rachel who Skrevet 8. juli 2010 #1 Skrevet 8. juli 2010 Hei alle sammen Jeg har en nabo som mener at vår nye søppelsjakt står for nært boligblokken vår. Det er nettopp kommet nye og de er plassert litt nærmere blokken vår. Jeg vet at det finnes et lovverk for dette, men vi synes det er vanskelig å orientere oss. Vi har prøvd litt, men møter bare "vet ikke". Noen her inne som kjenner til lovverket og evt. hvor mange meter slike søppelsjakter skal stå fra en boligblokk?
Rosalie Skrevet 8. juli 2010 #2 Skrevet 8. juli 2010 Søppelbøtter/-hus kan helt sikkert stå inntil blokken om så skulle være. Hvorfor skulle de ikke kunne det, liksom?
Gjest Elfrida Skrevet 8. juli 2010 #3 Skrevet 8. juli 2010 Jeg har bodd i blokk hvor det var sjakt i oppgangen, superpraktisk. Ser ikke helt problemet med det. Her jeg bor nå står søplehusene rett utenfor.
Sugerøret Skrevet 8. juli 2010 #4 Skrevet 8. juli 2010 Jeg har bodd i blokk hvor det var sjakt i oppgangen, superpraktisk. Ser ikke helt problemet med det. Her jeg bor nå står søplehusene rett utenfor. Problemet med disse gamle type sjakter er : Noen kaster en sigarett /annet som brenner ned.Vips oppskrift på mordbrann i værste tilfelle. Her ble disse sjaktene stengt og plombert etter Brannvesen og brann-- noe var på besøk har søppelhus som skal stå x antall cm/meter fra blokkene pga brannfaren
rachel who Skrevet 8. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2010 har søppelhus som skal stå x antall cm/meter fra blokkene pga brannfaren Så til spørsmålet: hvor mange meter?
Sugerøret Skrevet 8. juli 2010 #6 Skrevet 8. juli 2010 Så til spørsmålet: hvor mange meter? et veldig godt spørsmål som jeg ikke har peiling på svaret til Et annet poeng er lukt sommerstid Her står søppelhusene ca 5meter Mulig du får det ved å kontakte rette etat ? Brannetaten ?
Blowers daughter Skrevet 9. juli 2010 #7 Skrevet 9. juli 2010 Over gata for oss er det søppelsjakter som står max 3 meter fra huset de "hører" til. det er et relativt nyoppført bygg, så jeg regner med at det er i hh til evt forskrifter.
Gjest Spinell Skrevet 12. juli 2010 #8 Skrevet 12. juli 2010 Regner med det er et avfallshus du snakker om? I så fall finnes det ikke regler for minimumsavstand mellom dette og bolig. Derimot anbefales det å plassere disse så nært boligen som mulig, slik at det ikke blir så langt å gå med avfallet. Samtidig skal de stå slik at renovasjonsbilene lett kan komme til. De skal også plasseres slik at de ikke medfører noen hygienisk ulempe.
ice Skrevet 14. juli 2010 #10 Skrevet 14. juli 2010 Mener du avfallshus/rom? Den enkelte kommune kan (og bør) ha en renovasjonsforskrift hvor dette er regulert. Sjekk kommunens nettsider, evt. renovasjonsselskapet for din region. Enkelte kommuner utarbeider også veiledninger til renovasjonsforskriften hvor dette er beskrevet ytterligere. Ta evt. direkte kontakt med kommunen/renovasjonsselskapet i ditt område - da bør du få svar!
Pusemamma Skrevet 15. juli 2010 #11 Skrevet 15. juli 2010 Du bør snakke med de som sitter i styret om dette. Det er kommunen som godkjenner plassen så den er nok lov. Sitter selv i styret og vi har fått søppelsjakter ute. Lukt må du påregne uansett.
Gjest Eurodice Skrevet 16. juli 2010 #12 Skrevet 16. juli 2010 Hei alle sammen Jeg har en nabo som mener at vår nye søppelsjakt står for nært boligblokken vår. Det er nettopp kommet nye og de er plassert litt nærmere blokken vår. Jeg vet at det finnes et lovverk for dette, men vi synes det er vanskelig å orientere oss. Vi har prøvd litt, men møter bare "vet ikke". Noen her inne som kjenner til lovverket og evt. hvor mange meter slike søppelsjakter skal stå fra en boligblokk? Er det søppeldunker/avfallsdunker du snakker om?
Honesty Skrevet 16. juli 2010 #13 Skrevet 16. juli 2010 Kanskje det er snakk om avfallssug-anlegg, altså med kastepunkter og et underjordisk rørsystem, og som tømmes av spesialbiler ved jevne mellomrom.
Regnbue89 Skrevet 16. juli 2010 #14 Skrevet 16. juli 2010 Kanskje det er snakk om avfallssug-anlegg, altså med kastepunkter og et underjordisk rørsystem, og som tømmes av spesialbiler ved jevne mellomrom. Der jeg bodde før var det slike. Brannalarmen gikk ganske ofte i kjelleren for å si det sånn... Men dette bygget var fra 2007 og sjaktene sto maks 2m fra bygget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå