Gå til innhold

Hva gjør barna deres på ettermiddagen

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva gjør dere? Bare lurer :)

Ingen som vil svare......?

AnonymBruker
Skrevet

6 åringen liker å leke med jevnaldrene rundt her, selvfølgelig helst inne men vi sier hun må være litt ute hver dag. Eller hvis hun er sliten så er hun inne og leker med pet shoppene sine, tegner, hører på lydbøkene sine på stereoen, spiller Josefine spill på pc. Når hun er ute plukker hun gjerne blomster, bær, løper rundt huset, klatrer i trær, husker eller sykler. Hun er veldig glad i å leke med vennene sine, de går foran alt annet morsomt :)

Skrevet

Her er det mye sykling og klatring i trær på den yngste på snart 7 år. Jentene mine på snart 11 og 14 går til venner og feks hopper i trampoline eller tau. Heldigvis masse aktivt. For jeg "kaster" dem ut om de sitter inne i fint vær og skal bare være på dataen.

AnonymBruker
Skrevet

6 åringen liker å leke med jevnaldrene rundt her, selvfølgelig helst inne men vi sier hun må være litt ute hver dag. Eller hvis hun er sliten så er hun inne og leker med pet shoppene sine, tegner, hører på lydbøkene sine på stereoen, spiller Josefine spill på pc. Når hun er ute plukker hun gjerne blomster, bær, løper rundt huset, klatrer i trær, husker eller sykler. Hun er veldig glad i å leke med vennene sine, de går foran alt annet morsomt :)

meg over her.

Vi voksne går turer, sykler, ser på nyheter, surfer på nettet, går i butikken, lager middag, kjører til fritidsaktiviteter, vasker opp, vasker klær, rydder, vasker badet, bretter tøy, mater kattene, vanner blomster, leser bok, trener, skriver blogg, osv :)

Skrevet

Ingen som vil svare......?

Hei. For et fint forum. Masse nyttige tips og råd. Siden du nå spør om dette lister jeg meg til både svare og spørre. Jeg har en jente på 7 år som det siste året har blitt veldig opptatt av venner og jeg er ikke så spennende lenger:) Ihvertfall ikke før etter kl 20. Hun er enten med venner, sykler, tegner , ser filmer osv frem til jeg henter henne for kvelden (ca halv åtte på hverdager og halv ni på fridager) Her kommer spørsmålet: Hva slags gjøremål har deres barn om kvelden og er de like mange og lange som min datters? Når hun kommer inn vil hun ha kveldsmat, hun vil gjerne leses for under kveldsmaten, hun vil gjerne etter dette ha hjelp til evt dusjing og tannpuss, hun vil deretter følges opp på rommet og jeg må ofte skifte lydbok osv osv før hun er "klar" til å legge seg. Alt dette skjer etter kl 20 og medfører at hun er i seng rundt kl 21. Passer visst for henne, men jeg er så sliten på dette tidspunktet og føler at min egentid blir helt vekk. Jeg koser meg med å lese for henne osv, men skulle noenganger ønske at vi hadde "voksentid" fra kl 20. Det blir mye mas hele tiden fra meg , mas om hva hun skal gjøre. Spis nå da, puss tenner nå da osv. Hvordan/hva gjør dere for at barna skal bli mer selvstendig (feks gå ned å ta kveldstellet selv), men samtidig bevare kosen?

Skrevet

Gutta mine vil også leses for, de er 9 og 13. Og akkurat det synes jeg er koselig også, og jeg har fått tilbakemeldinger fra skole om at det er merkbart at de fortsatt leses for, de har et ordforråd som ligger langt over alderen deres.

Men jeg leser ikke hver kveld, for som du sier, det er noe med det å ha alenetid. Nå er mie så store at de ordner seg selv på badet, og jeg synes vel at en 7 åring burde være i stand til å bytte lydbok selv...?

Når det gjelder hva de driver med på ettermiddagen, så er det alt mulig, sykling, ridning, soppturer, byge trehytter, fekte, krangle, mekke, leke med hundene, skifte i rotteburene etc... og om det er møkkavær, og de ikke vil være ute i regntøy, så leser de, spiller musikk, ser på TV, spiller på dataen etc. Det er sjelden vi kjeder oss...

Skrevet

Hei. For et fint forum. Masse nyttige tips og råd. Siden du nå spør om dette lister jeg meg til både svare og spørre. Jeg har en jente på 7 år som det siste året har blitt veldig opptatt av venner og jeg er ikke så spennende lenger:) Ihvertfall ikke før etter kl 20. Hun er enten med venner, sykler, tegner , ser filmer osv frem til jeg henter henne for kvelden (ca halv åtte på hverdager og halv ni på fridager) Her kommer spørsmålet: Hva slags gjøremål har deres barn om kvelden og er de like mange og lange som min datters? Når hun kommer inn vil hun ha kveldsmat, hun vil gjerne leses for under kveldsmaten, hun vil gjerne etter dette ha hjelp til evt dusjing og tannpuss, hun vil deretter følges opp på rommet og jeg må ofte skifte lydbok osv osv før hun er "klar" til å legge seg. Alt dette skjer etter kl 20 og medfører at hun er i seng rundt kl 21. Passer visst for henne, men jeg er så sliten på dette tidspunktet og føler at min egentid blir helt vekk. Jeg koser meg med å lese for henne osv, men skulle noenganger ønske at vi hadde "voksentid" fra kl 20. Det blir mye mas hele tiden fra meg , mas om hva hun skal gjøre. Spis nå da, puss tenner nå da osv. Hvordan/hva gjør dere for at barna skal bli mer selvstendig (feks gå ned å ta kveldstellet selv), men samtidig bevare kosen?

Det er da altfor sent for en 7-åring å legge seg kl 21! (Greit i ferien, men ikke ellers! Mente du ferien så beklager jeg..) En syvåring bør være i seng kl 19.30 på hverdager.

Hun vil, hun vil, hun vil... Jeg må, når det passer henne... Hvem er den voksne i dette forholdet? Hun krever/ ønsker/ vil, og du skal/ må stå parat? Hvilke krav stiller DU til HENNE? Ingen, såvidt jeg kan se! Her er det tydeig at hun styrer hele showet og bestemmer selv når hun vil legge seg. Hun er en ekspert på å dra ut tiden ved å finne nye ting som HUN VIL, før hun skal legge seg.

Jeg hadde hentet barnet kl 18.40 (rett ettter barne-tv) senest! Så rett hjem og spise kveldsmat. Rett på badet, pusse tenner (selv først, så med hjelp). Rett i seng. EN omgang med lydbok eller en kort historie som leses for, så er lyset av og natta! Da er klokken ca 19.30.

Det virker ikke som om du har noen rutiner på leggingen. Det er svært viktig at alt er forutsigbart og blir en rutine. Da blir det ikke noe utenomsnakk og gjøremål som hun kommer på i siste minutt før leggetid, for å drøye ut tiden. Dersom hun maser om andre ting må du si "Nei, nå er det leggetid. Det får vi gjøre i morgen"

Jeg er alenemor, og jeg hadde vært helt skutt hver dag om jeg ikke fikk litt alenetid om kvelden. Her er det rutiner på ting og barnet går i seng uten protester, for det er h*n vant med fra h*n var bitteliten.

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

jeg med 6 åringen lengre oppe. Her begynner vi leggingen i 19.30 tiden, kanskje kl 1900 også hvis hun skal bade og vaske håret. Noe vi hjelper henne med, hun greier ikke dette alene.

Siden vi som regel spiser middag veldig sent spiser hun ikke kveldsmat,( men hun får en muslibar og yoghurt eller lignende etter barnehagen da så hun ikke skal bli utsultet til middag hvis noen lurte).

Vi starter legging med å plukke frem tøy for morgendagen, så tar hun på seg pysj, vi tar på tannkrem på tannbørsten på badet. Hun pusser tenner helt alene på badet mens den av oss som legger henne rer opp sengen og ordner rommet litt. Hun vasker seg litt med en klut i ansiktet og hendene også. Når hun er ferdig finner vi frem en fluortablett til henne, grer eventuelt håret hennes og så er det i seng. Hvis klokken er blitt veldig mye si 21.00 (hvis vi har vært på besøk el.) så er det ikke alltid vi leser for henne fordi det blir for sent, men vi prøver å lese hver kveld.

Hun får ikke høre på lydbok om kvelden bare dagen, og vi leser ikke for henne ved matbordet. Men det er forskjellig i hvert hjem :) Men det er lettere å legge henne hvis hun blir lovet lesing på sengekanten for da vet hun at hun får ekstra oppmerksomhet, hvis hun begynner å somle under legging pleier vi å si at "nå må du bli ferdig snart ellers blir det ikke tid til lesing", så da får vi styrt henne i riktig retning og leggingen glir lettere og hun kommer tidligere i seng.

Barn liker å ha noe å se frem mot og man får en kosestund rett før hun sovner med lesingen og det tror vi hun synes er trygt og godt.

Barnet prøver ofte å drøye leggingen ved å si at hun er sulten og tørst selv om det bare er en liten stund siden hun spiste. Hun kan komme på de rareste unnskyldninger og spørsmål for ikke å legge seg. noen ganger gjemmer hun seg under sofaen eller sengen vår eller hun hiver seg oppi sofaen og under et teppe så fort legging kommer på tale.

