Ego Skrevet 9. juli 2010 #1 Skrevet 9. juli 2010 Nå ble jeg veldig usikker på hvor jeg skulle poste dette, men prøver meg her.. Har tenkt endel på å stikke utenlands for en tid etter arbeidskontrakten min utgår, og har falt for England. Noen som har bodd der (ikke London) som kan gi et grovt estimat på hvor mye penger man trenger pr mnd? (Tenker spare opp litt, og sette av noen mnd til skriveprosjekter før jeg skaffer meg jobb)
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juli 2010 #2 Skrevet 9. juli 2010 Du må nok spare en del om du har tenkt å bo der uten å jobbe. Ting koster ikke så mye mindre enn det de gjør her. Lønningene ligger en del lavere enn her om du ikke har en bakgrunn som gir deg en bra betaling. Minstelønn, f.eks. kjøkkenassistent eller kassadame, betaler ca. £4.50 i timen. Kontor-/resepsjonsjobber fra £7.50 oppover. Ikke mye alstå. Vi hadde 2 lønninger så det gikk bra, men jeg hadde ikke levd noe luksusliv alene enda jeg tjente dobbelt så mye som flere av mine kolleger! Hadde utbetalt ca. £ 1500 pr. mnd. Bil er billig, men bensin dyrt. Jeg anbefaler å kjøpe en billig bil mens du er der. Du blir mye friere! Mat er billigere enn her. Klær og elektronikk ca. det samme. Husleie for en grei toroms ca. £500, men som her også varierer dette MYE fra London til et lite sted. Hvor mye du trenger pr. mnd. kommer an på hvor god du er til å spare og hvor luksuriøst du ønsker å bo. Deler du med flere og bruker lite kan du nok overleve på under £1000 i mnd. Vet ikke om dette var et greit svar. Ble litt rotete og dessuten vet jeg ikke hvor gammel du er og hva du vil gjøre i England. Bare spør om du lurer på noe mer spesifikt
Ego Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. juli 2010 Tusen takk for svar Jeg er ikke ute etter noe luksusliv, og bil har jeg ikke tenkt å skaffe meg i det hele tatt. En ok toroms er stort sett det jeg trenger å skaffe meg, og litt småtteri å innrede med, men skaffer meg gjerne ting brukt så er ikke bekymret for det. Alt i alt ser jeg for meg et forholdsvis enkelt liv, da jeg rett og slett er lei av å ha så mye ting rundt meg som jeg har nå. Jeg har tenkt litt på å spare opp nok til å kunne gå 6 mnd uten arbeid, og regner med å kunne sitte med iallfall 10000 pr mnd da. Er 27 forresten, bare for å svare på det Har ingen konkrete planer foreløbig, har egentlig bare lyst til å komme meg vekk og så se hva som skjer deretter :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #4 Skrevet 10. juli 2010 En liten korrigering til brukeren som mente at Storbritannia ikke er billigere. Å, jo, man kan fort dra av 30% fra dagligvareprodukter og mat, rett og slett ting man trenger i hverdagen. Har bodd i Skottland, og regnet ut vel at besparelsen lå på en 20-30% i snitt på daglivareproduktene. Men, ellers er jeg enig. Det å bo koster ikke nødvendigvis noe mindre, og det kan være vel så dyrt i de mer sentrale stedene. Og, hvis man skal jobbe hjelper det jo ikke at ting er 30 % billigere om man tjener halvparten av i Norge for jobber man typisk ikke trenger utdannelse til. Men, om man skal ha 6 måneder i Storbritannia der man ferierer og lever på egenkapital, vil man nok i de fleste tilfeller komme bedre ut av det enn om man skulle gjort tilsvarende i Norge, rett og slett fordi den daglige pengebruken er noe lavere. Det vil nok ikke være en dramatisk forskjell utover 30%, men den er absolutt til stede.