Gå til innhold

narkoman nabo

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

før jul flyttet det inn en dame i nabo huset, viste seg fort at hu var en av de slitene fruene som har hatt lit for mange glade dager.

går vel får det meste i ghb, amfetamin, hasj osv. Ikke plager hun noen og er for det meste i godt humør, tussler rundt på tommta si å prater med seg selv for det meste, noen ganger har hun besøk av noen karer med mye knebøy, men de og oppfører seg greit.

saken er at min datter på 13 år liker denne dama utrolig godt, hun er jo lit ungdommelig av seg, de prater om sminke og gutter, hun får lit klær av henne og de liker mye av den samme musikken, synes vel egentlig det er bra at hun som ikke har noen mor (mor døde når hun var tre år) har voksene kvinner og forholde seg til, men skulle vel ønske hun ville valgt og holde lit avstand.

problemet mit nå er om jeg skal fortelle sanheten om den kule nabodama?

redd jeg kan gjøre mye skade ved og si at naboen er tung på stoff samtidig som hun synes naboen er utrolig kul. hva er da faren med å prøve stoff? naboen gjorde jo det og hu var jo bare såååå kul da!!! hva er signaleffekten her?

samtidig liker jeg ikke at hun begynner å få et tett forhold til henne, de sender masse meldinger til hverandre, var en uke i Danmark nå og den eneste min datter ringte til var naboen og en venninde.

trur ikke naboen vil la min datter prøve noe eller noe slikt, men er bekymret for signaleffekten her, om en av personene du synes er kul og greier bruker stoff, hvordan kan da det skremme deg fra og prøve selv?

er veldig usikker her, trur vel alle foreldre frykter at barna skal begynne med dop og ikke ønsker at de har kontakt med dophuer og vil gjøre alt for å holde barna unna noe slikt, men samtidig har de to utviklet et forhold på så kort tid som min datter setter stor pris på.

og hva om jeg forteller det, da blir kansje tanken om noen år, når hun blir tilbudt dop, at hu kule naboen dreiv jo med det og hu klarte seg fint hu, så hva er galt med det da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

før jul flyttet det inn en dame i nabo huset, viste seg fort at hu var en av de slitene fruene som har hatt lit for mange glade dager.

går vel får det meste i ghb, amfetamin, hasj osv. Ikke plager hun noen og er for det meste i godt humør, tussler rundt på tommta si å prater med seg selv for det meste, noen ganger har hun besøk av noen karer med mye knebøy, men de og oppfører seg greit.

saken er at min datter på 13 år liker denne dama utrolig godt, hun er jo lit ungdommelig av seg, de prater om sminke og gutter, hun får lit klær av henne og de liker mye av den samme musikken, synes vel egentlig det er bra at hun som ikke har noen mor (mor døde når hun var tre år) har voksene kvinner og forholde seg til, men skulle vel ønske hun ville valgt og holde lit avstand.

problemet mit nå er om jeg skal fortelle sanheten om den kule nabodama?

redd jeg kan gjøre mye skade ved og si at naboen er tung på stoff samtidig som hun synes naboen er utrolig kul. hva er da faren med å prøve stoff? naboen gjorde jo det og hu var jo bare såååå kul da!!! hva er signaleffekten her?

samtidig liker jeg ikke at hun begynner å få et tett forhold til henne, de sender masse meldinger til hverandre, var en uke i Danmark nå og den eneste min datter ringte til var naboen og en venninde.

trur ikke naboen vil la min datter prøve noe eller noe slikt, men er bekymret for signaleffekten her, om en av personene du synes er kul og greier bruker stoff, hvordan kan da det skremme deg fra og prøve selv?

er veldig usikker her, trur vel alle foreldre frykter at barna skal begynne med dop og ikke ønsker at de har kontakt med dophuer og vil gjøre alt for å holde barna unna noe slikt, men samtidig har de to utviklet et forhold på så kort tid som min datter setter stor pris på.

og hva om jeg forteller det, da blir kansje tanken om noen år, når hun blir tilbudt dop, at hu kule naboen dreiv jo med det og hu klarte seg fint hu, så hva er galt med det da?

Om du har et greit forhold til nabodama kan du jo spørre henne om å ta en samtale med dattera di om stoff. Jeg er ganske sikker på at hun ikke vil at hun skal bruke det , om hun bryr seg litt om henne .

