Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man betaler et fast gebyr pr. uttak?

Eller om det er størrelsen på summen som avgjør hvor høyt gebyret blir?

Dette er et vanlig debetkort (Visa Elektron).

Har prøvd å finne det ut på nettsidene til banken min, men nettsiden der er så fryktelig treg å åpne i dag.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det varierer fra bank til bank - selv har jeg ingen gebyrer på uttak i utlandet på visakortet, mens det på Mastercardet beregnes en promille av uttaksbeløpet.. Hvis jeg tar ut valuta her hjemme må jeg betale et lite gebyr, + at jeg får en dårligere kurs enn i utlandet.. (for i utlandet sliper min bank å kjøpe valutaen for meg først.. )

Så du må nesten sjekke med banken din - hvis nettsiden er tung å laste kan du jo ringe til kundeservice :)

Skrevet

Hvilken bank er det? Som -hild skriver varierer det fra bank til bank. Det vanlige er ca. 1,75 % tillegg på vekslingskurs, og eventuelt et gebyr i tillegg (typisk 30-40 kroner). Vær oppmerksom på at i noen land tar minibanken/den lokale banken et eget gebyr på toppen av dette, det blir gjerne opplyst underveis i uttaksprosessen.

Skrevet

Hvis du har et debetkort er det gebyr pr uttak. Vekslingskursen på valutaen du tar ut bruker å stå på kvitteringen.

Uttak med kredittkort belastes med en %-sats (1-2% tror jeg) og gebyr pr uttak.

Skrevet

Tusen takk for info!

Da ser det jo uansett ut som om det lønner seg å ta ut større beløp, slik at det blir færre uttak. (Jeg har Nordea som bank)

Skrevet (endret)

i følge prislisten til nordea må du betale 30kr pr gang - + 0,50% av beløpet.

Og du har gratis uttak på Nordeas minibanker i Norden..

I tillegg - 0 kr i gebyr ved kortbruk i utlandet av typen kjøp.. så det lønner seg for dere å ikke ta ut noe i det hele tatt..

http://www.nordea.no/Privat/Kort+og+betaling/Kort/Priser/909852.html

Endret av -hild

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...