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #5 Skrevet 10. juli 2010 Mat, drikke og kosmetikk er noe billigere, men prisen på f.eks en halv kg kjøttdeig har nesten doblet på de fire årene jeg har bodd der, og koster nå like mye som hjemme. Det samme gjelder fisk, juice, nøtter, mandler, og en del andre varer. Sunn, fersk mat koster endel, mens du kan spise for nesten ingenting hvsi du satser på søppel som mat. der finnes det utrolig mye billig, og derfor er Skottland et av verdens mest usunne land, med resten av Storbritannia like etter. Generelt så er kvaliteten på det meste i UK mange hakk under norsk standard. Det som er billig har stort sett lav kvalitet. Bruk derfot tid på å finne en grei plass å bo, og husk at trekkfulle vinduer, slitte (skitne) tepper er vanlig, lekkasjer likeså (mye fukt i engelske hus som ikke er av ny dato). Bodde på fem forskjellige steder, og samtlige hadde vannlekkasjer. Det samme gjaldt for de fleste av mine venners bopæler. Misforstå meg riktig her, det finnes massebis av flotte leiligheter og steder, men da må du opp i pris, igjen på likt nivå med Norge. Er du villig til å bo i utkanten, litt på landsbygda, så er husprisene høye, men utleieprisen bedre. Offentlig transport varierer i pris, avhengig av hvor du bor. Lokaltog og busser er rimelig nok, mens tog over lange distanser kan være svindyrt. Bil er billig, mens bensin er nesten like dyrt som her. Men husk at du ikke kan importere bilen til Norge skattefritt før du har bodd tre år i UK. Forsikring og road tax koster en god del, og road tax betemmes av hvor mye bilen forurenser og hvor stor den er. En Chelsea-traktor (slike idiotiske biler som rike fehoder av en eller annen grunn må ha) vil koste mer enn 5000,- i road tax, mens en liten, ny Toyata kan komme på 500-lappen NOK. Skal du bo der mer enn seks måneder så bør du registrere deg hos GP. Det er gratis, det samme er behandlingene Skal du jobbe i England så er det lurt å skaffe seg National Insurance number så fort som mulig, og du vil måtte betale for all bakgrunnssjekk og offisielle papirer. Du må også betale council tax hvis du ikke er student eller arbeidsledig. Dette er en god del (kommunale avgifter), og avhenger av hvor du bor og hvor dyrt huset/leiligheten er. Det lønner seg å finne en tannlege der over, siden de tar halve prisen for alle behandlinger sammenlignet med i Norge
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #6 Skrevet 10. juli 2010 Jeg er første anonyme bruker. Nå er det 3 år siden jeg bodde i England så jeg husker bare at mat var billigere, me ikke nøyaktig hvor mye. Det stemmer at du kan få mye veldig billig mat og andre produkter i store kvanta eller type "First Price". Ferdigretter og frossenpizza til 99p, men du må ikke begynne å spise sånn mat!!! Da må du heller spare på andre ting. Vår første bil kostet £ 250! Den siste leiligheten vår var veldig hyggelig og vi betalte £ 450 om jeg ikke husker feil. Strømmen var på "kontantkort". En måtte kjøpe noen kort i butikken og dra dem i en leser i gangen. Mange tepper ja! Til og med på badet
Ego Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. juli 2010 Haha, ja de teppene har jeg allerede begynt å irritere meg over - og spesielt engelskmenns tilsynelatende kjærlighetsforhold til dem. Av typen "denne blokka er sååå fin - de har tepper i alle fellesarealer!" Men skal nok venne meg til det. Jeg var nylig på besøk hos kjente, og undret meg over hvordan det med strømmen fungerte... Klødde meg litt i hodet da ene mennesket nærmest måtte løpe avgårde "for å fikse betaling for strømmen". Skjønte virkelig ingenting :gjeiper: Veldig takknemlig for alle svar Det er ennå en stund til jeg eventuelt reiser, men synes det er greit å få litt oversikt på forhånd.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juli 2010 #8 Skrevet 10. juli 2010 Er du i England nå? Da kan du jo tusle litt i matbutikker og sjekke prisene? Hvor har du tenkt å bosette deg?
Ego Skrevet 10. juli 2010 Forfatter #9 Skrevet 10. juli 2010 Jeg er i Norge, var bare der på en kort ferie. La jo merke til at matpriser og slikt generelt var endel lavere enn her, men er jo andre kostnader ved å bo som man ikke nødvendigvis finner ut av uten å faktisk bo der :gjeiper: Jeg har som sagt ikke bestemt meg helt ennå, men ser for meg det kan bli rimelig spontant - og meget tilfeldig hvor jeg ender opp. Vet bare at det ikke blir London.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå