MATT Skrevet 9. juli 2010 #1 Skrevet 9. juli 2010 Jeg har igjen ganske mye reker etter en fest for noen dager siden. Jeg merker at jeg ikke har så lyst til å spise dem rå nå, siden de utgangspunktet var fryst og jeg tinte dem før festen. Jeg har tenkt på å lage kraft av dem til fiskesuppe, men alle stedene jeg leter står det at man skal bruke hode og skall. Er dette bare fordi man går ut ifra at man vil spise kjøttet, eller blir ikke kraften god av kjøttet? Takk for svar
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #2 Skrevet 10. juli 2010 Jeg vil tro det er greit å koke reker med kjøtt, men ville ikke kokt kraft på reker som du synes er for gamle til å spise uansett.
Gjest Pet Skrevet 10. juli 2010 #3 Skrevet 10. juli 2010 Her kan jeg komme med et veldig godt tips: når man spiser reker som man skreller ved bordet så setter man en kjele midt på bordet som man har skallet rett i. Velg en pen kjele så den ikke skjemmer ut bordet eller pynt den evt med noe pent papir, papp, voksduk eller stoff. Så er det bare å sette kjelen rett på plata (husk for all del å ta av pynten!)og ha på vann og skru på plata og så står den og putrer til du får en aldeles nydelig og anvendelig kraft som du vil få mye glede av. Kraften siles avkjøles og fryses og brukes i sauser, supper og gryter. Det går fint å fryse i isterningsposer. Katten min får en "isbit" i vannskålen når det er veldig varmt og det setter han veldig pris på, så her skjønner dere at det er snakk om en anvendelig kraft. Dette har jeg funnet på selv.
Gjest Elastica Skrevet 10. juli 2010 #4 Skrevet 10. juli 2010 Jeg vet ikke om du tuller eller ikke lenger, Pet, men jeg har ikke katt, så hva vet vel jeg? Imidlertid er det godt å steke skallene før man koker kraft. Bare et tips til de som gidder å være ekstra omstendelige.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #5 Skrevet 10. juli 2010 ... og jeg sverger til å flambere rekeskallene i cognac eller pastis etter at jeg har stekt dem en stund. Faktisk helt sant. *jeg er ikke Pet* Og så ha på vann og koke som vanlig etterpå. Noen hvitløksfedd og et par kvister estragon gir god smak, fennikelavskjær likeså. Ellers er jeg enig i at reker "som har ligget noen dager" antakelig egner seg best for søppelbøtten. Det er tross alt en temmelig lettbedervelig matvare.
Gjest Elastica Skrevet 10. juli 2010 #6 Skrevet 10. juli 2010 Nam, det hørtes godt ut. Imidlertid er det av og til greit å ha helt naturell kraft av reker dersom man vil stå litt friere når man skal lage noe av kraften.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #7 Skrevet 10. juli 2010 Nam, det hørtes godt ut. Imidlertid er det av og til greit å ha helt naturell kraft av reker dersom man vil stå litt friere når man skal lage noe av kraften. Det er sant! Dvs fennikel, estragon osv er jo smaker som veldig ofte passer til det man kunne tenkes å lage av rekekraft uansett. Men ikke til ting som feks sørasiatisk laksa, om det skulle stå på menyen.
Gjest Elastica Skrevet 10. juli 2010 #8 Skrevet 10. juli 2010 Det er sant! Dvs fennikel, estragon osv er jo smaker som veldig ofte passer til det man kunne tenkes å lage av rekekraft uansett. Men ikke til ting som feks sørasiatisk laksa, om det skulle stå på menyen. Det har jeg aldri laget. Men kanskje en gang?
Brunhilde Skrevet 10. juli 2010 #9 Skrevet 10. juli 2010 Det kan også være en ide å koke kraften på skummet melk i stedet for vann, spesielt om den skal brukes som basis for jevnet suppe/gryte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå