
bergans Skrevet 11. juli 2010 #2 Skrevet 11. juli 2010 Kosttilskuddene jeg tar er : B-vitamin Omega 3 (Lofotkapsel) Betakaroten Har det veldig mye å si når på dagen jeg tat tilskuddene? Pleier som regel å ta alle på morgenen med forkosten, men er det andre tider på dagen som passer bedre å ta vitaminer på? Mener jeg har hørt at man skal ta de til ulike tider, men har det så mye å si? Når på dagen har ikke så mye å si, men hvilken mat og drikke som inntaes sammen med tilskuddene kan påvirke hvor godt de blir absorbert i tarm og dermed deres biotilgjengelighet. Vit C og jern skal alltid taeas sammen. Det optimale er om du har en vit C-rik juice som drikke når du spiser rødt kjøtt. Kalsium og vit D hører også alltid sammen. Om sommeren så er ikke vit D-tilskudd nødvendig så lenge du er ute og eksponerer hud til sollys. B-vit og svart te hører ikke sammen, da teen minsker biotilgjengeligheten. Inntak av vit E, alfa- og betakaroten og lutein er avhengih av at kosten inneholder noe fett. Spesielt lutein må ha en viss proporsjon av fett i kosten for at kroppen skal nyttiggjøre seg av stoffet. Ellers så avhenger biotilgjengeligheten mye av kvaliteten på tilskuddene, og i hvilket format de er produsert. F.eks så har B-vitamintilskudd utvinnet fra alger og enkelte planter veldig lav absorpsjonevne hos mennesker. Jeg pleier å ta tilskudd til kvelds (tar bare b-vit og en multivit), sammen med et glass juice. Sunt, godt og sikkert
Angelfalls Skrevet 11. juli 2010 #3 Skrevet 11. juli 2010 Tror ikke det betyr så veldig mye når du tar det. Jeg tar det alltid om morgenen før frokost da. Men med mat alltid, pga fettløsende vitaminer. Med kalsium bruker jeg å dele det opp i morgen og kveld. Vet ikke egentlig om det har noe å si da, men tenker at opptaket blir bedre med litt fordeling
Gina_ Skrevet 11. juli 2010 #4 Skrevet 11. juli 2010 Så d-vitamin bør taes sammen med melk som er rikt på kalsium?
Angelfalls Skrevet 12. juli 2010 #5 Skrevet 12. juli 2010 Så d-vitamin bør taes sammen med melk som er rikt på kalsium? Kaliumen tas bedre opp sammen med d-vit (stimulerer tarmen til opptak), og d-vit trenger fett for å tas opp, så melk og d-vit passer fint sammen
sophiaM Skrevet 12. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. juli 2010 Hva med omega3-kapsler? Mulig jeg har hørt helt feil, men mener jeg har lest at man ikke skal ta det med f.eks desserten? Siden det binder seg til det usunne fettet eller noe sånn.. Mulig det er helt på bærtur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå