Gå til innhold

Åleine med to eller fleire barn i kvardagen - korleis gjer du det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å starte ein tråd der åleineforeldre eller andre som er mykje åleine med små ungar kunne skrive ned sine beste praktiske tips for korleis kvardagen kan bli enklare.

Fyrst og framst i legge- og stå opp-situasjonar, og inn og ut av døra-problematikken ;) Men alt av interesse.

Korleis gjer du det reint praktisk, når du står opp, og skal skifte på/kle på og "fore" to(eller fleire) ungar på ein gong? Kva gjer du med den eine medan du held på med den andre? Korleis får du den eine til å la ver å rive ned huset medan du ordnar med den andre? Korleis kjem du deg rimleg kjapt ut døra? Kva gjer du når du legger ungane om kvelden?

Både råd om korleis du best fiksar det praktiske med ungane, og korleis du innredar/sikrar huset for at det skal vere mest praktisk.

Alltid fint å sjå korleis andre gjer ting, og kanskje plukke opp lure vaner og nye ting ein ikkje hadde tenkt på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Abbonerer på denne! Har nettopp blitt tobarnsmamma, og har ennå ikke fått dreisen på å være alene med begge barna...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde god nytte av å ha reisesenga stående i stua. Lillesøster lå litt tryggere der når storebror romesterte.

Ellers har jeg ikke noe tips når det gjelder påkledning, stelling etc. Det er mye pes med to små, så resultetet blir at man kvier seg for å dra noen plass. I alle fall vinterstid. For alles beste hadde storebror 50 % plass i barnehage. Da fikk han vært litt med andre unger og jeg fikk gjort litt husarbeid og tatt meg av minsten. Men det var jo ofte et styr bare å komme seg i barnehagen (heldigvis hadde jeg bil).

Skrevet

Nu är mina barn lite större 3½ och 6½ men redan när de var små har jag försökt få dem att göra saker själva.

Jag tar fram overallen, storebror får klä på sig den själv.

Jag har försökt lägga dem ungefär samtidigt, det gäller även nu. Jag läser för dem, men inte i sängen utan i soffan och inte varje kväll. De får däremot lyssna på CD med barnmusik eller sagor/äventyr när de ska sova - så länge som de är lugna och ligger i sängen. Jag vill att de ska somna själva och inte kräva att mamma eller pappa sitter eller ligger där i 20 minuter. Jag klappar om dem, pussar och kramar, säger godnatt och går ut ur rummet. Själv diskar, plockar och fixar jag medan de ska somna, då hör de mig och jag tittar till dem emellanåt.

jag låter de få ÄRAN att vara stora nog att hjälpa till.

Jag är "elak" nog till att låta dem städa och plocka efter sig själva (med viss hjälp förståss).

Ofta säger jag; vem vill borsta/pusse tänderna först? Då kommer båda två springande för även om de inte alltid vill borsta tänderna så vill de vara först.

Jag har vissa regler som faktiskt följs:

Ingen TV på vardagsmorgon.

Det ÄR inte morgon före kl 6, vaknar man tidigare än så så händer ingenting (mamma är vaken men inget läsa, leka, tv, musik, vi ligger i sängen och myser).

Barnen klär på sig själva (när de varit under 3 år så är det kläderna jag tagit fram), SEN äter vi frukost.

Leka kanske vi hinner innan vi går hemifrån efter allt det praktiska är klart.

Jag säger till att man inte får avbryta (något som de fortfarande ignorerar men kanske lär sig någon gång), man ska vänta tills mamma pratat klart med styster/bror/pappa.

Jag räknar.

Jag räknar mitt tålamod men jag räknar också till Tre högt.

"Nu tar du på dig skorna annars gör jag det, och då blir du ledsen för att inte du fått göra det själv. Ok? Ett.... Två.... Tre..." och på Tre brukar barnet klä på sig.

De får beröm och feedback.

Jag säger "nu var du duktig som plockade av bordet", "Vad bra att du klätt på dig". (Barnen har faktiskt sagt att mamma också är duktig när jag gör nåt :ler: )

Just nu får de plus och minus poäng. Det fungerar (men de är som sagt var större än dina). Jag vet inte om det är pedagogiskt eller inte, men det fungerar. De får pluspoäng om de gör något extra bra, och minuspoäng om jag måste tjata, eller de gnäller. De vill inte ha minuspoäng och kämpar för att inte få det.

Det fiffiga just nu är att poängen faktiskt inte leder till något. Jag håller inte koll på hur många de har, och de får inget om de har plus i veckans slut och blir inte heller av med något om de har många minuspoäng.

Det är ett tydligt sätt för mig och dem att SE att de gillar beröm och ogillar när jag blir missnöjd (och ger dem minuspoäng). Även om poängsystemet inte är bra så märker jag att barnen VILL ha beröm, och de VILL INTE att mamma ska vara besviken. Det är viktigt att tala om både att man är glad för det de gör, och att man blir ledsen för att de inte uppför sig.

Jag försöker också be dem prata med varandra. Säg till din bror att du inte vill att han slår dig, inte mig. Säg till din syster att du inte vill att hon sparkar på dig i soffan. ELler: flytta på dig om det är trångt.

Jag försöker hjälpa dem att komma överens själva.

Ett exempel till: Ni får se på film, men ni får komma överens om vilken film ni vill se. Blir det bråk och gnäll blir det ingen film.

När vi äter mat och är bara jag och barnen, är det ofta jag bara serverar dem, för att äta deras rester, eller lägga upp varm mat till mig sen - för jag hinner ändå inte äta min mat innan den blir kall (det spills, någon vill ha mer, någon måste snyta sig, vill ha dricka, hjälp att skära etc).

det är sådant som fungerar för MIG och mina barn

Skrevet

Lag alle matpakker klar kvelden før. Personlig skjærer jeg opp brødet i butikken og fryser det. Tar ut frosne skiver, smører med pålegg, og setter i kjøleskapet. Vips så har du ferskt brød i matpakken dagen etter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Oppmuntrer den største til å hjelpe litt til med den minste, hente ting eller legge på plass, kle på seg, tørke bordet, rydde og hjelpe til med maten. Jeg har bare hatt et småbarn, men var dagmamma for to andre. To brukte bleier. Lag gjerne middag for to dager, eller lag porsjoner du fryser ned. Barnelås på alle skap og skuffer som kan inneholde noe farlig, alt av kjemikalier og skarpe gjenstander flyttet høyest i skap.

Sikre stikkontakter, ikke ha for mye nips og rot, men la lekene flomme litt uten å få panikk. Lov med leker på stuegulvet.Rydde vekk ting du er redd skal knuses/ødelegges. En dag i uka: støvsuge, vaske badet og tørke litt støv. Neste uke: vaske gulv, bad og tørke litt støv.

Feiekost til sand. Uteklær dusjes av straks de er sølete og henges i dusjen. Klesvask på kveldene, eller når det passer.

Personlighet og alder på barna spiller jo en rolle her, men sørge for å gi begge oppmerksomhet og avlede dem i stedet for å kjefte.

Bare godterier på en fast dag, is er unntaket på sommeren. Lite sukker i kosten, la barna ete selv og søle litt. Bare barne-tv og maks en time til tv-spill (større barn). Ta seg tid til å leke med plastelina, tegne, male og søle litt sammen med dem. Dvs ha et avslappet forhold til litt rot.

Skrevet

Jeg har to helt jevngamle barn, og for oss har rutiner vært utrolig viktig. De får alltid mat og stell samtidig. De sover også på likt.

På morgenen er det litt forskejllig om vi spiser frokost eller steller først. Jeg har stellebord på mitt soverom (badet er veldig lite) og en lekekasse på gulvet. Da leker den som ikke blir stelt imens, men som oftest er det kjekkere å dra ut skuffer og rote rundt. Klart til tider er det hyling og grining både fra den som blir stelt og den andre, men da gjelder det å ha smokken i nærheten eller en ekstra kjekk leke...

Matsituasjoner går veldig greit nå nå de er blitt såpass store. De sitter på hver sin ende av en lite kjøkkenbord og jeg sitter i midten og mater. Eller de spiser selv, hvis det er brødmat og lignende småmat.