Men da må man være hard og si at nei, nå er det leggetid! Ferdig med det. Det får man igjen for senere at det blir lettere å legge barnet, ikke la barnet finne på unnskyldninger.

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men legger 6-7 åringer seg virkelig ikke før kl 21.00 (på hverdager når de skal opp på skolen dagen etterpå)?

Skrevet

Eller hvis hun er sliten så er hun inne og leker med pet shoppene sine, tegner, hører på lydbøkene sine på stereoen, spiller Josefine spill på pc.

Har et lite spørsmål til denne, jeg. Min stesønn på 8 kommer også med "sliten"-uttrykket og har vel igrunnen gjort det i noen år. Ble så overrasket første gang jeg hørte det, da jeg ikke har noe minne om at vi snakket om det å være slitne som barn. Er det en ny trend holdningsmessig i samfunnet vårt? Eller er det berettiget fordi barns fritid er så gjennomorganisert? Min stesønn har ikke noen organisert fritid i det hele tatt, men det kan jo hende holdningen har kommet inn i samfunnet pga. sånt?

Hva tror dere? Eller er det bare jeg som reagerer på formuleringen?

Skrevet

Har et lite spørsmål til denne, jeg. Min stesønn på 8 kommer også med "sliten"-uttrykket og har vel igrunnen gjort det i noen år. Ble så overrasket første gang jeg hørte det, da jeg ikke har noe minne om at vi snakket om det å være slitne som barn. Er det en ny trend holdningsmessig i samfunnet vårt? Eller er det berettiget fordi barns fritid er så gjennomorganisert? Min stesønn har ikke noen organisert fritid i det hele tatt, men det kan jo hende holdningen har kommet inn i samfunnet pga. sånt?

Min erfaring er at når barn sier de er "slitne" så er det stort sett at de kjeder seg eller ikke gidder å bruke fantasien til å finne på noe selv. Noen ganger er det fordi de vil unngå å være ute og hvis de sier de er slitne får være inne og spille eller se tv. Noen barn er også slik at de har lyst å være alene, og da bruker denne formuleringen.

Jeg tror barn i dag kan bli slitne. De har en lang skoledag og gjerne SFO etterpå. Det er full dag fra 8-16. Så er det full fart hjem og spise middag og gjøre lekser. Så skal de gjerne ut på aktiviteter 2-4 kvelder i uken. I tillegg til dette skal mange av dem bytte hjem i løpet av en to ukers periode. Jeg forstår at barn kan bli slitne!

Da jeg var liten var vi på skolen, så dro vi hjem og gjorde lekser. Etterpå kunne vi gjøre hva vi ville til kl 16, da var det middag. Vi hadde gjerne bare 1-2 fritidsaktiviteter på ettermiddagene pr. uke.

Barn nå til dags trenger pusterom i hverdagen, men det står visst prestisje i/ er status å ha barna på så mange fritidsaktiviteter som mulig. Akkurat som ikke hverdagen deres er fylt opp med nok fra før av.... Foreldre må lære seg å stresse ned og slappe litt av.

Skrevet

CeeCee: Enig i svaret ditt. Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av egen barndom og ser at vi på en måte hadde større grad av frihet enn noen barn har i dag.

Og at min stesønn er sliten når han kjeder seg .... ja, den kjøper jeg. Dro litt på smilebåndet da jeg leste det der, hehe... for det er gjerne når han blir bedt om å støvsuge og liknende at han blir fort "sliten" *lol*

AnonymBruker
Skrevet

Tja, de bruker tid på å gå tur med hunden, lekser, middag, tv, spill, og er sammen med familien. Utover det er de med på fritidsaktiviteter som håndball, fotball, riding, korps, gitar, 4H. Dette tar mye tid. Så hender det de er med noen hjem fra skolen eller at de har med seg noen hjem. De har ikke venner i gåavstand, dessverre, men de er mye sammen med hverandre, og treffer venner på aktiviteter eller med å bli med hjem etter skolen.

Skrevet

CeeCee: Enig i svaret ditt. Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av egen barndom og ser at vi på en måte hadde større grad av frihet enn noen barn har i dag.

Og at min stesønn er sliten når han kjeder seg .... ja, den kjøper jeg. Dro litt på smilebåndet da jeg leste det der, hehe... for det er gjerne når han blir bedt om å støvsuge og liknende at han blir fort "sliten" *lol*

Ja, den har jeg også hørt før!

Vi hadde nok mye mer frihet i vår barndom ja. Nå er alt knyttet opp mot aktiviteter.Det skal skje noe hele tiden og vi kan for all del ikke la barna kjede seg! Foreldre bør tenke på at å kjede seg hjelper til med å utvikle fantasi. Når barnet mitt var liten og kjedet seg sa jeg alltid: "Flott! Da kan du bruke fantasien og finne på noe." Og tenk, en liten stund etterpå var h*n opptatt med ett eller annet. Nå til dags kommer foreldre med 1000 forslag til barnet om det kjeder seg. Som oftest er ingenting godt nok utenom tv eller spilling/ data... Barn er blitt altfor avhengig av å la seg underholde istedenfor å bruke seg selv/ hjernen aktivt.

Skrevet

Mitt fireogethalvtåring legger seg mellom 1930 og 20 om kveldene CeeCee. Synes du er ganske kategorisk - barn er forskjellige. Og på lyse sommerkvelder som det er så få av, så blir det kanskje senere. Han får sove så lenge han vil dagen etter, selv om det er barnehage. Vi er så heldige at vi kan ta ham rett med i barnehagen for frokost, så morgenmas er det ikke hos oss. Men det er sjelden lenger enn til 0630 han sover i alle fall.

Ellers til trådstarter; om ettermiddagen så sykles det, klatres i trær mens vokse lager middag. Sandkasser og klesvask. Så spiser vi middag og så er det leking igjen før barne-tv og kveldsmat. (vi ser ikke barne-tv kl prikk 18, men ser gjerne opptak, derfor passer vi det inn mot kveldsmat - thank you Get!)

Skrevet

Jeg synes det er veldig seint for en 4-5 åring å legge seg kl 20 når h*n skal i bhg. dagen etter, men sålenge de får sove så lenge de vil så er det sikkert nok. At en 6-7 åring ikke legger seg før 21 på en skoledag synes jeg er kjempeseint! De må jo opp tidlig uansett. Skolen venter ikke på noen. Særlig dersom de skal på SFO både før og etter skolen (mange går faktisk 8-16) synes jeg det er uhyre seint å legge seg kl 21.

Skrevet (endret)

*flyttet til en mer passende tråd*

Endret av Crow Jane
Skrevet

Hei og takk for engasjert svar. Må bare nevne at denne sene leggetiden er KUN i ferien og på hverdager starter "showet" halvannen time før, altså inn kl 19. Vet ikke om jeg var litt utydelig , men problemet er på en måte ikke tidspunktet, men TIDEN det tar. Jeg har fulgt henne med samme rutiner siden hun var liten og det har fungert bedre når hun var mindre. Det tar lengre tid jo eldre hun blir og jeg tror som enten du eller an annen sa her at det dreier seg om å strekke UT tiden og jeg lar det skje fordi jeg er sliten og ikke orker diskusjonene, tror jeg... Det var egentlig derfor jeg ville høre fra andre for å få litt tips om hvordan de styrer kvelden og hva deres barn "kan " og "vil" om kvelden.

Det er da altfor sent for en 7-åring å legge seg kl 21! (Greit i ferien, men ikke ellers! Mente du ferien så beklager jeg..) En syvåring bør være i seng kl 19.30 på hverdager.

Hun vil, hun vil, hun vil... Jeg må, når det passer henne... Hvem er den voksne i dette forholdet? Hun krever/ ønsker/ vil, og du skal/ må stå parat? Hvilke krav stiller DU til HENNE? Ingen, såvidt jeg kan se! Her er det tydeig at hun styrer hele showet og bestemmer selv når hun vil legge seg. Hun er en ekspert på å dra ut tiden ved å finne nye ting som HUN VIL, før hun skal legge seg.

Jeg hadde hentet barnet kl 18.40 (rett ettter barne-tv) senest! Så rett hjem og spise kveldsmat. Rett på badet, pusse tenner (selv først, så med hjelp). Rett i seng. EN omgang med lydbok eller en kort historie som leses for, så er lyset av og natta! Da er klokken ca 19.30.

Det virker ikke som om du har noen rutiner på leggingen. Det er svært viktig at alt er forutsigbart og blir en rutine. Da blir det ikke noe utenomsnakk og gjøremål som hun kommer på i siste minutt før leggetid, for å drøye ut tiden. Dersom hun maser om andre ting må du si "Nei, nå er det leggetid. Det får vi gjøre i morgen"

Jeg er alenemor, og jeg hadde vært helt skutt hver dag om jeg ikke fikk litt alenetid om kvelden. Her er det rutiner på ting og barnet går i seng uten protester, for det er h*n vant med fra h*n var bitteliten.

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har reagert på det vi også men hun har det nok fra noen voksne, ikke oss. Vi godtar ikke når hun sier at hun er "sliten" fordi hun ikke vil gjøre noe, men vi kan jo se på henne om hun er sliten og trøtt eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...