Gå til innhold

Spleiselag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal gifte meg neste sommer! Hurra! Men vi har ikke mye penger og vil derfor arrangere spleiselag. At gjester, i stedet for gave, tar med mat og deler.

Har noen erfaring med dette?

Hvordan man organiserer og hvordan man spør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha vennefest etter bryllupet hvor jeg har tenkt på dette men er selv usikker på hvordan jeg kan gå frem.

Skrevet

Jeg tror jeg rett og slett må aliere meg med de jeg vet kommer til å synes det er en hyggelig ide. Jeg får inn noen slektninger fra litt fjærnere strøk og synes ikke de skal måtte drasse med seg mat, så alle skal ikke ta med mat... Eller blir det feil og?

Skrevet

Når vi har arrangert spleiselag til andre fester har vi som regel hatt en liste over hva vi vil ha på bordet, og så fordelt rettene på hver enkelt.

F.eks. til et standard koldtbord:

Karbonader & løk

Brød

laks & eggerøre

Roastbiff / kjøttpålegg

Spekemat

Salat

Potetsalat

Waldorfsalat

Ost & kjeks

Frukt

I tillegg kan noen ta med kaker.

Dere trenger jo forsåvidt ikke å ha tradisjonelt koldtbord, det er mange spennende retter som går an, og noen gjester har kanskje oppskrifter selv. Men sørg for at det er litt spredning av hva som blir tatt med, så dere har nok mat og variasjon.

For de som kommer langveisfra kan du jo enten spørre om de foretrekker at dere ordner for dem (og at de gir dere penger for det tilsvarende kostnaden for å ta med en rett), eller så kan de vel ta med en flaske vin?

Sørg for at kostnaden på hver rett er balansert så det ikke blir veldig dyrt for noen, og billig for andre - eller fordel de dyrere rettene på de som kommer sammen (familier / par) og de billigere på de som er alene.

Skrevet

Når vi har arrangert spleiselag til andre fester har vi som regel hatt en liste over hva vi vil ha på bordet, og så fordelt rettene på hver enkelt.

F.eks. til et standard koldtbord:

Karbonader & løk

Brød

laks & eggerøre

Roastbiff / kjøttpålegg

Spekemat

Salat

Potetsalat

Waldorfsalat

Ost & kjeks

Frukt

I tillegg kan noen ta med kaker.

Dere trenger jo forsåvidt ikke å ha tradisjonelt koldtbord, det er mange spennende retter som går an, og noen gjester har kanskje oppskrifter selv. Men sørg for at det er litt spredning av hva som blir tatt med, så dere har nok mat og variasjon.

For de som kommer langveisfra kan du jo enten spørre om de foretrekker at dere ordner for dem (og at de gir dere penger for det tilsvarende kostnaden for å ta med en rett), eller så kan de vel ta med en flaske vin?

Sørg for at kostnaden på hver rett er balansert så det ikke blir veldig dyrt for noen, og billig for andre - eller fordel de dyrere rettene på de som kommer sammen (familier / par) og de billigere på de som er alene.

Det der var jo ikke så dumt. Og vi blir 60 pers til middagen hvis alle kommer så ALLE trenger jo ikke ta med mat. Det der med alkohol er kinki da bruden sjøl ikke drikker alkohol... Og strengt tatt ikke vil bruke budsjettet på dette. Men etter å ha lest litt rundt på forumet her ser jeg at det er et upopulært valg å ha alkoholfritt bryllup. Jaja. Gi og ta, sant?

Men de gjestene som ikke tar med mat få værsågo' ta med gave! XD

Skrevet

Om dere velger å ha alkohol eller ikke får vel være opp til dere - det kommer jo an på settingen om det faller naturlig. Om dere bestemmer dere for å ha koldtbord og hagebryllup, med tidlig avslutning, ser jeg ikke noe problem med å ha det alkoholfritt.

Tenk på hva dere vil at deres dag skal være, og diskutér gjerne med venner og familie for å få forslag. Så kan dere ta det beste fra alle forslagene. Det er også mange gode forslag her på KG også, både for store og små brylluper til alle mulige budsjetter. Les igjennom eldre tråder såvel som nye, og bruk søkefunksjonen hvis det er noe konkret du er ute etter. KG-brukere kan være spydige innimellom, men det skal du ikke bry deg om. Ta til deg av informasjon, og sil ut til dere sitter igjen med de idéene dere liker.

Lykke til!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde måtte hatt med mat selv, hadde jeg nok satt pris på å få et par glass vin til maten og en drink etterpå...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Var i et bryllup der lokalet var leid, to, tre av vennene var hobbykokker så de laget en stor viltgryterett. Når vi kom fikk vi en aperitiff. Øl og vin kunne kjøpes bak disken til innkjøpspris. Vi som kjente brudeparet byttet på å passe maten og selge drikke. Maten var gratis. Det var vellykket. I forkant hadde brudeparet spist middag ute med sine foreldre og søsken. Foreldrene er veldig religiøse og var ikke invitert til festen etterpå. Brudeparet var i midten av 20-årene. De valgte å gjøre dette litt utradisjonelt og jeg tror ikke det ble så dyrt. Ingen ble overstadig beruset heller. Noen venner stilte opp på scenen et stykke ut på kvelden i tillegg til musikk på cden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde måtte hatt med mat selv, hadde jeg nok satt pris på å få et par glass vin til maten og en drink etterpå...

Hva hvis du ikke måtte ta med maten? Hadde du klart deg med saft og brus?

Skrevet

Hva hvis du ikke måtte ta med maten? Hadde du klart deg med saft og brus?

Hmmmm...

Skrevet

Var i et bryllup der lokalet var leid, to, tre av vennene var hobbykokker så de laget en stor viltgryterett. Når vi kom fikk vi en aperitiff. Øl og vin kunne kjøpes bak disken til innkjøpspris. Vi som kjente brudeparet byttet på å passe maten og selge drikke. Maten var gratis. Det var vellykket. I forkant hadde brudeparet spist middag ute med sine foreldre og søsken. Foreldrene er veldig religiøse og var ikke invitert til festen etterpå. Brudeparet var i midten av 20-årene. De valgte å gjøre dette litt utradisjonelt og jeg tror ikke det ble så dyrt. Ingen ble overstadig beruset heller. Noen venner stilte opp på scenen et stykke ut på kvelden i tillegg til musikk på cden.

Ooooh! Hvor får man tak i sånne venner?

Men viltgryte er ikke så dumt nei...

Har også tenkt på midlertidig skjenkebevilgning og kjøpe pappvin i Sverige...

Gjest Koukla
Skrevet

Hva om dere dekker vin (3-litere fra Sverige funker bra, det!), øl og mineralvann til maten, så kan dere ha cashbar til innkjøpspris etterpå? Kjøp rimeligste sort øl til maten, så kan dere heller ha et par typer til til baren. Alkoholfritt syns jeg dere skal kjøpe. Sett ut isvann på alle bordene og kjøp mineralvann i 1,5-litersflasker, det er flere supermarkedkjeder som har fast lavpris på disse i kasser :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...