Gå til innhold

småvondt i knærne etter sykling

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sykler ca 15 km annenhver dag, setet er innstilt i høyde så jeg får en liten bøy på kneet (som de viste meg da jeg kjøpte sykkelen)

Anenhver dag der jeg ikke sykler har jeg ubehag/småvont i knærne når jeg skal reise meg opp fra sittende stilling (fra stol/sofa)

Sykler jeg for langt/ofte? Jeg har gått fra 0 sykling ca 3 mnd siden til nå ca 15 km annenhver dag.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet
Sykler jeg for langt/ofte? Jeg har gått fra 0 sykling ca 3 mnd siden til nå ca 15 km annenhver dag.

Med mindre kroppen din er i veldig dårlig forfatning fra før av, så tror jeg vi kan utelukke dette.

Tøyer du ut etter trening? (Nå aner ikke jeg om dine 15 km er treningssykling eller om det foregår i svært behagelig tempo, men jeg antar at du kjører på litt.) Jeg har noen tøyeøvelser jeg bare gjøre etter en økt på sykkelen eller annen fysisk aktivitet, hvis ikke krangler knærne mine ganske fort. Ellers er det jo mulig at du har feil teknikk med enten for lette eller for tunge gir. Det kan også være at sittestillingen din er feil, selv om du fikk hjelp av butikkpersonalet til å stille den inn. Etter å ha syklet noen turer med min forrige nye sykkel som ble justert av en sykkelmekaniker, så måtte jeg flytte setet noen centimeter opp for at det skulle kjennes riktig ut...

Skrevet

Jeg bruker å få vondt i det ene kneet etter å ha syklet, men da er det ikke under trening, det er bare for å komme seg fra a til b.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

For høyt gir!

Jeg vet ikke hvor mange gir det er på sykkelen din, men jeg slet med vondt foran og rett over kneet. Selvsagt brukte jeg alle girene, også de "tunge" på flatmark. Jeg reduserte fra 8 (har 24 gir med 3 store foran og 8 små skiver bak) til 5 og knevondten forsvant i løpet av dager.

Etterhvert som formen blir bedre (dvs. du bygger muskelstyrke) kan du øke girene igjen.

Jeg også tenkte da jeg fikk dette rådet: Ja særlig ... :)

Endret av Blondie65
Skrevet

Jeg sykler ca 15 km annenhver dag, setet er innstilt i høyde så jeg får en liten bøy på kneet (som de viste meg da jeg kjøpte sykkelen)

Anenhver dag der jeg ikke sykler har jeg ubehag/småvont i knærne når jeg skal reise meg opp fra sittende stilling (fra stol/sofa)

Jeg tror heller ikke at du sykler for langt, 15 km er ikke spesielt langt på sykkel.

Det er to ting jeg tenker på som mulige årsaker. Bruker du lett nok gir når du sykler, eller tråkker du i vei på tunge gir? Du skal holde en pedalfrekvens på ca. 70-90 omdreininger per minutt, altså litt fortere enn ett tråkk per sekund.

Den andre muligheten er at du sitter for langt bak pedalene (setet er for langt tilbake på setepinnen), og/eller at setet er for høyt. Setet skal være så høyt at du har en liten knekk i kneet når du har foten i klokka seks-posisjon, men den skal ikke være veeeldig liten. Du skal nå ned til bakken med tærne og tåballene.

Du kan evnetuelt ta en tur til en sykkelbutikk og forklare problemet og vise dem hvordan sykkelen din er innstilt, kanskje de ser hvor problemet ligger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du pedalen under fotsåla eller under tåballene? Ser alt for mange sykler med pedalen under fotsåla og da får man for det første ikke noe kraft i tråkket men også veldig vinglete ben. Sett tåballene på pedalen og tråkk rett ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...