Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #1 Skrevet 11. juli 2010 Jeg har vært sykmeldt, og nå er jeg på attføring(eller AAP som det heter nå). Jeg skal begynne å studere til høsten, og jeg må bo hjemme. Jeg får 9500 i mnd - hvor mye bør jeg betale hjemme? Jeg kjøper all mat selv i hverdagene og ordner meg selv, men i helgene spiser jeg sammen med familien. Så betaler jeg alt jeg trenger av ting og klær selv, men føler jeg bør betale for strøm og varmtvann - og slitasje Meninger, erfaringer og konstruktiv kritikk mottas med takk.
I.am.me Skrevet 11. juli 2010 #3 Skrevet 11. juli 2010 Regn ut hvor mye det koster å ha deg boende der, i mat, strøm, og husleie. Så betaler du det beløpet du kommer frem til
Daniel84 Skrevet 11. juli 2010 #4 Skrevet 11. juli 2010 3000 er nok en grei sum ja, går selv på AAP og får litt mindre enn deg i mnd.. betaler 5000 i husleie. Er ikke nok å leve på da Du kunne jo også spurt foreldra dine hva dem mener
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juli 2010 #5 Skrevet 11. juli 2010 Bor du i egen leilighete i foreldrenes hus, dvs. disponerer du flere rom eks eget bad, eller bor du hjemme på jenterommet? Synes det betyr noe for hva du skal betale.
Capricorn Skrevet 11. juli 2010 #6 Skrevet 11. juli 2010 Kan du ikke bare spørre dem da? Jeg betalte ikke en fast sum fordi de nektet å ta imot penger, men handlet, tok noen regninger. Noen ganger lurte jeg noen hundrelapper inn i lommeboka til mamma De hadde så dårlig råd og jeg følte på at jeg ikke fikk lov til å gi dem mer penger. Hun klødde seg i hodet noen ganger. Hun var ganske sikker på hvor mye penger hun hadde der til enhver tid. De vet fremdeles ikke om dette. Kommer aldri til å si det heller.
Gjest Isolde Skrevet 11. juli 2010 #7 Skrevet 11. juli 2010 Det greieste er vel å spørre hva de ser for seg, og ta utgangspunkt i det, du slipper jo greit unna med matutgifter når du spiser med familien i helgene
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #8 Skrevet 12. juli 2010 Hva med 3000? Ja, jeg tenkte at 3000 var en grei sum. Jeg kjøper jo alt selv i hverdagene, som regel
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #9 Skrevet 12. juli 2010 Regn ut hvor mye det koster å ha deg boende der, i mat, strøm, og husleie. Så betaler du det beløpet du kommer frem til Å, det blir litt vanskelig å regne ut, egentlig, tar aldri vare på matkvitteringer. Jeg kjøper det meste selv, men tror jeg skal forslå 3000
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #10 Skrevet 12. juli 2010 3000 er nok en grei sum ja, går selv på AAP og får litt mindre enn deg i mnd.. betaler 5000 i husleie. Er ikke nok å leve på da Du kunne jo også spurt foreldra dine hva dem mener Hvordan får du det til å gå rundt da? Bor du hjemme du også, kanskje? Foreldrene mine har ikke sagt så mye om det, enda ...