Da de var mindre ammet jeg gjerne den ene mens den andre satt i vippestol for da kunne jeg vippe med foten hvis babyen var urolig. Eller jeg ammet en mens jeg ga den andre flaske i vippestolen. Man kan også bygge/støøte opp flaska med kluter o.l. slik at den lille kan drikke "selv" (Jeg fikk aldri dreisen på dobbeltamming).

Noe som jeg gjør ved måltider er å gi dem en leke eller noe annet å tutle med, det kan være melkeflaska for den del, da spiser de mye greiere, uten å bli utålmodige, og masse jeg-vil-ikke-styr. For er det noe som gjør meg frustrert, så er det når ungene ikke vil spise :kjefte:

Å komme seg ut går også veldig greit, stort sett. Vi er mye ute, jeg er sånn som ikke kan sitte inne (synes det er mer stress enn å gå ut..) , må lufte oss. Jeg kler på den ene mens den andre tutler rundt beina mine og så motsatt. Og så tar jeg dem begge under armen eller de krabber selv (de kan ikke gå enda).

I vinter tok jeg som regel en under armen og en i bilsete, da kunne jeg sette bilsete ned når jeg åpnet dører osv...

Legging går veldig greit, de er flinke å legge seg uten noe styr. Vi tar på nattøy, spiser kvelds og så er det i seng.

Det fungerer veldig godt i hverdagen. Vi bor i en lettestelt leilighet i blokk, 1 etg, og har lekeplass og utearealer rett utenfor døra.

Klart det er mye frustrasjoner og skrik og skrål hver eneste dag, men så lenge ungene er FRISKE og sover om natta så er det overkommelig. Og vi har mange fine stunder sammen vi tre :)

Men jeg følger med på tråden for gode tips !!!

Skrevet

Oppmuntrer den største til å hjelpe litt til med den minste, hente ting eller legge på plass, kle på seg, tørke bordet, rydde og hjelpe til med maten. Jeg har bare hatt et småbarn, men var dagmamma for to andre. To brukte bleier. Lag gjerne middag for to dager, eller lag porsjoner du fryser ned. Barnelås på alle skap og skuffer som kan inneholde noe farlig, alt av kjemikalier og skarpe gjenstander flyttet høyest i skap.

Sikre stikkontakter, ikke ha for mye nips og rot, men la lekene flomme litt uten å få panikk. Lov med leker på stuegulvet.Rydde vekk ting du er redd skal knuses/ødelegges. En dag i uka: støvsuge, vaske badet og tørke litt støv. Neste uke: vaske gulv, bad og tørke litt støv.

Feiekost til sand. Uteklær dusjes av straks de er sølete og henges i dusjen. Klesvask på kveldene, eller når det passer.

Personlighet og alder på barna spiller jo en rolle her, men sørge for å gi begge oppmerksomhet og avlede dem i stedet for å kjefte.

Bare godterier på en fast dag, is er unntaket på sommeren. Lite sukker i kosten, la barna ete selv og søle litt. Bare barne-tv og maks en time til tv-spill (større barn). Ta seg tid til å leke med plastelina, tegne, male og søle litt sammen med dem. Dvs ha et avslappet forhold til litt rot.

Her var det mange gode poeng !!!

Jeg må også si at her flyter leker på dagtid, og så har jeg flere lekekasser slik at det bare er å hive dem oppi etter at ungene er lagt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange gode poeng !!!

Jeg må også si at her flyter leker på dagtid, og så har jeg flere lekekasser slik at det bare er å hive dem oppi etter at ungene er lagt.

Synes du hadde mange gode forslag foreksempel det med barnesetet i farlige trapper, og lekekasser overalt er nesten et must. :) En annen ting jeg gjorde, var å tillate å dra ut kasseroller og lokk, øser og stekespader når vi hadde god tid. Det ble ikke like spennende å gå og rote der etterpå. Fikk høre av min bestemor at de lot barna leke med ufarlige kjøkkenredskaper pga mangel på leker.

Mel og sukker og krydder oppbevarte jeg høyt i skapene, fordi min nevø hadde gitt min søster erfaring i hvordan kjøkkenet kunne bli seende ut på kort tid. :)

Å alltid ha en veske med reserveklær, bleier, våtservietter, vannflaske og flasker, kanskje ta med frukt når man går ut.

Dusje på kvelden når barna har lagt seg eller ta de med i dusjen/på badet. En annen ting er at de må få leke selv uten å forstyrres. Her ser jeg mange bestemødre og tanter synde grovt, de avbryter barna i leken når barnet helt tydelig er konsentert, skal alltid prate og forklare om unødvendige ting, f.eks at der jobber jeg og det heter H&M. Det er greit, men å peke ut alle H&M butikkene hvor enn man er, er litt i overkant...

Tror heller ikke barna blir mer språkdyktig av å bli spurt om hva alle tingene heter, men å lese og bruke pekebøker tror jeg er viktig.

Ha de samme rutinene hver kveld eller prøv på det. Er du ofte på besøk hos en venninne, kan barnet legge seg i vogna/bærebagen der og fraktes hjem sovende, men da blir det også en rutine. Vet ikke om det virker like stabilt hvis det skjer flere ganger i uka og hos flere, men jeg gjorde det hos en venninne som også hadde baby fra ca. halvtårs-alder og det fungerte bra. Da fikk jeg litt mer frihet og måtte ikke hjem til leggetid.

Det er viktig å lære barna å låne bort lekene. Når de hyler: den er min, er det best å forholde seg rolig og forklare at man må låne og dele. Ofte er det jo en leke barnet ikke har tatt seg bryet med se på på lenge.

La være å bare prate om barna. De merker det og tror man ikke har noe eget liv og egne interesser. De er ganske glupe selv om de er små. :)

Skrevet

Moro å høyre om andres kvardagar :)

Her går det som oftast greit å stå opp, då minsten (10 mnd) som regel er vaken ein times tid før 2-åringen (som regel vaknar dei ca kl 6 og kl 7). Då rekker eg å stelle meg sjølv og minsten, samt amme, og som regel dekke bordet og gjere klart til mat før eldstemann vaknar. Ofte eter me frokost før eg steller den eldste... Han vil og ha mat når han ser at eg og mini sit ved bordet, så det blir oftast slik.

Å kome seg ut kan vere skikkeleg slitsomt, eller det kan gå glatt. Innimellom slår den eine seg vrang medan eg kler på den andre. Begge har for øvrig alltid vore vanskelege å kle/skifte på... Å ligge på ryggen og bli skifta/kledd er visst det verste som finns. Går greit med 2-åringen no, men mini er i sin verste alder på det området. Ein orm på stellebordet, og vrir seg unna alt av bleier, inne- og uteklær. (Eit tips på det området er faktisk å bruke trusebleier - dei går an å ta på sjølv om ungen ligg og vrir seg på magen ;) )

Det er ikkje alltid like lett å kome seg ut, og eldstemann vil ikkje alltid inn igjen... Men me må jo gå inn for å ete pluss når minsten skal sove. Må ofte friste med noko.

Å vere ute er på ein måte meir slitsomt enn å vere inne, fordi ein må følge med på ungane konstant, så dei ikkje stikker av, medan innandørs kan ein sjå vekk innimellom og få gjort litt i huset eller slappa av litt... Kva gjer andre, når dei er ute med ungane? Føler eg løper etter dei heile tida... Og så vil dei som oftast i kvar si retning ;) Blir ofte til at eg tek minsten på armen/i bærlesele/i vogn og følger etter eldstemann, har eg i alle fall kontroll på ein unge...

Å legge dei om kveldane kan vere slitsomt. Det fungerar best om eg legger eldstemann fyrst. Han er ofte trøttare om kvelden fordi han ikkje søv på dagen, og eg legger han som regel rundt 18.30. Han er lett å legge - berre å synge sang og gå ut. Men ofte blir sangen "tostemt" med minsten som hylskriker nede... Så eg føler at leggestundane med eldstemann ofte blir stress, og det er jo ikkje noko hyggeleg. Mini er som regel ikkje grei å legge :sukk: , søv dårleg om natta og er oppe tidleg. Håper det bedrar seg snart...

Skrevet

Imli her er det også kamp på stellebordet. Å ligge på rygg for å ta på bleie er tortur, intet mindre, skulle en tro... Men takk for tips om trusebleie, det har jeg IKKE tenkt på !!!

Jeg forstår også at det kan være slitsomt å være ute når de springer rundt selv. ser for meg at det kan bli et problem her også når begge begynner å gå..

Kan du la den lille være med når du legger den eldste ? At han kravler på gulvet eller noe ? Ikke lett det der..

Håper minsten finner den gode nattesøvnen snart i hvert fall !!

Skrevet

Ja, å ligge på stellebord er visst tortur ;) Eldstemann var i alle fall nærmare 1,5 år før han lå stille under skifting... Men trusebleie er faktisk ganske praktisk når ungen ter seg som ein mark. Vanskeleg å få festa ei vanleg bleie når ungen insisterar på å ligge på magen ;)Einaste kjipe er jo at ein må ta av buksene heilt då.

Eg kan kanskje ta med minsten når eg legger den eldste ja. Motsatt fungerar i alle fall ikkje - då kan eg glemme å få minsten til å sove ;) Men eldstemann klarer seg jo ei stund åleine då heldigvis. Brukar ofte å stenge minsten inne på badet eller noko medan eg legger eldstemann, då veit eg kor eg har han... Men ikkje alltid han likar det like godt :forvirret:

Ikkje alltid like lett det her!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men altså, hvis ungen ikke vil ligge på ryggen og bli skiftet på- hva med å skifte på de stående? De greier vel å stå og holde seg til noe (doen, f.eks?) mens de blir skiftet på? Det har iallfall vi gjort siden gutten var 10 måneder og nektet å ligge på stellebordet ... ;)

Skrevet

Er ikkje alltid like praktisk å skifte på ståande heller. I alle fall ikkje viss ungen må vaskas skikkeleg ved bleieskiftet. Eldstemann skifta eg ofte på ståande frå 8 mnd, men minsten er ikkje like flink til å stå alltid, i alle fall ikkje viss han må stå på eit bein ved bukseskift o.l. Syns det er greiast å skifte på ungar liggande - for mi eiga del og ;)

Skrevet

Lag gjerne middag for to dager, eller lag porsjoner du fryser ned.

DET har jag också gjort.

När jag lagar köttfärssås gör jag oftast det på 2-2½ kg köttfärs, blandar i lite rivna morötter och krossade tomater och kryddar lätt. Sen fryser jag in i platta plastpåsar med en lagom potion, det är lätt att tina till middag när det är stressigt efter barnehage. Så kan man blanda i fetaost, riven ost, bönor eller krydda speciellt till serveringen med grönsaker och pasta eller potatis.

Skrevet

Jeg er mye alene med tvillinger på litt over to da faren jobber på sjøen og er borte måneder av gangen.

Et tips iforhold til å komme seg ut er å ha ei lekegrinn eller i synsvidde fra der man kler på, med litt ekstra spennende leker i. Jeg har gjemt unna noen leker sånn at barna glemmer de, også bytter jeg de ut innimellom i den lekegrinna. Da er lekene alltid "nye" og spennende, så er den som sitter oppi der opptatt med de når jeg kler på den andre... Disse lekene bruker jeg også i matbutikken hvis ungene er urolige og trøtte, og jeg vet det blir masing og skriking, da kommer vi oss stort sett gjennom uten trøbbel.

Ellers roer jeg alltid ned med barna før leggetid, rydding tar jeg når de er i seng. Vi gjør oss ferdig på badet, leser på stua alle tre, også legger jeg første. Han elsker å ligge å høre på musikk før han sovner, og er kjapp å legge. Så lurer nr 2 og jeg oss til et bitte lite eventyr på sengekanten før han legger seg, slik at han får roet seg igjen etter litt alene-lek mens jeg har lagt første... Det har ikke alltid gått like greit, men jeg tror forutsigbarheten med at vi gjør det sånn hver kveld er grunnen til at det går så glatt nå...

Gjest Gjest
Skrevet

Mamma til fire med bortejobbende mann, tvillinger yngst. Med handa på hjertet; jeg tror jeg har fortrengt en del ting... ;0)

*Tenke* Alle stell og skift ble gjort på gulvet dersom jeg var alene. 70% av tida. Jeg tror ikke jeg har eid noe skarpere enn en teskje på sju år...og har hatt skjøteledninger med støpsel under taket like lenge..

Forøvrig har jeg ekstra lange armer, og når jeg teller etter har jeg fler enn to! Og gudsjelov for de eldste..! *S*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...