Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det akkurat som deg! Ble tvunget til å flytte fra Oslo til et sted med 5000 innbyggere. Værste opplevelsen i hele mitt liv. Hadde en grusom tid der, kort og greit. Sladrete folk, arrogante, selvopptatte, sure, bitcy, trangsynte er vel ord som kan beskrive de fleste der. Fordi de er vandt til at alle er helt like i den lille bygda si, og at de fleste ikke var vært lenger enn til nabobyen kanskje. Janteloven gjelder også forresten. Flere nazister er det her å... Ble jo kjent med mange koselige folk også selvsagt, men de var i mindretall, desverre. I flere år trodde jeg det var meg det var noe galt med, så kom jeg meg tilbake til Oslo. Og neida tok ikke feil gitt, bygda er et j**vla høl.

Når det er sagt så er det ikke bare pga. at Oslo alltid har vært hjemmet mitt for min del. Tønsberg, Sandefjord ol. er også byer hvor jeg virkelig trives. Havner jeg i et høl som feks. Valdres eller lignende merker jeg igjen den store forskjellen. Og DA er jeg faktisk nøytral og har ingenting for eller mot stedene før jeg er der.

Jeg tror at det uansett har mye med in egen utsråling, og ikke minst kroppsspråk, som avgjør. Spesielt i Snasen Sitt tilfelle, hvor hun i andre tråder hylte opp og ned om hvordan en noe overvektig dame var et sakm for treningssenteret (hun jobbet der), og at klesstil er det som ene og lene for henne gjør at hun detter folk i en veldig urokkelig boks. Som rik student som skal trene litt sammen med venninner (også utenfra) i "stilige" treningsklær, den rette veska og selvsagt et verdenssyn som er det korrekte (noe som ser kun er mulig hvis man kommer fra en stor by :fnise: ). Da har du allerede sømt alt til å være baklengs, men anklager alle andre for ikke å ha selvinnsikt.

Det jeg også synes er rart er at folk fra Oslo, som klager på klesstil, mannerismer og levesett til nesten alle som velger å bo i utkansttrøk, tror at de selv er verdensvante og globetrottere. Haha, Oslo er en baklengs by på utrolig mye sett i verdenssammenheng, og jeg blir flau over bynordmenn i utlandet. Oslo er ifølge mange en veldig dyr bygd, som prøver seg på hypermoderne ting inimellom. Ihuga osloensere som tror at de er oppdaterte og åpne blir, sammenlignet med utenlandske byer, sett på akkurat samme "rare" måte.

Min bror har etablert seg med småbruk på landet, to av mine venner har kjøpt seg forfalne gårder og fikset opp, og jeg og samboer bor selv på landet. Ja, du ser rare mennesker som ikke har brukt livet sitt på tåpelig nattklubbliv, brede dialekter og FK-dressen med caps er myyyyyyyyye brukt, men heller det enn tiggere og prostituerte når du prøver å komme deg til togstasjonen, eller det å se fjollete golddiggere åle seg innpå en kjendis som er pære full. Og jeg vil heller ha de beste fjellskoene på markedet, og investere i øks til å hogge ved, enn idiotiske vesker med bling og operahus.

Det samme gjelder alle oss som vil bort fra store byer, og det gjør kanskje noe med vår ubevisste innstilling til bygda som konsept. Husk også at det finnes mange flere rare mennesker, utro menn/kvinner, sladder og trangsynthet i byen, men i en bygd så har du ikke alt ståket, og mengdene av folk som har alle mulige varianter av dette, noe som gjør at enkeltsjelene synes veldig godt i et mindre samfunn. Og det er ikke bare bygdeungdommen sin feil at det er få sosiale tilbud eller aktiviteter på bygda. Det ansvaret tilhører den forrige generasjon, og ikke minst bevilgninger fra høyere hold som kan muliggjøre det i første rekke.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

snakk om å være trangsynt... jeg stortrives med å bo på bygda, det blir et helt annent samhold og fellesskap enn i store byer!

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg må spørre, hvilken bygd eller fylke er du fra?

Har ikke lyst til å gå i detaljer siden jeg vil være mest mulig anonym her, men det er et sted i nord ;)

Skrevet (endret)

Auraya: Jeg vil gjerne vite hva du da mener er bygdedyret? Det du sier er omtrent som å si at "dersom du ikke har blitt mobbet selv, så er du en mobber".

Det jeg sier er vel mere at det ikke nytter å spørre den mest populære jenta i klassen om mobbing er ett problem på skolen. Hun trenger ikke å være en av de som mobber, selv om hun ikke legger merke til at det skjer.

Det jeg definerer som bygdedyret er vel hovedsaklig en miks av fremmedfrykt, utfrysning og sladder. Og min erfaring er at det finnes i varierende grad i de fleste bygder, byer og subkulturer.

Og det eneste jeg kritiserer enkelte bygdefolk for er manglende forståelse for hvorfor bygda deres blir fraflytta. Enten må man bare leve videre å godta at det skjer, eller så må man gjøre noen tiltak for å få ungdommen til å bli/flytte tilbake, og ønske nye folk velkommen.

Også kan jo alle, enten de bor i byen eller bygda forsøke å løfte blikket og smile til naboen, og invitere han eller henne på kaffe en dag, hvis de vil prøve å gjøre dagen lysere for andre. :)

(Også lurer jeg litt på hvorfor så mange spør nøyaktig hvor folk har har bodd? Er det ikke åpenbart at man anonymiserer litt pga personvernet? Og uansett har det etter min erfaring ikke så mye å si hvor det er heller, siden det er de samme mekanismene som rår overalt, bare i større og mindre grad.)

Endret av Auraya
Skrevet

Jeg tror at det uansett har mye med in egen utsråling, og ikke minst kroppsspråk, som avgjør. Spesielt i Snasen Sitt tilfelle, hvor hun i andre tråder hylte opp og ned om hvordan en noe overvektig dame var et sakm for treningssenteret (hun jobbet der), og at klesstil er det som ene og lene for henne gjør at hun detter folk i en veldig urokkelig boks. Som rik student som skal trene litt sammen med venninner (også utenfra) i "stilige" treningsklær, den rette veska og selvsagt et verdenssyn som er det korrekte (noe som ser kun er mulig hvis man kommer fra en stor by :fnise: ). Da har du allerede sømt alt til å være baklengs, men anklager alle andre for ikke å ha selvinnsikt.

Det jeg også synes er rart er at folk fra Oslo, som klager på klesstil, mannerismer og levesett til nesten alle som velger å bo i utkansttrøk, tror at de selv er verdensvante og globetrottere. Haha, Oslo er en baklengs by på utrolig mye sett i verdenssammenheng, og jeg blir flau over bynordmenn i utlandet. Oslo er ifølge mange en veldig dyr bygd, som prøver seg på hypermoderne ting inimellom. Ihuga osloensere som tror at de er oppdaterte og åpne blir, sammenlignet med utenlandske byer, sett på akkurat samme "rare" måte.

Min bror har etablert seg med småbruk på landet, to av mine venner har kjøpt seg forfalne gårder og fikset opp, og jeg og samboer bor selv på landet. Ja, du ser rare mennesker som ikke har brukt livet sitt på tåpelig nattklubbliv, brede dialekter og FK-dressen med caps er myyyyyyyyye brukt, men heller det enn tiggere og prostituerte når du prøver å komme deg til togstasjonen, eller det å se fjollete golddiggere åle seg innpå en kjendis som er pære full. Og jeg vil heller ha de beste fjellskoene på markedet, og investere i øks til å hogge ved, enn idiotiske vesker med bling og operahus.

Det samme gjelder alle oss som vil bort fra store byer, og det gjør kanskje noe med vår ubevisste innstilling til bygda som konsept. Husk også at det finnes mange flere rare mennesker, utro menn/kvinner, sladder og trangsynthet i byen, men i en bygd så har du ikke alt ståket, og mengdene av folk som har alle mulige varianter av dette, noe som gjør at enkeltsjelene synes veldig godt i et mindre samfunn. Og det er ikke bare bygdeungdommen sin feil at det er få sosiale tilbud eller aktiviteter på bygda. Det ansvaret tilhører den forrige generasjon, og ikke minst bevilgninger fra høyere hold som kan muliggjøre det i første rekke.

Jaha... så alle de jeg var med har også en slik utstråling som gjør at de ikke vil ha kontakt? :eeeh:

Og at man går etter utstråling kan ofte vise seg å være veldig feil, hvis ikke man er så godt som synsk.

Kroppsspråk, osv:

Tror du jeg står og tygger tyggis, himler med øynene og samtidig leter etter hundevoffsen min i Chanelvesken min, i mens jeg uvennlig strekker i frem en hånd til bygdas folk?

For det kan nesten virke som du tror det er slik jeg er.

Du har fulgt med litt i treningssenter-tråden min ser jeg.

Hvorfor hopper du da over det at jeg skrev at jeg overhode ikke kledde meg "hipt" på senteret, fordi jeg følte meg som en lyspære så og si?

Jeg kledde meg i over-sized t-skjorter som er sambo sine, og store bukser, for å slippe å bli beglodd og eventuelle hakeslepp siden rosa eller turkist kunne forstyrre treningsøkten til folket der. Og hvem har med seg veske på et treningssenter? :gjeiper: :gjeiper:

I hovedinnlegget mitt her, så skriver jeg selv at Oslo er lite.

Jeg er hjertens enig med deg angående dine meninger om Oslo, og det burde du egentlig forstått mtp mitt hovedinnlegg.

Jeg sier og at jeg ser at Oslo har mange feil, men det jeg prøver å gjøre er å sammenligne bygder med "storbyer" (ps: skjønner ikke folk her inne hva anførselstegn betyr?).

Heller det enn tiggere og prostituerte:

Enig, men jeg er ikke enig med det at slikt ikke forekommer på bygda.

Derimot vet og tror jeg (ja, jeg vet dette), at det forekommer Trafficing b.l.a i bygdene, og jeg vet og om prostitusjon, etc i den siste bygda jeg bodde i.

Jeg vil og påstå at dere, som du beviser ikke tror dette forekommer på bygdene. Herregud aa... sånt skjer jo ikke heeer. :fnise:

Naivt.

Her jeg bodde var det mye ståk og styr da.

Slosskamper utenfor vinduet, mopeder som ble trimmet utenfor huset (etterfulgt av x-antall brudd på trafikkreglene) vi bodde i, 11-12åringer som ravet rundt i nabolaget med en flaske øl og røyken i munnen (mistenkter ekstremt mange dårlige forbilder mtp foreldre på bygdene), og sånn går lista.

Poltiet gjorde aldri en dritt med ulovlighetene heller.

Jeg så flere som røykte hasj i de flotte Volvoene sine, og denne taxisjåføren jeg satt på med forklarte at det visstnok var mye dop i bygda jeg bodde i, og i bygdene i nærheten.

Ellers er jeg enig med deg når det angår aktiviteter, og hvem som skal stå for arrangementene av dette.

Ungdommen kan sjeldent sette i gang slik, og de eldre der så ikke ut til å bry seg. Veldig synd, for ungdommene blir jo ikke stimulert.

Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg så flere som røykte hasj

Wow. Det har jeg aldri sett i Oslo.. ;)

At det er mer dop/kriminalitet i bygda må du lengre ut på landet med. Men ellers har jeg samme oppfatninger som deg og vet at jeg aldri kunne bodd et veldig lite sted.

Jeg tror ikke bare man skal skylde på "bygdedyret" som støter ut de som ikke passer inn da. Min erfaring er nok heller at det er jeg som finner ut at jeg ikke passer inn og trekker meg bort. Hadde jeg bodd i en bygd og hatt 2 venner der så hadde det vært helt og holdent min egen "feil" - dvs mitt bevisste valg. Det er forskjell på folk.. du likte ikke dem, ikke merkelig at de ikke likte deg heller?

Skrevet (endret)
:popcorn: :popcorn: Endret av Sæzzy
Skrevet (endret)

Wow. Det har jeg aldri sett i Oslo.. ;)

At det er mer dop/kriminalitet i bygda må du lengre ut på landet med. Men ellers har jeg samme oppfatninger som deg og vet at jeg aldri kunne bodd et veldig lite sted.

Jeg tror ikke bare man skal skylde på "bygdedyret" som støter ut de som ikke passer inn da. Min erfaring er nok heller at det er jeg som finner ut at jeg ikke passer inn og trekker meg bort. Hadde jeg bodd i en bygd og hatt 2 venner der så hadde det vært helt og holdent min egen "feil" - dvs mitt bevisste valg. Det er forskjell på folk.. du likte ikke dem, ikke merkelig at de ikke likte deg heller?

:fnise:

Man ser det der og, men nå snakker nå ut i fra denne andre personens naive tro om bygdene.

Hvordan kan det ha seg, at flere, blandt annet deg leser ting som ikke står (jeg snakker om det jeg har uthevet i ditt avsnitt).

Jeg siterer nå meg selv:

Heller det enn tiggere og prostituerte:

Enig, men jeg er ikke enig med det at slikt ikke forekommer på bygda.

Derimot vet og tror jeg (ja, jeg vet dette), at det forekommer Trafficing b.l.a i bygdene, og jeg vet og om prostitusjon, etc i den siste bygda jeg bodde i.

Jeg vil og påstå at dere, som du beviser ikke tror dette forekommer på bygdene. Herregud aa... sånt skjer jo ikke heeer.

Hvor står det at det er MER kriminalitet på bygda?

Jeg siterer igjen fra meg selv:

Jeg så flere som røykte hasj i de flotte Volvoene sine, og denne taxisjåføren jeg satt på med forklarte at det visstnok var mye dop i bygda jeg bodde i, og i bygdene i nærheten.

Du leser jo det du vil lese, ellers har du lest feil.

Du kan ikke komme her og anklage meg for noe jeg aldri har skrevet.

Jeg med mine medstudenter hadde ingenting i mot dem til å begynne med (med det mener jeg: de 2-3 første månedene).

Les over tråden og innleggg/svar fra meg igjen, så ser du hvorfor jeg "mislikte" dem.

Det jeg i hovedsak reagerer på (ut i fra svarene jeg får her i denne tråden), er at ingen her reagerer på at det er såpass synd at ungdommen der tyr til alkohol i såpass ung alder, at en god del foreldre der overser barna sine, at flere der sliter med selvfølelse/selvtillit og depresjoner, osv. Hvorfor tar ingen "tak" i dette her i tråden?

Dere er mest opptatt i å forsvare dere og deres kjære bygd (og det er lov), men det er synd at dere er såpass lite engasjerte i samfunnet dere omgåes i.

Jeg syns dere bekrefter mine påstander, og mine mistanker.

PS: Jeg er enig i at jeg/du trekker meg/oss unna, men syns og bygdedyret er flinke til å medvirke til at jeg/du holder oss unna.

Endret av Frk Snasen
Skrevet

:popcorn: :popcorn:

:popcorn::kgbaby:

Gjest Anjelika
Skrevet

Ta deg en bolle Snasen, jeg anklager deg ikke for noe og leser ikke "det jeg vil lese". Hvorfor i huleste skulle jeg "ville" lese feil... Alle er ikke ute etter deg, jeg er jo til og med enig. Du er hårsår til provokatør å være.

Siden du vil krangle på det så har du nevnt i tidligere innlegg at det er massevis av dop i bygda, samt mye drikking blant mindreårige. Jeg gikk på ungdomskole midt i en av Norges største byer (ikke at det er spesielt stort) og vi drakk HB og røykte hasj i 8. klasse. Vennene mine fra "bondelandet" var senere ute. Og de på bondelandet drar til byn for å kjøpe dop.

Du ser det bare bedre i bygda, fordi alle kidsa står på samme fotballbane/bensinstasjon. I Oslo står de nok bak diverse skoler og skur litt utenfor kjernen, du ser dem ikke på Youngstorvet eller Solli plass akkurat men det finnes jo plenty av dem.

Og en ting til: at folk i byn er kjappere i kjeften betyr ikke at de har bedre selvfølelse, ei heller at de er lykkeligere. De mest deprimerte jeg kjenner er de mest snakksalige. De er amerikanere, det er kulturen å smalltalke, akkurat som kanskje storbymennesker er mer vant med å snakke med ukjente. Det sier ingenting om selvtillit.

Men du - jeg hater bygda mer enn deg altså, så ikke ta dette som et stort forsvar av den.

Skrevet

Ta deg en bolle Snasen, jeg anklager deg ikke for noe og leser ikke "det jeg vil lese". Hvorfor i huleste skulle jeg "ville" lese feil... Alle er ikke ute etter deg, jeg er jo til og med enig. Du er hårsår til provokatør å være.

Siden du vil krangle på det så har du nevnt i tidligere innlegg at det er massevis av dop i bygda, samt mye drikking blant mindreårige. Jeg gikk på ungdomskole midt i en av Norges største byer (ikke at det er spesielt stort) og vi drakk HB og røykte hasj i 8. klasse. Vennene mine fra "bondelandet" var senere ute. Og de på bondelandet drar til byn for å kjøpe dop.

Du ser det bare bedre i bygda, fordi alle kidsa står på samme fotballbane/bensinstasjon. I Oslo står de nok bak diverse skoler og skur litt utenfor kjernen, du ser dem ikke på Youngstorvet eller Solli plass akkurat men det finnes jo plenty av dem.

Og en ting til: at folk i byn er kjappere i kjeften betyr ikke at de har bedre selvfølelse, ei heller at de er lykkeligere. De mest deprimerte jeg kjenner er de mest snakksalige. De er amerikanere, det er kulturen å smalltalke, akkurat som kanskje storbymennesker er mer vant med å snakke med ukjente. Det sier ingenting om selvtillit.

Men du - jeg hater bygda mer enn deg altså, så ikke ta dette som et stort forsvar av den.

Jeg vet du var enig, men rett skal være rett. :)

Derfor vil jeg også si: jeg er ikke ute etter å krangle. :gjeiper:

Men jeg syns faktisk du putter ord i munnen på meg (igjen).

Mtp det at folk i byen er kjappere i kjeften, og derfor ikke mer lykkelig. Jeg har heller aldri påstått det.

Men jejeje... :)

Skrevet (endret)

Jeg gikk på ungdomskole midt i en av Norges største byer (ikke at det er spesielt stort) og vi drakk HB og røykte hasj i 8. klasse. Vennene mine fra "bondelandet" var senere ute. Og de på bondelandet drar til byn for å kjøpe dop.

Sånn var det da jeg vokste opp også, men ting har visst endret seg de siste åra. Jeg så aldri noe til det selv, men i den siste lille bygda jeg bodde i var det nok av leserbrev i lokalavisa som omtalte det at det ble solgt både hasj og sterkere saker på fast basis i den lokale ungdomsklubben. I følge notisene i avisa ble det også gjort narkotikabeslag i politidistriktet ukentlig, og større dommer ble omtalt ca månedlig.

Bygda er ikke noe verre en byen sånn sett, men dersom man flytter på bygda med ungene og tror de aldri vil komme borti dop lever man i en rosa boble.

Endret av Auraya
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dårlige miljøer ("dårlige" mennesker) finner man nok overalt, det er det ingen tvil om. Når det gjelder akkurat de dårlige miljøene kan kanskje det noe gjennomsiktige bygdesamfunnet være en fordel , man har en viss oversikt over hvilke mennesker man ikke bør rote seg borti. Forhåpentligvis er denne oversikten basert på reell kunnskap, og ikke bare på løse rykter.

Men jeg må si, jeg lurer fortsatt på hvilke steder folk her har prøvd å bosette seg i, og ikke minst hvordan de har oppført seg. Selv har jeg gjennom årene bodd både ordentlig på landsbygda, i en småby og i en av Norges større byer - og jeg har jamen klart å få meg venner overalt jeg. I den store byen var det riktignok bare andre innflyttere jeg ble kjent med men... Naturligvis, har man få eller noe avvikende interesser er sjansene adskillig større for at man finner likesinnede i en større by, der potensialet er større rent befolkningsmessig - men er man snill , grei , hyggelig og ikke minst : Mest mulig fordomsfri , så kommer man langt de fleste steder. Det er iallfall min erfaring. Blir spennende å se hvordan det blir når jeg etterhvert bosetter meg i en liten bygd igjen, men tror jeg er såpass tilpasningsdyktig at jeg iallfall ikke skal havne i en "frk-snasen" situasjon.. ;)

Må forresten bare legge til: En ting er at en del byfolk er jævla negative til bygda og alt man finner der - men vær forsiktige med å se på dere selv som sentrum og bygda som periferi ; med det at "sentrum er best" som underforstått, naturligvis.

Skrevet

Eg er frå ein ganske liten plass, og er verken dum eller deppa ;) Trivast godt eg. Trur det ofte er vanskeleg å bli inkludert i eit nytt miljø uansett kor ein flyttar.

Og navn på bilane - har ikkje alle det? :klø:

:ler:

Skrevet

Eg er frå ein ganske liten plass, og er verken dum eller deppa ;) Trivast godt eg. Trur det ofte er vanskeleg å bli inkludert i eit nytt miljø uansett kor ein flyttar.

Og navn på bilane - har ikkje alle det? :klø:

:ler:

Jeg tenker på navn der de kaller seg noe.

En bil kalte seg "mongo-hjemmet", en annen "Rånern", en annen kalte seg "Frøken rosa", og sånn går no denna lista. Gjerne etterfulgt med et navn og en hjemmeside. :eeeh:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp i bygda et sted på sunnmøre, og kjenner meg godt igjen i det du skriver. At du som innflytter har vansker med å tilpasse seg kan jeg godt forstå, men de som har vokst opp i miljøet kan trives der, kan jeg også forstå. Selv er jeg utflytter og bor i oslo, og kommer aldri til å retunere. :)

Gjest Katee
Skrevet

Ifølge deg så er det altså slik at vi fra bygda (blant annet):

1) har ingen humor

2) vet alt om alle

3) er redde for tyveri

4) ønsker tyveri fordi dagene våre er for lite spennende

5) er uføretrygdede

6) tar masse tabletter

7) drikker for mye

8) krangler mye

9) er overvektige

10) har lav selvtillit

11) lider av angst

12) er misunnelige

13) er vanskelige å komme innpå

14) skravler for mye

15) skiller oss

16) jobber ikke (kvinnene da ihvertfall)

17) doper oss

18) bryter ned mennesker

Og du levde 1 år ute i det farlige distriktet?! Hvordan i alle dager overlevde du?? :klø:

Du trenger virkelig ikke synes synd på oss (det klarer vi helt sikkert fint selv, tror du ikke?). Men nå som alt blir sentralisert så flytter bygdefolket til byene... Hva gjør du da? Da stopper nok Norge opp :) Du får fortelle oss hvordan det går :popcorn:

Skrevet

Morsom tråd. Inntrykket jeg sitter igjen med er at Frk Snasen er furten og fornærmet fordi hun ikke ble likt. Da hjelper det sikkert å slenge litt med leppa og baktale og generalisere over en lav sko. :ler:

Skrevet

Heimbrennten vårres, hold godt over nitti, grisen vi gjeller på frihand på frittid...

og orkel 90, tilhenger`n som kjøm der traktor`n går... :ler:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jammen dere, det tråden handler om er ikke at snasen har issues, men at vi har kulturforskjeller fra de i bygda og de på landet! Det har vi jo, hvorfor er det tabu?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...