Gå til innhold

Anmeldelse..

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Var på fest igår å ble litt full.. Jeg og ei til bestemte oss for å tulle litt med ei vi ikke er på talefot med. Vi ringte venner av henne, å sa diverse som at hun var utro, osv.. Hva er det verste som kan skje? Mht anmeldelse.. Litt fylleangst idag kan man si :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosemor
Skrevet

Var på fest igår å ble litt full.. Jeg og ei til bestemte oss for å tulle litt med ei vi ikke er på talefot med. Vi ringte venner av henne, å sa diverse som at hun var utro, osv.. Hva er det verste som kan skje? Mht anmeldelse.. Litt fylleangst idag kan man si :)

Ærekrenkelse har en strafferamme på 6 mdn i fengsel eller bot, men vanligvis blir saken henlagt på grunn av "sakens natur".

Men slik du forklarer saken, håper jeg dere får en lærepenge, for dette er ikke mindre enn ondskapsfullt!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan man virkelig havne i fengsel pga man har sagt at noen er utro?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ærekrenkelse:

jur., injurie, forbrytelse som består i at noen ved ord el. handling 1. krenker en annens æresfølelse, el. 2. krenker en annens omdømme ved å opptre på en måte som er egnet til å skade hans gode navn og rykte, el. til å utsette ham for hat, ringeakt el. tap av den for hans stilling el. næring fornødne tillit. 1. straffes med fengsel inntil seks måneder, 2. med bøter el. fengsel inntil to år, ev. tre år hvis gjerningsmannen har handlet mot bedre vitende. Straff kommer som utgangspunkt ikke til anvendelse dersom tiltalte fører bevis for beskyldningens sannhet. En fremsatt æ. kan også medføre erstatnings- og oppreisningsansvar. Æ.-sakene påtales ikke av det off. med mindre fornærmede begjærer det og påtale anses påkrevd av allmenne hensyn.

Skrevet

Fritatt fra straffeloven, se her

Fra artikkelen din:

Ny rett

Særlige krenkende ytringer vil fortsatt rammes av straffeloven.

Rasistiske ytringer (str. lov 135a) vil fortsatt være straffbart. Paragrafen, som også omfatter hatefulle ytringer på grunn av religion, livssyn eller legning, vil nå bli utvidet til også å omfatte «nedsatt funksjonsevne».

Krenking av privatlivets fred ved å offentliggjøre personlige forhold (str. lov 390) – typisk seksuelle legning, alkoholvaner – og såkalt «plagsom eller hensynsløs adferd» (390a) – typisk telefonterror – skal fortsatt være straffbart.

Politi, og andre offentlige ansatte, vil få et skjerpet vern mot utskjelling i den nye straffeloven.

Oppreisning eller erstatning skal fortsatt være mulig å oppnå, men da må den «krenkede» gå til sivilrettslig søksmål etter tvisteloven.

Så jeg er ikke så sikker på om telefonterror på natterstid hvor man blåser ut at en eller annen er utro, blablabla, er fritatt fra straffeloven.

Skrevet

Kan man virkelig havne i fengsel pga man har sagt at noen er utro?

:jepp: Er kun på film det er fett å være bitchy. I virkeligheten ender du fort opp med enten sprukken leppe eller som midtpunkt i en rettsak.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

:jepp: Er kun på film det er fett å være bitchy. I virkeligheten ender du fort opp med enten sprukken leppe eller som midtpunkt i en rettsak.

Vel, da får man i hvertfall være midtpunktet. Er vel ofte det slike folk vil uansett.

:gjeiper:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ts her.

jeg gjorde det faktisk fordi den personen har prøvd å ødlegge livet mitt i et år nå. har hele tiden sittet å tatt imot dritt, men fikk litt nok igår :)

Skrevet

ts her.

jeg gjorde det faktisk fordi den personen har prøvd å ødlegge livet mitt i et år nå. har hele tiden sittet å tatt imot dritt, men fikk litt nok igår :)

Er dere 14-16 år? For det er slik enkelte tenåringsjenter oppfører seg

Og selv om du ahr måtte tåle en del drit i fra denne personen, er du faktisk ikke noe bedre selv når du synker ned på samme nivå.

Skrevet

ts her.

så derfor er det greit å synke ned på et slikt nivå at du begår en straffbar handling?

Kutt ut personen, gi blaffen og steng vedkommende ute fra livet ditt. Men slikt som du gjorde vil fort føre til bøter og fengselsstraff. Hvis det er slik at du mener denne personen har drevet med æreskrenkelse av deg (vet ikke hvordan en person kan ødelegge en annen person sitt liv egentlig), så burde du samle sammen bevis og anmelde vedkommende. det er mye bedre at du hever deg over slikt og oppfører deg voksent. Må nesten bare spørre jeg og...hvor gammel er dere egentlig??

Skrevet

Det synes jeg var dårlig gjort! Selvom du har måttet "tåle dritt i over 1 år". Ved å si at hun er utro kan du risikere å ødelegge forholdet hennes... Da synes jeg nesten du fortjener fylleangst og det som måtte følge med. Karma bites back. Og det gjelder helt klart for henne også...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg ikke engang gjort om jeg var 14. Hva tenkte du med , TS? Du har jo senket deg selv til hennes nivå, hvis ikke lavere. Men det føles kanskje som du har tatt hevn nå da? ... Nei .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...