Gå til innhold

Skal fri til samboeren - hjelp trengs

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkelig_mann
Skrevet

Jeg er i et lykkelig samboerforhold med verdens herligste jente. Vi har vært sammen i to år, og neste helg skal vi på tur til Galdhøpiggen. Der har jeg tenkt til å spørre om hun har lyst til å bli min kone. (Tror dere jenter at dette er romantisk nok?)

Så, til poenget. Jeg har ikke helt skjønt opplegget med ringer osv. Skal jeg kjøpe 2 forlovelsesringer, eller kun 1 ring til henne? Er det vanlig med innskrivinger osv, eller bør dette skje nærmere (det forhåpentligvis forestående) bryllupet?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror alle gjør dette forskjellig. Vi har ihvertfall en ring hver fra han fridde. Min er det tre diamanter på i hvitt gull, mens hans er lik men uten diamantene. Vi har gravert inni ringene, og skal gravere inn dato når vi gifter oss. Vi skal også beholde de samme ringene når vi gifter oss..

Jeg tror det blir romantisk nok, er jo ikke noe man gjør hver dag akkurat.. Mye mer spesielt enn en middag ute! Lykke til:)

Skrevet

Jeg har jobbet i gullsmed i tre år, og jeg ser det varierer litt hva folk gjør. Kommer mannen innom alene, og skal fri, ser han på de typiske enstens diamantringene, evt. allianseringer (en ring med flere diamanter ved siden av hverandre). Kommer det et par inn, ser de på forlovelsesringer. Dersom du skal fri, vil jeg anbefale en enstens diamantring. Ofte er det slik at de som ser på forlovelsesringene har blitt enige om å gifte seg, hvis de da ikke allerede er blitt fridd til, og er på jakt etter gifteringer.

Personlig vil jeg at min kjæreste skal fri til meg med en diamantring - når den tid kommer. Så vil jeg være med på å velge gifteringer. Det er mange forskjellige gifteringer, farger, mønster, tykkelser, med og uten diamanter mm.

Ang graveringer, er det veldig vanlig å gravere "Din xxx *dato*". Noen bruker to datoer, en for da de ble forlovet, og en for brylluppet, men det vanligste er brylluppsdatoen. Dette er i alle fall mine erfaringer etter tre år i gullsmed :)

Lykke til!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den tradisjonelle måten i norge er at mannen velger ut gifteringer som han bruker når han frir. I Norge ringforlover man seg, noe som betyr at man bare bruker gifteringer med en gang når man frir og at dette er de samme ringene man har når man gifter seg. I følge norsk tradisjon får man ikke nye ringer når man gifter seg.

Men som den over her sier så har denne tradisjonen forandra seg ganske mye de siste årene. I dag er det ganske vanlig at man har forlovelsesring til bare henne for så å sammen finne gifteringer.

Jeg foretrekker den tradisjonelle varianten med gifteringer fra forlovelse. Det er da ganske vanlig at han velger ut en litt mer utsmykka variant til henne og en enklere variant av samme ring til seg selv, men man kan også være enda mer tradisjonell og ha det helt vanlige giftebåndet som er en helt glatt gullring/hvitt gull. Dette er helt smak og behag.

Hvordan er jenta di da? Er hun ei jente som er veldig glad i smykker? Er hun ei mer rolig tradisjonell jente, er hun ei veldig reiseglad jente som tar til seg mye fra andre kulturer lett etc?. Selv er jeg på inten måte ei smykkejente og er nok ganske tradisjonell av meg. Mange vil nok mene at ringene våre er litt kjedlige men for oss var et helt enkelt bånd i hvitt gull perfekt. For andre er en fin forlovelsesring med stein perfekt slik at paret sammen kan velge ut giftering senere. Man er altså ganske fri til å velge hva man selv vil i dag. Hva føler du deg selv mest komfortabel med feks? Hvordan har du sett det for deg i hdodet ditt før du begynte å tenke på hva som var vanlig tradisjon, romantisk osv?

Gjest Seniorita
Skrevet

Ååh , gratulerer på forskudd ! :bryllup::hjerte::hjerte:

Skrevet

Jeg er i et lykkelig samboerforhold med verdens herligste jente. Vi har vært sammen i to år, og neste helg skal vi på tur til Galdhøpiggen. Der har jeg tenkt til å spørre om hun har lyst til å bli min kone. (Tror dere jenter at dette er romantisk nok?)

Så, til poenget. Jeg har ikke helt skjønt opplegget med ringer osv. Skal jeg kjøpe 2 forlovelsesringer, eller kun 1 ring til henne? Er det vanlig med innskrivinger osv, eller bør dette skje nærmere (det forhåpentligvis forestående) bryllupet?

På forhånd takk!

Mange gode innspill her - og dette kan jeg lite om. Vil bare ønske deg lykke til med frieriet ;D

Gjest epletre.
Skrevet

Ringer og sånt har jeg ikke peiling på. Ville bare si at det er et utrolig romantisk frieri du har planlagt! Min bestefar fridde til min farmor på Galdhøpiggen, og jeg har alltid tenkt at det må være en av de fineste måtene å bli fridd til på. Særlig hvis man er glad i natur og fjell.

Lykke til!

Gjest Betta
Skrevet

Det kommer til å bli et fantastisk frieri!

Det er endel nyttig info om ringer og slikt her: Frierringer

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...