Gå til innhold

Mat i konfirmasjon - 100 gjester!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Neste sommer arrangerer vi konfirmasjon for minstejenta. Har begynt å tenkt litt på dette allerede, siden vi har en veldig stor slekt. Jeg har selv 9 søsken, og gubben har 4.

Alle har også barn, og noen av søskenbarna til konfirmanten er selv gift med barn.

Hun har veldig lyst på koldtbord, men dette synes vi blir veldig dyrt om vi bestiller. Det blir over 20 000!! Bare i middag...

Lurte derfor på..: Er det mulig å lage dette selv? Vi skal bruke 4, 5 eller 6 kjøkkenhjelper som alle er venniner av meg. Leier et stort lokale, med et stort kjøkken.

F.eks karbonader kan vi jo bare putte i en stor form i ovnen. En stor kasserolle med erterstuing har vi plass til på plata. Ellers så tenker vi brød, poteter, røkelaks, masse salater osv.

Ett annet alternativ som konfirmanten også liker veldig godt er jo laks. Om vi steker laksen f.eks kvelden før, og setter den kaldt, før vi legger dem i en stor form til oppvarming. Salaten kan kjøkkenhjelpen lage og sausen tar bare noen minutter.

Serveres med småpoteter som vi også bare kan varme opp. Dette blir utroolig billig for oss, utrolig godt og veldig sunt. :)

Ble et utrolig langt innlegg, men vil gjerne ha synspunkter!

Vi må tenke litt økonomisk også, for i de 6 neste årene blir det 4 like store konfirmasjoner.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har selv vært med på å arrangere fester for mellom 60 og 90 mennesker. Maten tar det ikke særlig lenger tid å lage, koster bare en del mer ;)

Om dere vil ha koldtbord så er det jo veldig mye av dette som kan lages på forhånd. Og så er det bare å sette ut på selve dagen. Og dere har jo absolutt mange til å hjelpe til på kjøkkenet.

Lakseretten høres veldig god ut. Men min erfaring er at det er en del som ikke liker fisk, og da bør dere kanskje ha et alternativ? Kanskje kyllinglår eller lignende - og bruke samme tilbehøret.

Synes også at konfirmanten selv kan få bestemme en del ang maten. Det er jo tross alt hennes dag :)

Uansett lykke til!

Skrevet (endret)

Vi lot det være opp til konfirmanten hva vi skulle servere.

Noe laget vi selv, og noe fikk vi venner til å lage på forhånd.

Det som måtte ordnes samme dagen fikset kjøkkendamene.

Det er langt ifra umulig, men planlegg nøye, og deleger mye.

Da blir det veldig mye lettere å gjennomføre, og mindre stress.

Endret av leirbål
Gjest Blondie65
Skrevet

Koldtbordet kan du jo delegere ut til noen av de nærmeste? At de kommer med mat ferdig opplagt på fat f.eks.?

Det med ertestuing skjønte jeg ikke - har aldri sett det på et koldtbord. Hele poenget med koldtbord er jo at det er kald mat vel? Derav navnet?

Skrevet

Det med ertestuing skjønte jeg ikke - har aldri sett det på et koldtbord. Hele poenget med koldtbord er jo at det er kald mat vel? Derav navnet?

Det er vanlig med en varmrett i tillegg på koldtbordet. Iallfall er det slik her hvor jeg bor, så det trodde jeg var gjengs over alt?

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er vanlig med en varmrett i tillegg på koldtbordet. Iallfall er det slik her hvor jeg bor, så det trodde jeg var gjengs over alt?

Da er det ikke koldtbord. Da er det buffet med varmrett.

Gjest Randi
Skrevet

Kanskje ta med noen pizzasnurrer el. hvis det er mange barn? Kan lages i god tid i forveien, fryses og bare varmes litt før servering.

Skrevet

Hei!

Takk for innspill. :-) Koldtbord og laks er selvfølgelig ting som jenta har foreslått selv. Der jeg kommer fra er det vanlig med en varmrett som f.eks karbonader og ertestuing, eller kylling. :)

Har faktisk kommet fram til at vi vil ha koldtbord. Jenta er selv veldig glad i matlaging, og vil frivillig lage pizzasnurrer som noen her foreslo! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...