Skrevet

Du kan vel bare fortelle datteren din sannheten om naboen, så får datteren din finne ut om det er like kult å være sammen med dama.

Selv synes jeg det er rart at en forelder lar sin 13-åringen sin være sammen med andre voksner personer.

Skrevet

Det første jeg ville gjort, var å snakke med nabo-dama. Kanskje er hun så oppegående at hun allerede har snakka med datteren din om dop-bruken sin?

Snakka med henne om at "ja, jeg er kul uttapå, men angrer bittert at jeg begynnte likevel" og liknende..

Så gå bort til nabodama, å snakk ærlig med henne. Enten forstår hun din bekymring, eller så bør du få datteren din unna fortere enn f----n!

Skrevet

Du kan vel bare fortelle datteren din sannheten om naboen, så får datteren din finne ut om det er like kult å være sammen med dama.

Selv synes jeg det er rart at en forelder lar sin 13-åringen sin være sammen med andre voksner personer.

hvorfor det igrunn ?

Da min datter var 4 hadde vi et gammelt par som naboer , kjempehyggelige mennesker . Min datter løp ut og inn der , til glede for både dem , henne og meg .

Skrevet

Fordi barna mine har ikke noe å gjøre med voksne personer som jeg ikke kjenner. Om det er naboer jeg og min kone har god kontakt med, ja da stiller saken seg annerledes. Men at min 13-åring hadde blitt venn med en voksen dame/mann, som jeg ikke kjente, det hadde jeg ikke godtatt.

Skrevet

Fordi barna mine har ikke noe å gjøre med voksne personer som jeg ikke kjenner. Om det er naboer jeg og min kone har god kontakt med, ja da stiller saken seg annerledes. Men at min 13-åring hadde blitt venn med en voksen dame/mann, som jeg ikke kjente, det hadde jeg ikke godtatt.

okei, men naboer er jo ikke ukjente da , man har jo muligheten til å gå bort å bli kjent med dem . Om man da synes de ikke er personer barnet skal være sammen med er det jo greit .

Dumt om ungene ev. skjuler at de har voksne venner , sånne hemmlige venner kan nok være litt mer problematiske .

Skrevet

Noen naboer kan jo være ukjente. Jeg har ikke kontakt med alle naboene mine, og kjenner dem derfor ikke, og derfor skal ikke mine barn ha kontakt med dem. Men jo eldre de blir, jo mer akeptabelt blir det jo at de har kontakt med eldre mennesker.

Skrevet

om du nekter din datter å ha konntakt risikerer du bare og gjøre det enda mere spennende. prat med henne, forklar hva naboen driver med og forklar din bekymring.

Skrevet

Da jeg var liten var det et hus i nabolaget med litt tvilsomme folk. Husker det var skikkelig spennende fordi huset var et nedgrodd kråkeslott, nesten sånn Pippihus. Vi lekte mye rundt der og en dag ropte de på oss. De hadde akkurat fått kattunger og lurte på om vi ville inn å se. Ja, selvfølgelig ville vi det!

Vi var der lenge og koste med kattungene. Jeg var ikke gammel (5-6 år), men jeg skjønte at de ikke var edru. De var veldig rotete der. Flasker lå slengt rundt.

Jeg syns paret virket litt triste. Jeg hadde vondt av dem. De sa vi kunne komme så mye vi ville. En dag banket vi på og dama åpnet døra. Da var hun så rusa at vi vegret oss for å gå inn. Selv om vi var små så skjønte vi det. Hun sa bare at kattungene var borte. Egentlig litt traumatisk for en 6-åring!!

Mamma og pappa fant ut at vi hang der. Da satte de en stopper for det! Husker i ettertid at det var mye slåsskamper og politi der.

Barn skjønner faktisk ganske mye. Tror du ikke datteren din har en anelse av hva naboen driver med? Uansett så burde du prate med henne om det. Hun har sikkert blitt glad i henne og kanskje det vil virke preventivt angående dette med stoff?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ville vel også tro at datteren din, i en alder av 13 år, i det minste har en anelse om "tilstanden" til denne damen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

nå er det ikke slik at hun er helt ned i kne-stående denne naboen, holder orden både ute og inne, rein og pen jente og hyggelig og prate med.

hun har ikke bil så jeg pleier å dra for å handle for henne noen ganger, når jeg driver ute er hun ofte bortom og prater lit osv.

og nekte ungen min å prate med henne uten og forklare hvorfor er uaktuelt, det er ikke slik at jeg vil nekte henne og ha kontakt, men jeg ønsker at det er lit mindre kontakt og er usikker på om jeg skal fortelle henne hva som foregår i nabohuset.

jentungen trur jeg har funnet noe hunn har savnet i denne naboen, de prater om sminke, naboen handler lit sminke til henne og gir tips mm, de sitter på verandaen og skravler om gutter, mote og livet generelt så det er tydelig at hun koser seg sammen med henne.

og det er vel det som skremmer meg lit, når hun ser ei hyggelig dame som hun liker godt drive med dop, vil ikke da det kunne medvirke om hun selv en dag får tilbud om dop på en fest eller noe?

Skrevet (endret)

En 13-åring begynner å bli stor nok til å lære at alt i verden ikke er svart-hvitt, og å nekte henne kontakt vil bare føre til trass og opprør, ihvertfall når de tydeligvis kommer så godt overens. Og at det er mange kule og interessante mennesker som bruker dop og at alle narkiser ikke er kjipe og slemme vil hun oppdage i løpet av få år uansett. Det er noe hun vil bli nødt til å håndtere , og du må bare stole på at du har gir henne den oppdragermessige ballasten hun trenger for å ta sine egne valg.

Hvis du ikke alt har gjort det bør du nok snakke med datteren din om dette med rus, både alkohol og ulovlige stoffer, og viktigheten av intergritet og egne valg, og at disse valgene hører voksenlivet til. Og gjøre det veldig klart at dersom hun noen gang kommer i situasjoner hvor andre drikker og doper seg fra sans og samling så er det alltid ok å gå derfra, og at hun alltid kan ringe deg for å få hjelp eller bli hentet. Selv om tenåringer kan virke som de driter i foreldrene er det alltid godt å få fortalt sånne ting i klartekst.

Så hadde jeg nok også tatt en prat med naboen og bare gjort henne klar over at du skjønner hva som foregår, og at du tar det som en selvfølge at hun holder seg unna datteren din når naboen ruser seg, eller har rusa gjester. Og at dersom hun ikke skiller veldig skarpt mellom rollene som datterens venninne og eventuell rusbruk kommer du til å måtte nekte dem å ha kontakt med hverandre. De færreste innen rusmiljøer er interessert i å ha noe med mindreårige å gjøre uansett, og det er like greit å ha en åpen tone og si ting rett ut.

En 13-åring er på vei til å bli voksen, og man må etterhvert bare godta at de finner seg egne venner, og dersom barnet er modent for alderen kan det godt hende at disse ikke alltid er på samme alder. Samtidig er en 13-åring så ung at man bør følge med og ikke slippe tøylene helt, så dette må jo balanseres på en fornuftig måte. Jeg hadde ikke vært helt i mot at barnet har eldre venner, men ville nok forsøkt å bli kjent med dem selv også, og vurdert hvorhvidt vennskapet var oppbyggende eller destruktivt for barnet, basert på samtaler både med barnet og vennene. Men den beste måten å få nok kunnskap til å kunne gjøre en slik vurdering er å ha ett åpent forhold om eventuelle vanskelige ting.

Endret av Auraya
Gjest Pippi
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan du vet at nabodama bruker narkotika?

Og ikke minst hvilke stoffer det dreier seg om?

Med tanke på at du sier hun holder orden på boligen og seg selv, og er hyggelig og grei, må det vel være vanskelig å vite dette om hun ikke har sagt det selv da?!

(Tenker bare på om det kan være rykter evt. :) )

Gjest Godt gift
Skrevet

Jeg tenkte på det samme som Pippi...

Jeg synes det er litt merkelig at du vet så mye om hva slags dop hu bruker osv...

Er det rykter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

som jeg skriver, så hjelper jeg henne lit og jeg spurte henne en gang hvorfor hun ikke hadde bil osv, da sa hun ar det var pga at hun var tatt for narko-kjøring, jeg spurte om hun hadde sluttet med det nå og da fortalte hun hva hun brukte, hvor ofte osv

Skrevet

Det eneste jeg hadde vært redd for hvis det var min datter, er at hun skulle fått et for positivt syn på narkotika. Hvis denne damen klarer seg rimelig greit, og har rimelig orden rundt seg, og i tillegg er hyggelig og grei, er det jo lett at datteren din tenker at narkotiak ikke kan være så farlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...