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #11 Skrevet 12. juli 2010 Bor du i egen leilighete i foreldrenes hus, dvs. disponerer du flere rom eks eget bad, eller bor du hjemme på jenterommet? Synes det betyr noe for hva du skal betale. Jeg bor i kjelleren i huset, og har et l i t t stort rom - soverom/tvstue i ett. Lyst og koslig og får privatliv, men jeg deler bad med søsteren min, som også bor i kjelleren, og spiser på kjøkkenet til foreldrene mine
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #12 Skrevet 12. juli 2010 Kan du ikke bare spørre dem da? Jeg betalte ikke en fast sum fordi de nektet å ta imot penger, men handlet, tok noen regninger. Noen ganger lurte jeg noen hundrelapper inn i lommeboka til mamma De hadde så dårlig råd og jeg følte på at jeg ikke fikk lov til å gi dem mer penger. Hun klødde seg i hodet noen ganger. Hun var ganske sikker på hvor mye penger hun hadde der til enhver tid. De vet fremdeles ikke om dette. Kommer aldri til å si det heller. Du hadde snille foreldre da, iom at de hadde dårlig råd. Du var snill du og, da Jeg har ikke betalt noe husleie enda, men jeg lager middag iblandt, og handler ting om de spør om jeg kan kjøpe med på vei hjem f.eks. Har ikke tid til dette til høsten, så da tenkte jeg å betake litt, så får jeg kanskje litt mat om jeg har dårlig tid
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #13 Skrevet 12. juli 2010 Det greieste er vel å spørre hva de ser for seg, og ta utgangspunkt i det, du slipper jo greit unna med matutgifter når du spiser med familien i helgene Ja, til høsten blir det bare familiemiddager i helgene, for i hverdagen blir det ikke tid til dette. Da ordner jeg meg noe selv, og de er opptatt med jobb uansett, så vi er ikke alltid hjemme på samme tid. 3000 er jo en grei sum, med tanke på Daniel84 som også er på APP og får mindre enn meg i mnd OG betaler 5000 i husleie...
Daniel84 Skrevet 12. juli 2010 #14 Skrevet 12. juli 2010 Hvordan får du det til å gå rundt da? Bor du hjemme du også, kanskje? Foreldrene mine har ikke sagt så mye om det, enda ... Nei, har ikke muligheten til å bo hjemme, så leier hos noen andre.. finner ikke billigere leiligheter enn 5000 her i byen Vet ikke helt åssn jeg får det til å gå rundt jeg, lever på fattig grensa!kjøper minst mulig i mnd.. sånn er det å være syk her i norge.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #15 Skrevet 12. juli 2010 I perioder har jeg bodd hjemme som voksen etter f.eks. samlivsbrudd eller salg av bolig. Mine foreldre er skilt så det har vekslet hvem jeg har bodd hos. Jeg har ikke fått lov å betale noe, men har handlet inn mat, snacks, desserter, frukt, laget middager som de aldri lager selv, bakt brød og kaker, plukket bær og sopp, gjort forfallende arbeid pluss vasket huset og holdt ting i orden. Når de ikke vil ta i mot penger, har de likevel blitt glade for at jeg bidrar med å servere middag, lager kaker og handler litt ekstra inn og også har lært dem lage retter de ikke kan, selv om de sier at de skal betale det dette koster, men jeg har nektet å ta i mot. Regner med at jeg har brukt litt i overkant av 2000 kroner i mnd. på mat, men vi koset oss sammen rundt måltidene (middagen). Frokost og tørrmat stod de for for det meste. Det var sentralvarme og jeg betalte ikke noe i leie eller strøm, men de fulgte litt med på om jeg sparte litt og ikke sløste. Det er ikke ideelt å bo hjemme, men det kan fungere hvis det er for noen måneder eller en avgrenset periode. Jeg likte også selv å styre på kjøkkenet, og kjøpte inn mat så det falt seg naturlig at det ble sånn selv om også de likte å kokkelere. Bodde jo billig, men tror jeg betalte for maten jeg spiste siden jeg stod for en god del av middagen. Det hører med til bildet at jeg elsker å lage mat da. De nektet som sagt å ta i mot penger til noe, og ville gjerne legge ut når jeg hadde handlet, men der satte jeg en stopper. Det var vanskelig å tvinge på dem penger de ikke ville ha. De hadde verken god eller dårlig råd, midt på treet vil jeg tro. Hvis de måtte varme opp deler av boligen med strøm pga meg ville jeg forlangt å dele likt på strømutgiftene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #16 Skrevet 13. juli 2010 Nei, har ikke muligheten til å bo hjemme, så leier hos noen andre.. finner ikke billigere leiligheter enn 5000 her i byen Vet ikke helt åssn jeg får det til å gå rundt jeg, lever på fattig grensa!kjøper minst mulig i mnd.. sånn er det å være syk her i norge. Nav pleier å gi ektra penger til husleie viss man får veldig lite hver mnd. Husker ikke hva de kaller det, i farten. De har spurt meg om jeg trenger det, men da har jeg sagt nei. Trodde jeg ikke kunne det siden jeg bodde hjemme, men om man får 4000? ekstra i mnd, så hjelper jo det veldig?
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #17 Skrevet 13. juli 2010 I perioder har jeg bodd hjemme som voksen etter f.eks. samlivsbrudd eller salg av bolig. Mine foreldre er skilt så det har vekslet hvem jeg har bodd hos. Jeg har ikke fått lov å betale noe, men har handlet inn mat, snacks, desserter, frukt, laget middager som de aldri lager selv, bakt brød og kaker, plukket bær og sopp, gjort forfallende arbeid pluss vasket huset og holdt ting i orden. Når de ikke vil ta i mot penger, har de likevel blitt glade for at jeg bidrar med å servere middag, lager kaker og handler litt ekstra inn og også har lært dem lage retter de ikke kan, selv om de sier at de skal betale det dette koster, men jeg har nektet å ta i mot. Regner med at jeg har brukt litt i overkant av 2000 kroner i mnd. på mat, men vi koset oss sammen rundt måltidene (middagen). Frokost og tørrmat stod de for for det meste. Det var sentralvarme og jeg betalte ikke noe i leie eller strøm, men de fulgte litt med på om jeg sparte litt og ikke sløste. Det er ikke ideelt å bo hjemme, men det kan fungere hvis det er for noen måneder eller en avgrenset periode. Jeg likte også selv å styre på kjøkkenet, og kjøpte inn mat så det falt seg naturlig at det ble sånn selv om også de likte å kokkelere. Bodde jo billig, men tror jeg betalte for maten jeg spiste siden jeg stod for en god del av middagen. Det hører med til bildet at jeg elsker å lage mat da. De nektet som sagt å ta i mot penger til noe, og ville gjerne legge ut når jeg hadde handlet, men der satte jeg en stopper. Det var vanskelig å tvinge på dem penger de ikke ville ha. De hadde verken god eller dårlig råd, midt på treet vil jeg tro. Hvis de måtte varme opp deler av boligen med strøm pga meg ville jeg forlangt å dele likt på strømutgiftene. Ja, det er vanskelig å vite hvor mye man skal betale, og foreldrene vil som oftest ikke kreve penger av sine barn. Jeg har vært mye syk, men er blitt så bra at jeg kan begynne å studere til høsten. Det er de veldig glade for. Tror de ikke vil forlange noe av meg siden jeg har slitt mye, men jeg vil gjerne betale for meg selv, selv om jeg får så lite som jeg får i mnd. Jeg skal iallfall prate med de om at jeg vil betale for mat og strøm og varmtvann som jeg bruker. Å bo hjemme ser jeg ikke på som et problem, jeg har min egen lille del. Det kan nok være vanskelig om man bor oppå hvernadre!
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juli 2010 #18 Skrevet 13. juli 2010 Det er ikke mer enn rett og rimelig at voksne barn betaler for seg selv om de bor hos foreldre, men da etter evne syns jeg. Har de lite penger kan de betale litt mindre og heller hjelpe litt til med ting i huset. I tillegg til det daglige selvfølgelig.
Daniel84 Skrevet 13. juli 2010 #19 Skrevet 13. juli 2010 Nav pleier å gi ektra penger til husleie viss man får veldig lite hver mnd. Husker ikke hva de kaller det, i farten. De har spurt meg om jeg trenger det, men da har jeg sagt nei. Trodde jeg ikke kunne det siden jeg bodde hjemme, men om man får 4000? ekstra i mnd, så hjelper jo det veldig? Får jo AAP av NAV... ellers finnes det bostøtte, men er leiligheten jeg bor i, er visst ikke godkjent til utleie av kommunen.. fikk jeg høre når jeg søkte om det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå