Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #1 Del Skrevet 11. juli 2010 Hvorfor er det slik at veldig mange mennesker vil forby alt det de er i mot? Hvis man ikke liker en ting, hvorfor kan man ikke bare ungå det og la andre bruke/gjøre det så lenge det ikke skader noen? Jeg vet om folk som er i mot tv, ekteskap for samme kjønn, og omrent alt og som vil forby det. Men hvorfor vil de forby det? Er det ikke bare å la vær å se på tv f.eks og slikt da og la andre gjøre det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 11. juli 2010 #2 Del Skrevet 11. juli 2010 Jeg tror ikke det er slik at mennesker vil forby alt de er imot, men vi har nok alle noen få ting som oppleves som såpass alvorlig/forkastelig at vi mener det bør forbys. Problemet er bare at det en selv synes er best ikke nødvendigvis er best for andre. Jeg ser svært lite på TV selv, men jeg kan forstå argumentene både til de som synes det er toppers, og til de som synes det er ødeleggende. En gammel dame - minstepensjonist - har kanskje TV som eneste selskap i huset, og det øker jo trivselsnivået hennes betraktelig. Andre opplever at det ikke går an å finne på ting sammen som en familie, fordi mannen er TV-slave. Det finnes gode, lærerike programmer på TV, og det finnes mye fordummende. Man kan velge hva man selv vil se, men man kan jo ikke velge hva andre (som kanskje ikke gjør annet enn å sitte foran skjermen) skal gjøre. Jeg tror vi hadde hatt det bedre uten TV, men når vi først har blitt vant til det, og tar det som en selvfølge, da er det ikke bare-bare å kvitte seg med den. Ekteskap for samme kjønn er jeg kun imot om det skal gjøres i kirken, fordi bibelen sier at det er en hellig pakt mellom en kvinne og en mann, pluss at det ifølge bibelen er galt å leve ut sin homofile legning. Det betyr ikke at vi skal hate homofile, men det blir jo unektelig ganske rart å vie noen i kirken når det går imot det som står i bibelen. Har dog ingen problemer med at homofile gifter seg utenfor kirken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #3 Del Skrevet 11. juli 2010 I følge bibelen skal vi heller ikke bruke klær eller produkter av svinelær. Hvorfor er det greit å følge dette, men opprettholde synet på homofile? I følge bibelen skal ikke kvinner snakke i forsamlinger, snakker du i forsamlinger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 11. juli 2010 #4 Del Skrevet 11. juli 2010 I følge bibelen skal vi heller ikke bruke klær eller produkter av svinelær. Hvorfor er det greit å følge dette, men opprettholde synet på homofile? I følge bibelen skal ikke kvinner snakke i forsamlinger, snakker du i forsamlinger? Jeg er ikke kristen, om det er meg du mener Synes bare det er så unødvendig å trumfe igjennom sin egen vilje i likestillingen og rettferdighetens navn. Det blir dumt om kristne forsøker å nekte homofile å inngå partnerskap (som ikke har noe med kirken å gjøre), men det er like dumt når minoriteter skal gjøre om på de kristnes leveregler. Når det gjelder det andre du nevnte, så har det litt med å gjøre hva man personlig synes er uakseptabelt. Kanskje er nettopp homofili det èn person er mest opptatt av, mens en annen synes det teller mer å holde hviledagen hellig. Det er også stor forskjell på at kristne mennesker og prester blir enige om å skrive om (vanne ut som jeg kaller det) bibelens regler, og at en minoritetsgruppe krever at de kristne må forandre sine regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livesen Skrevet 15. juli 2010 #5 Del Skrevet 15. juli 2010 Så lenge den norske kirke er en statskirke får den følge norsk lov . Og hadde jeg hatt en mann som satt klistra til tven hele tiden, så hadde det jo vært mitt valg om jeg fortsatte å bo sammen med ham . Så enig med ts , Man skal ikke plage andre man skal være grei å snill og forøvrig kan man gjøre hva man vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 15. juli 2010 #6 Del Skrevet 15. juli 2010 Så lenge den norske kirke er en statskirke får den følge norsk lov . Og hadde jeg hatt en mann som satt klistra til tven hele tiden, så hadde det jo vært mitt valg om jeg fortsatte å bo sammen med ham . Så enig med ts , Man skal ikke plage andre man skal være grei å snill og forøvrig kan man gjøre hva man vil Joda, det er greit nok, men finnes det ikke andre ting du reagerer såpass sterkt på at du personlig synes det burde forbys? TV og ekteskap mellom mennesker av samme kjønn er jo bare to eksempler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livesen Skrevet 15. juli 2010 #7 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Joda, det er greit nok, men finnes det ikke andre ting du reagerer såpass sterkt på at du personlig synes det burde forbys? TV og ekteskap mellom mennesker av samme kjønn er jo bare to eksempler Jo ,handlinger som skader andre mennesker eller innskrenker deres personlige frihet . ps: glemte dyr , såklart handlinger som skader dyr og . Endret 15. juli 2010 av livesen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juli 2010 #8 Del Skrevet 15. juli 2010 Å forby har noe med fristelser å gjøre. Husker da hjembyen min fikk selvbetjeningspol, og det var intervju med alkoholikre som ikke var så glad for det, og helst så at det forsvant igjen så fort som mulig. Og i fjor hørte jeg på radion et menneske som ville forby godteri i butikk eller gjemme det på samme måte som man i dag gjør med tobakken - kun for at akkurat hun hadde vært overvektig (nå slanket seg masse) men hun ble altså fristet i butikken. Men skal man forby alt som fristere eller ikke liker/er imot - hva blir igjen til slutt da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. juli 2010 #9 Del Skrevet 15. juli 2010 I følge bibelen skal vi heller ikke bruke klær eller produkter av svinelær. Hvorfor er det greit å følge dette, men opprettholde synet på homofile? I følge bibelen skal ikke kvinner snakke i forsamlinger, snakker du i forsamlinger? Hvor i Bibelen står dette skrevet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livesen Skrevet 15. juli 2010 #10 Del Skrevet 15. juli 2010 Hvor i Bibelen står dette skrevet? Kvinner skal tie i forsamlingen, uttrykk fra 1 Kor 14,34. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. juli 2010 #11 Del Skrevet 16. juli 2010 Kvinner skal tie i forsamlingen, uttrykk fra 1 Kor 14,34. Ja, dette kjenner jeg til. Det er da ikke snakk om hvilken som helst forsamling, men innen den kristne menighet. Mitt spørsmål var den setningen jeg har uthevet. Hvor i Bibelen står det noe om svinelær, at man ikke skal ha produkter av svinelær? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 17. juli 2010 #12 Del Skrevet 17. juli 2010 Leviticus 11 7 and the pig, which does indeed have hoofs and is cloven-footed, but does not chew the cud and is therefore unclean for you. 8 Their flesh you shall not eat, and their dead bodies you shall not touch; they are unclean for you." På norsk: 7 og svinet, for det har klover, klover som er kløvd helt igjennom, men tygger ikke drøv; det skal dere holde for urent. 8 Kjøttet av disse dyrene må dere ikke spise, og deres døde kropper må dere ikke røre. Dem skal dere holde for urene. Link: http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=LEV&chapter=11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 17. juli 2010 #13 Del Skrevet 17. juli 2010 Leviticus 11 7 and the pig, which does indeed have hoofs and is cloven-footed, but does not chew the cud and is therefore unclean for you. 8 Their flesh you shall not eat, and their dead bodies you shall not touch; they are unclean for you." På norsk: 7 og svinet, for det har klover, klover som er kløvd helt igjennom, men tygger ikke drøv; det skal dere holde for urent. 8 Kjøttet av disse dyrene må dere ikke spise, og deres døde kropper må dere ikke røre. Dem skal dere holde for urene. Link: http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=LEV&chapter=11 Takk for at du tok deg bryet med å finne dette. Det er heller ikke nytt for meg, læren om rene og urene dyr. Men det at grisen og andre urene dyr ikke skal røres når de er døde, er noe helt annet enn å si at det ikke må fremstilles klær og produkter av svinelær som det ble sagt i et innlegg. Det var det jeg etterlyste, hvor det står spesifikt skrevet i Bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 18. juli 2010 #14 Del Skrevet 18. juli 2010 Vel, antar at dyreskinn er en del av deres døde kropper Er tross alt vanskelig å lage klær av svinelær fra et dyr som fremdeles er i live (og om ikke vanskelig, så iallefall utrolig lite humant). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 18. juli 2010 #15 Del Skrevet 18. juli 2010 Hvorfor er det slik at veldig mange mennesker vil forby alt det de er i mot? Hvis man ikke liker en ting, hvorfor kan man ikke bare ungå det og la andre bruke/gjøre det så lenge det ikke skader noen? Jeg vet om folk som er i mot tv, ekteskap for samme kjønn, og omrent alt og som vil forby det. Men hvorfor vil de forby det? Er det ikke bare å la vær å se på tv f.eks og slikt da og la andre gjøre det? Hvis du ikke liker pedofili, er det ikke bare å la være å gjøre det? Hvorfor må vi forby det? Høres ut som et sykt eksempel som ikke har noe med saken å gjøre, men jeg tror faktisk det forklarer mye av tankegangen du beskriver. Folk vil forby ting de synes er galt og skadelig. De fleste vil være enige i at pedofili er skadelig og har null positive sider, dermed bør det forbys. Mange som er mot homofili mener at dette også er skadelig, dermed bør det også forbys. Noen tror at folk blir voldelige av å se vold på TV, vold er skadelig dermed bør det forbys. Jeg tror ikke noen ønsker å forby ting kun fordi de ikke liker dem - de må se et problem ved at denne tingen eksisterer. Hva som oppfattes som skadelig varierer fra person til person og fra samfunn til samfunn, men det er jo stort sett kun de tingene som jevnt over oppfattes som negative som faktisk ER forbudt. Heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå