CoffeeCup Skrevet 10. juli 2010 #1 Skrevet 10. juli 2010 Hei! Jeg mistet min eksterne harddisk i gulvet i stad. Når jeg kobler den til pcn nå kommer den ikke opp på datamaskinen. Pcn merker at jeg setter den inn, men får allikevel ikke tak i dokumentene!! Jeg hører en sånn klikke lyd når disken inni går rundt... Ser at det koster flere tusen kroner å sende inn for recovery av dokumentene, og det blir litt dyrt. Er det noen måte jeg kan få ut dokumentene selv? Har prøvd noen programmer, men det funket ikke..... Tror ikke det var spesielt til WD, mulig derfor det ikke funket? Andre forslag? Åpne den opp og prøve å fikse? Har en smule panikk for å miste alle bilder og musikk o.l. Håper noen kan hjelpe meg
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #2 Skrevet 10. juli 2010 Derfor skal du alltid oppbevare ting to plasser.
vesla86 Skrevet 11. juli 2010 #3 Skrevet 11. juli 2010 Klikkelyd tyder vel på en eller annen mekanisk feil. Ikke åpne disken selv ihvertfal! Det går neppe bra, siden støv osv vil ødelegge disken mer. Jeg vil tro det eneste alternativet ditt er å prøve diverse programvare som er laget for å hente informasjon fra skadede disker, feks Data Rescue. Jeg har aldri prøvd slike programmer selv, så jeg vet ikke hvilke som er bra, men dette fant jeg nevnt i lignende tråder andre steder. Hvis dette ikke skulle lykkes, så er det vel Ibas neste, og det er som sagt DYRT. Og dette er ikke for å være ufin, men backup er alltid lurt når det er snakk om filer du ikke vil miste, harddisker tar før eller senere kvelden uansett. Lykke til
CoffeeCup Skrevet 11. juli 2010 Forfatter #4 Skrevet 11. juli 2010 Klikkelyd tyder vel på en eller annen mekanisk feil. Ikke åpne disken selv ihvertfal! Det går neppe bra, siden støv osv vil ødelegge disken mer. Jeg vil tro det eneste alternativet ditt er å prøve diverse programvare som er laget for å hente informasjon fra skadede disker, feks Data Rescue. Jeg har aldri prøvd slike programmer selv, så jeg vet ikke hvilke som er bra, men dette fant jeg nevnt i lignende tråder andre steder. Hvis dette ikke skulle lykkes, så er det vel Ibas neste, og det er som sagt DYRT. Og dette er ikke for å være ufin, men backup er alltid lurt når det er snakk om filer du ikke vil miste, harddisker tar før eller senere kvelden uansett. Lykke til Takk for svar! Jeg har prøvd diverse recovery programmer, men ingen av de fikk frem noen av filene. Hadde tenkt å prøve å åpne opp, er det dumt å prøve selv om det er aller siste mulighet? Jeg kommer jo uansett ikke til å betale det Ibas tar for jobben... Ja, huff blir backup fremover...
vesla86 Skrevet 11. juli 2010 #5 Skrevet 11. juli 2010 Regnet ikke med at Ibas var noe alternativ nei Men joda, du kan jo alltids prøve å åpne den hvis alle andre muligheter er prøvd. Da kan det jo ikke bli noe verre uansett.
Jade Skrevet 13. juli 2010 #6 Skrevet 13. juli 2010 Jeg gjetter at du ikke har forutsetninger for å reparere den harddisken, uansett. Prøv å finne noen som har mer peiling på slikt. Kanskje det er noen verksteder som gjør det til en grei pris? Vær tålmodig! Ikke gjør noe overilt nå! La den ligge til du har en løsning. Det er jo fotografier det er snakk om! Bilder du aldri kan få tilbake om du ødelegger disken helt! Kanskje du kjenner noen som har god peiling på data (hardware-delen), eller at noen du kjenner, kjenner noen som kan slikt. Spør og grav! Surt å høre at naboen fikser slikt etter at du selv har åpnet disken og ødelagt hele greien helt.
CoffeeCup Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. juli 2010 Jeg gjetter at du ikke har forutsetninger for å reparere den harddisken, uansett. Prøv å finne noen som har mer peiling på slikt. Kanskje det er noen verksteder som gjør det til en grei pris? Vær tålmodig! Ikke gjør noe overilt nå! La den ligge til du har en løsning. Det er jo fotografier det er snakk om! Bilder du aldri kan få tilbake om du ødelegger disken helt! Kanskje du kjenner noen som har god peiling på data (hardware-delen), eller at noen du kjenner, kjenner noen som kan slikt. Spør og grav! Surt å høre at naboen fikser slikt etter at du selv har åpnet disken og ødelagt hele greien helt. Nei har ikke sånn veldig peiling, har en sambo som kanskje hadde klart det, men usikker, og virker som om det er super sensitivt. Tror jeg heller venter litt og ser om det dukker opp en løsning ja. Er nok ikke så dumt... Takk for svar
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. juli 2010 #8 Skrevet 16. juli 2010 Hei, Jeg vil anbefale deg å kontakte Ahlberg data. De er billigere enn andre aktører på markedet. Jeg hadde akkurat samme problemet som deg, og de hjalp meg med å få tilbake mine bilder. Klart, det kostet litt, men det var det verdt. De gjør først en analyse hvor de finner ut hva som er skadet, hva de kan gjøre og hvor mye det vil koste. Analysen er gratis tror jeg om du fortsetter oppdraget, om du vil avbryte tror jeg det koster kr. 1000,- Jeg ble anbefalt Ahlberg data av en kompis som har veldig greie på data og jobber som IT-ansvarlig. Han ville ikke prøve div. programmer for recovery på den siden jeg hadde "tikke-lyder" i disken da dette tydet på en hardware skade. Kunne skade disken ved å tvinge den sa han. Men som sagt: alt gikk bra til slutt! Og en ting til: Ikke åpne disken selv, da tror jeg sjansen for at du ødelegger den helt er stor. Det er helt sikkert en grunn til at disse recovery firmaene bruker spesial utstyr og "renrom" osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå