Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på ett fantastisk pent og lekkert, sundt og glansfult hår ;) som sikkert alle andre;)

har du og dere noen tips å dele med meg og resten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ET flott og vakkert hår, som attpåtil er sunt får du ved å ;

- unngå sterke fargemidler i håret (frisørprodukter mildere enn kjøpe)

- Klippe slitte tupper hver 3 mnd hos frisør. (Da vokser det fortere også).

- Bruke god shampo og kur (IKKE balsam).

- Bruk gjerne en kur for å pleie håret (gjøre det mykt osv) og en for å bygge det opp (med proteiner). Da slutter ikke håret å ta til seg hårkuren. håret blir ikke mettet av en kur.

- Gjerne kure håret hos frisøren ca hver 3 mnd. Koster vanlig 250 kr.

- Unngå å gre håret når det er vått.

- Unngå å føne håret altfor mye.

- Unngå å bruke rettetang og krølltang for mye.

- Bruke gode varmebeskyttende produkter dersom du gjør det.

- Fordel å ikke vaske håret altfor mye, då det kan bli tørt.

- Unngå bruk av hårstrikk på samme plass, då det kan slite på håret.

- Sove med det i en løs flette (dersom det er langt nok) for å unngå at det blir flokete når du sover.

- Drikke godt med vann og spise sundt. Håret påvirkes av inntak av mat.

- Bruke produkter med solbeskyttelse dersom det er sterk sol.

Med andre ord er det mye du kan gjøre for å få/ha et flott hår. Det kommer bare ann på hvordan du steller det og deg selv, og de produktene du bruker.

Det å ha flere gode hårprodukter trenger ikke å koste sååå mye. Dersom du handler fra nettet (eks: blivakker.no eller ebay.com) får du gode produkter for en liten penge.

Å gå til frisøren for en stuss trenger heller ikke å være så dyrt, kommer ann på om du prioriterer håret ditt.

Mat og vann er vel alfa og omega, og spiser du sunt og godt påvirkes håret ditt positivt.

(Jeg er ikke en frisør, men har vært opptatt av hår i en lengre periode nå, og har flere erfaringer. Dette er mine erfaringer. )

Lykke til :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

- Bruk gjerne en kur for å pleie håret (gjøre det mykt osv) og en for å bygge det opp (med proteiner). Da slutter ikke håret å ta til seg hårkuren. håret blir ikke mettet av en kur.

- Sove med det i en løs flette (dersom det er langt nok) for å unngå at det blir flokete når du sover.

Med andre ord er det mye du kan gjøre for å få/ha et flott hår. Det kommer bare ann på hvordan du steller det og deg selv, og de produktene du bruker.

Det å ha flere gode hårprodukter trenger ikke å koste sååå mye. Dersom du handler fra nettet (eks: blivakker.no eller ebay.com) får du gode produkter for en liten penge.

Å gå til frisøren for en stuss trenger heller ikke å være så dyrt, kommer ann på om du prioriterer håret ditt.

Mat og vann er vel alfa og omega, og spiser du sunt og godt påvirkes håret ditt positivt.

(Jeg er ikke en frisør, men har vært opptatt av hår i en lengre periode nå, og har flere erfaringer. Dette er mine erfaringer. )

Ålreite tips :) ,men hvorfor i all verdens land og rike gå til frisøren og betale 250 kr for at frisøren skal trøkke inn en hårkur når du like gjerne kan kjøpe en tube/krukke/flaske med den samme hårkuren til hjemmebruk til under samme prisen?????????! (som du sikkert kan bruke 15-20 ganger)

Skrevet

Ålreite tips :) ,men hvorfor i all verdens land og rike gå til frisøren og betale 250 kr for at frisøren skal trøkke inn en hårkur når du like gjerne kan kjøpe en tube/krukke/flaske med den samme hårkuren til hjemmebruk til under samme prisen?????????! (som du sikkert kan bruke 15-20 ganger)

det lurte jeg på også når jeg leste det.. hvorfor gå til frisøren å ta hårkur hvis man kan gjøre det selv?? :)

man får kjøpt gode hårkurer på både vita og selvfølgelig hos frisøren som er like gode som å bruke 250 kr hos frisøren... :)

jeg fikk hårkur i gave av ei frisørvenninne, og det er en superfin gave å få, og å gi ;) og siden jeg har fått det i gave, hårkur fra jobben der hun jobber, så må den jo være bra tenker jeg da.. så det er nok bare å løpe å kjøpe hårkur på vita eller på boks hos frisøren ;)

Gjest Heidila
Skrevet

jeg tror hun mener en type kur som kalles rørkur :) Denne er mye sterkere og trenger dypere inn og er bedre enn vanlige kurer du får kjøpt :)

Mine tips til et sunt hår er :

*vask med shampo 2 ganger ( trenger ikke mere enn en teskje begge gangenne. første gangen fjerner du rester av produkter og "skitt" og vil derfor ikke skumme mye,den andre gangen,forskjtt bare en teskje med produkt, så skumemr det masse og vasker håret grundig)

* Har du slitt hår kan du bruke hårkur hver gang du dusjer og heller bruke det sjeldere etterhvert. Hårkur bruker du etter shampo men før balsam.

* bruk en bra balsam (shampoo åpner skjellageret i hårstrået,mens balsam lukker det)

* Bruk frisørshampo,balsam osv. Billigprodukter på matvare butikker har ikke pleiestoffer til håret og kan inneholde ingredienser som kan gi allergiske reaksjoner.

* Vær flink å dra til frisøren og stuss håret når du ser at håret begynner å bli slitt

* ikke vask håret hver dag. Da vil det overprodusere talg og håret vil bli fortere fett.

det var vel mine tips.Kommer ikek på mer i farten :)

Skrevet

Ja til det som andre har skrevet over her:)

og i tillegg:

* Ikke ta for varme dusjer, holdt temperaturen under 36 grader

* Vær forsiktig med å tørke vått hår med håndkle, ikke gni for mye, fuktig/vått hår er ekstra sårbart

* La håret lufttørke

* Ikke legg deg med vått hår

* Ikke gre vått hår, om du må så bruk en grovtannet kam

* Begynn å gre hår fra tuppene og jobb deg oppover

Linn

Skrevet

Ja til det som andre har skrevet over her:)

og i tillegg:

* Ikke ta for varme dusjer, holdt temperaturen under 36 grader

* Vær forsiktig med å tørke vått hår med håndkle, ikke gni for mye, fuktig/vått hår er ekstra sårbart

* La håret lufttørke

* Ikke legg deg med vått hår

* Ikke gre vått hår, om du må så bruk en grovtannet kam

* Begynn å gre hår fra tuppene og jobb deg oppover

Linn

hvorfor ikke legge seg med vått hår?

Skrevet

tusen takk for mange gode svar! skal prøve å følge alle gode råd, ser ut som her er mye fornuftig og mange som kan mye:)! så jeg prøver meg på ett spm til til dere:

jeg har veldig sensitiv hud, og merker også dette i hodebunnen. jeg har stort sett alltid holdt meg til frisørshampoo og er villig til å betale mye for produkt som er ekstra gode, men etter en stund begynner jeg å kjenne at det klør i hodet, og må derfor bytte til en mild shampoo en liten stund(bruker da ofte rett og slett babyshampoo) men finnes det en god! shampoo som er helt fri for stoffer man kan reagere på?

og jeg sliter med at håret mitt reker noe forferdlig i perioder, regner med det kommer av en irritert hodebunn, noen som har noe tips på dette? (jeg drikker mye vann, og bruker alltid biosilk etter hårvask)

Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg pleier å skylle håret i iiiskaldt vann når jeg er ferdig med å dusje. Er sykt kaldt, men håret blir 10 ganger finere enn om jeg lar vær. :)

Skrevet (endret)

det er bare en myte at håret vokser fortere når du klipper tuppene, men hvis du ikke klipper tuppene så kan det se eller føles ut som håret ikke vokser fordi tuppene blir slitte og tynne.

du kan prøve å bruke olivenolje i lengden hvis du har langt nok hår til å flette det og sove med det en natt. MEN unngå hodebunnen for det kan være vanskelig å få vaska ut.

ellers kan du spise b-vitamin tilskudd, det er bra for hår og negler.

ellers kan du prøve å bruke en shampoo uten silikon, noe du får kjøpt på bla apoteket.

ellers så vil jeg anbefale redken all soft på det sterkeste, jeg har ganske slitt, farget og brusete hår, og redken all soft gjør håret fantastisk mykt. den kan brukes på alle hårtyper.

og forresten så skal man bytte shampoo fra tid til annen, for å unngå at man blir "immun" eller at det ikke funker så godt på håret lenger.

Endret av sebra
Skrevet

hvorfor ikke legge seg med vått hår?

Av samme grunn som at du ikke skal gni vått hår tørt med håndkle, og ikke gre det for hardt. Vått/fuktig hår er ekstra sårbart, når du legger deg med vått hår vil friksjonen mot hodeputen kunne skade håret ditt.

Noen trekker det også så langt som å si at man ikke bør ha bomullstrekk på hodeputen fordi det tørker ut håret og at de anbefaler silke eller sateng istedet. Dette har jeg ikke personlig testet ut så kan ikke helt stå inne for det:)

Klem fra Linn

Skrevet

Jeg pleier å skylle håret i iiiskaldt vann når jeg er ferdig med å dusje. Er sykt kaldt, men håret blir 10 ganger finere enn om jeg lar vær. :)

Ja, det gjør jeg også. Øker blodsirkulasjonen og lukker skjellagene(?) og håret blir ikke så frissete som det vil bli ellers.

I tillegg tar jeg alltid i litt jojobaolje i og lar det lufttørke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For å fint hår (og fin hud), må man spise nok protein og sundt fett. Karbohydrater og stivelse bryter bare ned kroppen, så det må man være forsiktig med - spesielt det hvite.

Hår og hud er lagd av protein, og det sunne fette fungerer som kollagen i huden og håret så den blir fast og fin og glatt.

Så da er det bare å pøse på med matvarer som inneholder protein og sundt fett (nøtter, frø, avokado, fisk(fet fisk)) og nei, man blir ikke fet av disse matvarene. ;)

Jeg spiser dette hver dag, og har et fantastisk hår, noe jeg ikke hadde før...

Så ja, kostholdet har alt å si. Det man spiser kommer til uttrykk i kroppen.

Skrevet

Så da er det bare å pøse på med matvarer som inneholder protein og sundt fett (nøtter, frø, avokado, fisk(fet fisk)) og nei, man blir ikke fet av disse matvarene. ;)

Jo, man kan legge på seg om man spiser for mye av det sunne fettet også..

Gjest SmallTalk
Skrevet

Man SKAL bruke balsam, ettersom man må lukke igjen skjellagene for å unngå at håret blir ekstra slitt. En hårkur lukker ikke skjellagene, ettersom den da ikke vil kunne trenge inn i håret.

Skrevet

Det jeg gjorde for å få sunnere og mer glans i håret var å kutte ut å stritte det, hårføner (kun i sjelden tilfeller nå) og hjemmefarging.

Jeg begynte å klippe meg jevnlig hos frisør og spiser sunnere.

Når jeg dusjer unngår jeg veldig varmt vann og tar den siste skyllen av håret i kaldt vann. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...