Gå til innhold

Sommerferie... vektoppgang?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For drøyt tre uker siden reiste jeg hjem på sommerferie hos foreldrene mine. Og hva har skjedd? Jeg har gått opp over tre kg!

Jovisst serverer mor og far bedre mat enn jeg får når jeg lager det selv (på studentbudsjett), men jeg har jo stort sett spist sunt. Til frokost spiser jeg to tynne, veldig grove, hjemmebakte brødskiver med leverpostei (eventuelt banan, salami eller syltetøy, da spiser jeg bare en, litt tykkere brødskive) sammen med et glass melk. Et plain ca 9 cm langt ekstra grovt, hjemmelaget rundstykke og vann til lunch, og variert middagsmat. I tillegg til dette har jeg spist noe frukt, noen yoghurter, noe godteri (men ikke ekstreme mengder), en ekstra brødskive osv. på ettermiddagen/kvelden, altså som kveldsmat/i stedet for kveldsmat, men stort sett ikke mer enn en av disse tingene pr. dag, og noen ganger ingenting. Brus har jeg drukket ytterst lite av, det har vel bare gått i et par glass melk pr. dag og resten vann.

Jeg har en jobb hvor jeg går, står og beveger kroppen nesten hele tiden, der har jeg jobbet 7,5 timer fem dager i uken. I tillegg har jeg vært ute på lange treningsturer både som jogging (1,5 mil) og sykling (2-4 mil pr. gang) flere ganger i uken.

Likevel har jeg altså gått opp tre kg.

Har jeg virkelig klart å gå med 7000 kcal i overskudd HVER UKE i disse ukene med dette kostholdet og dette aktivitetsnivået?

Jeg er både høy og har noen ekstra kg på kroppen fra før, så i følge alle kalkulatorer jeg har prøvd, så trenger jeg ganske mange kcal til å dekke basisbehovet.

Mindre mat og mer trening er neste punkt på plakaten nå, kjenner jeg... :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke muskler da, som følge av treningen og den aktive jobben?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke muskler da, som følge av treningen og den aktive jobben?

Man legger ikke på seg 3 kg. muskler i løpet av 2 uker.

Det er nok oppsamling av vann eller fett, som et resultat av et kalorioverskudd (selv om du har spist sunt).

Gjest Coarvi
Skrevet

Det er helt sikkert bare vann.

Muskler er det hvertfall ikke, og det er veldig tvilsomt at du har lagt på deg 3 kg med fett også. Det skal litt mer til enn 3 uker...;)

Hvis du har begynt å bevege deg mer enn tidligere er det -helt- vanlig å legge på seg litt vannvekt. Mange opplever f.eks dette når de begynner å trene også, og blir sinte fordi de tror de legger på seg fett når de endelig rører på seg.

Å legge på seg vann er ikke farlig... ;) Dessuten kan det godt hende vekta di pleide å variere med noen kg tidligere også, du har bare ikke lagt merke til det? Helt normalt at jenter går litt opp og ned i vekt i.l.a. måneden, så kanskje du bare har "lagt på" deg 1-2 kg?

Ikke stress med de kiloene hvertfall, det går seg til når du er tilbake til ditt vanlige liv til høsten igjen;)

Skrevet

Man legger ikke på seg 3 kg. muskler i løpet av 2 uker.

Det er nok oppsamling av vann eller fett, som et resultat av et kalorioverskudd (selv om du har spist sunt).

Men om hun trente slik før ferien også, så er det vel ikke umulig at vekten går litt oppover som følge av mer muskler - i tillegg til f.eks vann? Hun legger vel ikke på seg 3 kg fett på tre uker heller. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Veier du deg på samme vekt som før da?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det var på en Nintendo Wii Fit :fnise: Men vi har samme vekt her som jeg har på hybelen min, så jeg kan jo sjekke det.

Fullt mulig at det var en del vann ja, da jeg veide meg hadde jeg vært ute på en tremilstur på sykkelen og både svettet og drukket masse vann... Jeg trener en del til vanlig også, men hadde en mer stillesittende periode i noen uker før eksamen, hvor vekten holdt seg noenlunde stabil.

Muskler tror jeg ikke det er, med mindre jeg har fått mer muskler i lårene på grunn av at sykkelen jeg sykler på nå bare tillater meg å bruke de høyeste girene... :kjefte:

Tror kanskje det er greit å konkludere med at bittelitt er muskler, det meste er vann og at jeg skal passe ekstra godt på hva jeg spiser i tiden fremover. Det må da gå greit? Er ikke så stresset med vekten, men vil gjerne gå ned litt, og i alle fall ikke opp!

Skrevet

Har du veid deg til forskjellige tider i døgnet? Jeg veier en del mer på kvelden med klær på enn med en gang jeg står om morningen før jeg har kledd på meg og spist noe.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var på forskjellig tid på døgnet, den ene på morgenen og nå sist på kvelden. Hadde spist frokost før den forrige gangen da... Hadde omtrent like mye klær på meg.

Får prøve å veie meg på morgenen igjen, med ordentlig vekt kanskje :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...