Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig langt hår som rekker meg nesten til rumpa. Jeg klipper det nesten aldri eller stusser det. Fordi det er ikke ytterst på de lengste hårene mine som er slitte og fliser og splitter seg. Men det er de nye korte hårene som vokser ut som splitter seg i enden. Derfor tar jeg håret og sitter med saks og klipper de korte slitte sprikete tuppene selv. Det er de hårene som jeg akkurat klarer å se selv som er ca. ti-tyve cm. lange som fliser seg nederst. Og hva er vitsen med å gå til frisøren da fordi frisøren klipper jo bare nederst på de lengste hårene og i mitt hår fliser det ikke seg der. Finnes det noen frisører eller noen andre som kan klippe to cm. ytterst på hvert eneste hårstrå, korte som lange, absolutt alle hårene på hodet? Jeg pleier å gjøre det selv ved å flette håret mitt mellom fingerene mine og klippe alle de flisete tuppene selv. Og det er som sagt bare de korte hårene som fliser seg og ikke det lange nederst. Så hva er vitsen med å stusse og klippe bort slitte tupper nederst på håret, de lengste hårene. Når det er de korte hårene som er slitte? Hva er poenget da?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som gidder å ha samme frisyren resten av livet. Dessuten er det å gå til frisøren koselig. Man prater litt, blir dullet med og du får faktisk en profesjonell til å gjøre jobben for deg. Noen mennesker som klipper seg selv kan man skue på lang avstand. Ser ut som kråkereir. Noen har også veldig stritt hår som gjør at klipper man bare litt ujevnt ser det fælt ut.

Jeg har mye fall i håret, så jeg slipper unna akkurat det da. Klipper skråluggen min selv når den blir for lang - men resten tar frisøren. Synes det er koselig:)

Men det kunne gjerne vært billigere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke bruker en god hårsaks, kan det hende det er grunnen om du stusser topphåret selv..

Da brekkes det av, og det blir splitter.

Skrevet

Jeg er litt enig med deg.. Jeg har langt hår selv (ikke så langt som deg, men langt nok).. Jeg klipper tuppene selv, og klipper det opp litt forran... GÅr til frisør max en gang i året.. Jeg er litt hobbyfrisør så det blir greit.. MEN.. det er ikke alle som klarer å klippe håret sitt selv, og de med kort hår må jo nesten gå dit.. og det er jo 100-vis som farger håret og ikke klarer det selv også.. For meg er det bortkasta penger, men for andre gir de gledelig en frisør penger for å se bra ut på huet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis ikke frisøren forstår at jobben når man ber om en fliseklipp er å klippe alle hårlengdene, og gå gjennom alt håret bør de levere inn fagbrevet sitt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker vanlig kjøkken saks. Hvor får jeg kjøpt hårsaks?

Grunnen til også at jeg klipper det selv er at det er veldig dyrt å gå til frisøren og jeg føler at det er bortkasta penger og at jeg sløser de bort på tull. Pluss at frisører bare klipper nederst på de lengste hårene og det er jo ikke der håret mitt fliser og spriker. Er jo ikke vits i å klippe de lange hårene når det bare er slitt på de korte hårene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke frisøren forstår at jobben når man ber om en fliseklipp er å klippe alle hårlengdene, og gå gjennom alt håret bør de levere inn fagbrevet sitt.

Koster det noe mere å be om en fliseklipp på alle korte og lange hår? Tar sikkert lengre tid tenkte jeg på fordi man har jo mange hår på huet.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke det, men opplevde det samme, at de klipper bare nederst på de lengste hårene. Har samme problem, at det er det håret som er kortere som fliser seg nederst.. Tror det er pga at de siste frisørene jeg var hos og stusset håret, har bare klippet det lengste håret. :tristbla: Ikke lenge siden jeg la merke til det, men når jeg går til frisøren neste gang, så skal jeg passe på at hun stusser alt håret. :sukk:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

det blir sikkert en vanlig dameklipp, i og med at hun sikkert må rette opp alle hakkene du har laget i håret ditt :)

Skrevet

skal stussing av håret koste noe mindre? Jeg går til frisøren og ber om å stusse håret, men betaler alltid full pris, selv om de brukte en kvarter på jobben. :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg klipper håret mitt selv, men man MÅ bruke en egen saks, som man kun bruker til hårklipp til dette! Hvis ikke vil/kan håret flise seg skikkelig innen få uker...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

ikke alle salonger praktiserer "stuss", siden de fleste bare skal stusse håret sitt. noen tar derfor ekstra for en spesiell frisyre, hvis du skal gå fra for eks langt til kort.

Gjest Blondie65
Skrevet

Koster det noe mere å be om en fliseklipp på alle korte og lange hår? Tar sikkert lengre tid tenkte jeg på fordi man har jo mange hår på huet.

Det aller dyreste er å klippe kort hår. Men jeg tror at en vedlikeholdsklipp er rimeligere.

Uansett hadde jeg aldri akseptert at de ikke gikk over alle lengdene og det har jeg heller aldri opplevd.

Skrevet

Jeg bruker vanlig kjøkken saks. Hvor får jeg kjøpt hårsaks?

En frisørsaks koster mellom 1000 og 1500kr per stk.. Det var det venninnen min betalte for sine (hun er frisør).. Men hvor du får kjøpt de vet jeg ikke.. Tror de kjøper de via salongen, etter hva jeg har lest på nett så er det vanskelig å få tak i en skikkelig frisørsaks..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte saks på biltema for rundt en hundrelapp. De som er litt dyrere fra Clas Ohlson skal visst være ganske gode.

Skrevet (endret)

Det er absolutt ingen grunn til å gå til frisøren om du er komfortabel med å stelle ditt eget hår :) Å klippe vekk de splittede endene er supersmart å gjøre selv, for da klipper du vekk problemområdene men ikke de uskadde hårstråene. Som andre sier så er det viktig med en god saks. Det ikke være en frisørsaks - det viktigste er at du aldri klipper noe annet enn hår med den - men vil du ha frisørsaks er det mange gode til rundt hundrelappen på f.eks www.amazon.com

Selv om du klipper vekk splittede tupper kan det være lurt å klippe av et par cm nederst innimellom (om det faktisk er litt slitt og tørt, vel og merke). Dette trenger du absolutt ikke gjøre så ofte som frisøren prøver å lure deg til å tro, men det kan være greit med f.eks en gang i halvåret, avhengig av hvor mye du "mishandler" håret ditt (noen trenger en slik stuss hver tredje måned, mens andre fint kan gå et år uten). Da kan du enten gå til frisøren, eller enkelt gjøre det selv. Her er en link til forskjellige former du enkelt klipper selv: http://community.livejournal.com/feyeselftrim .

Vil du ha layers kan du bare feste håret i en stram og velkjemmet hestehale, gre gjennom lengden og fest en ny strikk som du drar forsiktig nedover til ca der du ønsker å klippe. Hvor du fester hestehalen har mye å si for effekten. Fester du den lavt ved nakken vil du ikke få synlige layers (husker ikke hva det heter på norsk..). Fester du hestehalen nærmere toppen av hodet vil du få fine naturlige layers og en svak U-form. Fester du hestehalen ved pannen vil du få en dyp U-form, og et litt mer oppklippet preg. OBS: Denne metoden fungerer så absolutt best på langt hår. Jeg har prøvd alle metodene flere ganger, og har aldri opplevd at noe har gått galt.

Noen tips:

-Skarp saks er alfa og omega så du ikke ender opp med å lage nye splittede tupper.

-Klipp håret rett over på tvers. Klipper du litt skrått kan det svekke hårstrået og du får lettere splittede tupper.

-Klipp ca en halv cm over splitten, så du er sikker på at du får vekk hele det svekkede partiet.

-Sitt i godt lys så oppdager du flere splittede tupper. Hva som funker best avhenger av fargen og tykkelsen på hårstrået. Noen liker å sitte i mørket foran en PC-skjerm med hvit bakgrunn, mens andre synes det fungerer best i dagslys foran et vindu.

-Ikke klipp av kortere hårstrå bare fordi de har tynn tupp. Det er ikke slitt hår, det er bare slik håret ser ut når det vokser urørt ut av hodet.

Endret av Antlers
Skrevet

wow, Antlers! :smilyblomst: Bra forklaring, det er nesten som jeg tør å stusse håret mitt selv nå... Og vi har jo faktisk hårsaks hjemme, en fra Clas Ohlson tror jeg. Samboeren min klipper håret sitt selv, så han har..

Skrevet

wow, Antlers! :smilyblomst: Bra forklaring, det er nesten som jeg tør å stusse håret mitt selv nå... Og vi har jo faktisk hårsaks hjemme, en fra Clas Ohlson tror jeg. Samboeren min klipper håret sitt selv, så han har..

Ja, det er ikke så farlig som det kan høres ut som. Om du velger å klippe selv så kan det være en god idè å bare klippe bittelitt den første gangen, så kan du heller gjenta det om det trengs. Bedre å klippe litt for lite enn å klippe for mye.

Heller ingen skam å dra til frisøren om man ønsker det, og jeg vil anbefale det for de som skal stusse kortere hår, eller de som f.eks ønsker en bob. Da er det veldig greit med frisør :)

Skrevet

Hmmm, når jeg går til frisøren for å stusse håret (har lang hår), så går de gjennom hele håret med saksen, alle lengdene blir stusset..

Skrevet

Hmmm, når jeg går til frisøren for å stusse håret (har lang hår), så går de gjennom hele håret med saksen, alle lengdene blir stusset..

Ja, det gjør de gjerne, men om man har lik lengde på hele håret så gidder de ikke gå gjennom alt for å klippe vekk splittede tupper lenger opp (altså uten å klippe for å skape en ny frisyre) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...