Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt vanelig..

Og er du med på facebook så er du med på 'leken' og da må du nesten tåle det..

Du bør se på det som et kompliment istedenfor å tenke at det er frekt..

Og jeg tviler på at de har personnr ditt notert - det er veldig veldig få som har noe nytte av slik informasjon om deg..

Joda... Mulig.

Så du mener det altså? At man ikke kan gjøre stort med person.nr?

Jeg spør, for jeg aner ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hørt om noen andre enn deg som har opplevd dette, og jeg har heller ikke hørt om noen som har klart å bytte personnummer.

Lykke til. Klem Signe.

Ok, men jeg mente ikke å bytte person.nr.

Jeg mente de som noterer dette og misbruker det (hvordan de enn gjør det).

Gjest padawan
Skrevet

joda, han fyren som så navnet ditt da du surfet på toget har helt sikkert personnummeret ditt og du bør regne med at han kommer til å misbruke det. :lete:

Skrevet

joda, han fyren som så navnet ditt da du surfet på toget har helt sikkert personnummeret ditt og du bør regne med at han kommer til å misbruke det. :lete:

Er ikke så bekymret for han i grunn, men for de andre. Og det kan være mange som får med seg slikt uten at jeg nødvendigvis får med meg hva de igjen får med seg.

Skrevet

Ok, men jeg mente ikke å bytte person.nr.

Jeg mente de som noterer dette og misbruker det (hvordan de enn gjør det).

Hvordan kan de misbruke fødselsdatoen din? De kan jo regne alderen din, men hva ellers?

Klem Signe.

Skrevet

Hvordan kan de misbruke fødselsdatoen din? De kan jo regne alderen din, men hva ellers?

Klem Signe.

Hvis de har mitt person.nr kan de bestille ting i mitt navn blandt annet.

På nettet. Vil ikke tro det er så vanskelig med enkelte nettsider som kun krever navn og person.nr for å bestille ting.

Skrevet

Joda... Mulig.

Så du mener det altså? At man ikke kan gjøre stort med person.nr?

Jeg spør, for jeg aner ikke...

Det er mer eller mindre bare folk innen organisert krimminalitet som har noe som helst 'nytte' av pesonnr ditt, og det blir bare for å åpne nye kontrakter med telefonselskap osv.. alstå, at de stjerler deg som person.. men dette er ikke noe du trenger å bekymre deg for.. regner med at du ikke går rundt med person nr ditt pårintet en tsjorte..

Skrevet

Det er mer eller mindre bare folk innen organisert krimminalitet som har noe som helst 'nytte' av pesonnr ditt, og det blir bare for å åpne nye kontrakter med telefonselskap osv.. alstå, at de stjerler deg som person.. men dette er ikke noe du trenger å bekymre deg for.. regner med at du ikke går rundt med person nr ditt pårintet en tsjorte..

Nei, men jeg har den på ID'en min, og jeg tror du tar litt feil.

Min nabo opplevde å få bestilt ting i sitt navn via diverse nettsider, da hun fikk beglodd sin ID av en fremmed.

Det som ble bestilt var ikke spesielt dyrt, men der fikk man se hvor enkelt det kan gjøres.

Skrevet

På nettet. Vil ikke tro det er så vanskelig med enkelte nettsider som kun krever navn og person.nr for å bestille ting.

Er det sant? Jeg har postkasse uten lås, og fikk for litt siden ligningen min, der står jo fødselsdatoen. Nå skal jeg være påpasselig med regninger jeg får, flaks jeg så dette. Jeg bruker jo også minibankkortet mitt på kroa, uten å tenke på at de kan skrive opp noe. Dette skal jeg jammenmeg være mer forsiktig med.

Tusen takk frøken snasen.

Klem Signe.

Gjest lolita___
Skrevet (endret)

Min nabo opplevde å få bestilt ting i sitt navn via diverse nettsider, da hun fikk beglodd sin ID av en fremmed.

Det som ble bestilt var ikke spesielt dyrt, men der fikk man se hvor enkelt det kan gjøres.

nei det holder ikke bare med person nummer når du bestiller fra nettet.Du må ha et kode tall som står på kortet og din egen kode som bare du kan.

Endret av lolita___
Skrevet

Mer eller mindre alle steder på nett trenger IKKE personnr ditt for å bestill ting, men kort nr og annen info fra bank korte ditt. I tillegg så er de fleste sider nå i sammarbeid med bankene så du ofte på ha disse brikkene også for å bestille.. nette begynner å bli ganske trygt sånn kort messig :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Man oppgir aldri personnummer når man bestiller noe på nett. Det man eventuelt oppgir er bankkortnummer + cvc-kode eller at man foretar en bankID-signering.

Det er faktisk ikke så mye man kan gjør lenger kun med personnummer. Man må ha legitimasjon i tillegg, ettersom alle endringer som man må ha personnummer til skal det noteres legitimasjon på.

Skrevet (endret)

Man oppgir aldri personnummer når man bestiller noe på nett. Det man eventuelt oppgir er bankkortnummer + cvc-kode eller at man foretar en bankID-signering.

Det er faktisk ikke så mye man kan gjør lenger kun med personnummer. Man må ha legitimasjon i tillegg, ettersom alle endringer som man må ha personnummer til skal det noteres legitimasjon på.

Jo, enkelte nettsider krever person.nr, så de automatisk søker opp adressen ens så den er i samsvar med folkeregisteret. Ikke lenge siden jeg bestilte noe i fra en nettside som forlangte dette. Når man trykket inn personnummeret kom adressen min automatisk opp. Uten personnummeret kunne man ikke bestille fra nettsiden.

Dette var en side ala gymgrossisten eller proteinfabrikken. En slik kostholdsside i allefall.

Endret av Frk Snasen
Skrevet

Mer eller mindre alle steder på nett trenger IKKE personnr ditt for å bestill ting, men kort nr og annen info fra bank korte ditt. I tillegg så er de fleste sider nå i sammarbeid med bankene så du ofte på ha disse brikkene også for å bestille.. nette begynner å bli ganske trygt sånn kort messig :)

Ja, men hva med sider som godtar faktura da?

Er en del av dem og.

Og jo, har opplevd noen nettsider som forlanger person.nummer. For å unngå svinn påstår de.

Les mitt svar til smalltalk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kan legge til skjult profil, da slipper du at uvedkommne søker deg opp. Dette er en helt normal sjekkemetode i dag.

Jeg tviler på at noen av disse har et ønske om personnr ditt. Tenk på alle de plassene personnr står, regninger som kan komme på avveie, alle plasser du selv legger det igjen på nett som kan hackes, når du bestiller busskort skriver de ned person nr når du lager kontoen, lønnskontoret har tilgang på dette, studentkontoret har tilgang, legekontoret har tilgang, posten har tilgang, treningssentre har tilgang. Det er en langt rekke mennesker som lett kan få tak i ditt personnr om de vil det. Det er jo bare å snappe et brev fra postkassa di det.

Selv har jeg fått beskjed fra tele2 om at noen hadde stjålet mitt personnr. når det var datastjeling der for en del år tilbake. Jeg har aldri merka noe som helst. Mannen min fikk VISA kortet sitt kopiert, med personnd kotrnummer og alt. De stjal penger, vi fikk igjen fra banen. Igjen, ingen skade skjedd.

Tror du virkelig disse mannfolka som er uskyldige i å ville sjekke deg opp har interesse av å bestille ting i ditt navn? Ingen vanlige folk gjør slikt, ta det helt med ro. Jeg fikk mitt stjålet via organisert kriminalitet og har aldri merka noe som helst...

Skrevet (endret)

Personnummeret ditt trenger du ikke å bekymre deg over, det er begrenset hva folk flest kan bruke det til, og de som vet å utnytte det har andre måter å få tak i slik info på. Risikoen er mao ganske liten, og dersom det først skjer kan man rydde opp i det derfra.

På facebook er det bare å sette profilen sin som ikke søkbar, og problemet er løst. Det kan av også være greit å ikke vise profilbilde til andre enn venner, eller ha ett mindre gjenkjennelig bilde på profilen. Er du veldig paranoid kan du også endre litt på navnet ditt, heter du feks Frk Snasen Fjellgård kan du endre navnet til Snasi Fjell, og alle vennene dine vil fortsatt kjenne deg igjen, mens fremmede ikke kan finne deg via navn lenger.

Endret av Auraya
Skrevet

Du kan legge til skjult profil, da slipper du at uvedkommne søker deg opp. Dette er en helt normal sjekkemetode i dag.

Jeg tviler på at noen av disse har et ønske om personnr ditt. Tenk på alle de plassene personnr står, regninger som kan komme på avveie, alle plasser du selv legger det igjen på nett som kan hackes, når du bestiller busskort skriver de ned person nr når du lager kontoen, lønnskontoret har tilgang på dette, studentkontoret har tilgang, legekontoret har tilgang, posten har tilgang, treningssentre har tilgang. Det er en langt rekke mennesker som lett kan få tak i ditt personnr om de vil det. Det er jo bare å snappe et brev fra postkassa di det.

Selv har jeg fått beskjed fra tele2 om at noen hadde stjålet mitt personnr. når det var datastjeling der for en del år tilbake. Jeg har aldri merka noe som helst. Mannen min fikk VISA kortet sitt kopiert, med personnd kotrnummer og alt. De stjal penger, vi fikk igjen fra banen. Igjen, ingen skade skjedd.

Tror du virkelig disse mannfolka som er uskyldige i å ville sjekke deg opp har interesse av å bestille ting i ditt navn? Ingen vanlige folk gjør slikt, ta det helt med ro. Jeg fikk mitt stjålet via organisert kriminalitet og har aldri merka noe som helst...

Jeg tror ikke akkurat disse som har kontaktet med via facebook har som plan å svindle meg, men det jeg tenker på er at så lenge det åpenbart er så lett å få meg seg andres navn ute i livet, så er det tvilsomt vanskelig for en å få med seg person nummeret mitt og. Det er det jeg mener.

Skrevet

Ja, men hva med sider som godtar faktura da?

Er en del av dem og.

Og jo, har opplevd noen nettsider som forlanger person.nummer. For å unngå svinn påstår de.

Les mitt svar til smalltalk.

De stedene jeg har bestilt ting fra over nettet, har jeg aldri opplevd å måtte taste inn personnr mitt.. men godt mulig jeg bare ikke har bestilt fra de "riktige sidene".

Derimot har jeg bestilt ting som skal betales når det kommer frem/faktura, men da har jeg kun trengt å skrive inn navn og adresse, ikke noe personnr. Og kan noen navnet ditt (som disse som har lagt deg til på fb) er det ikke verre enn å søke deg opp på gule sider e.l., der de får hele adressen din, og bruke den til å bestille ting på nettet til deg. MEN jeg tviler på at det er så mange som gidder å gjøre det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det som har skjedd når folk jeg kjenner har fått stjålet identiteten sin, er at man har brukt personnummeret til å bytte folkeregistrert adresse. (Mulig det er vanskeligere nå, med minside.no og alt sånt.) Det legger man jo ikke merke til med en gang, siden mange av dem som sender post til en ikke bruker data fra Folkeregisteret. Så har de bestilt en hel masse abonnementer på telefon og nett og det ene og det andre (hvor regninger blir sendt til den nye adressen), som så går til inkasso når de ikke betaler regningene. Ikke det aller farligste, men det er jo et innmari styr å sperre alt av kredittsjekker og ringe til namsmann og alle instanser for å få det fjernet. Alle opplevde at det var en del treghet i systemet, og at ting rant inn ganske lenge etter at de oppdaget det. Men jeg vet ikke om dette blir bedre når det blir ulovlig å stjele identiteter?

Skrevet

Pass på personnr. det er ikke noe uvedkommende skal ha kjennskap til! Hvis de rette får tak i det kan det bety årevis med problemer. Det er faktisk endel i Norge som har sett seg nødt til å "svarteliste" seg selv hos kredittselskapene, altså legge seg inn som "ikke kredittverdig", p.g.a. identitetstyveri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...