Gå til innhold

Sjalu dame

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er inne i et relativt nytt forhold med Beate og liker henne svært godt. Problemet er at hun er ekstremt sjalu på en venninne av meg, Helene, og jeg er usikker på hvordan jeg/vi skal takle det.

Et par venner av meg råder meg til å skjule vennskapet med Helene, men jeg tror at da vil jeg føle meg som en drittsekk uten at jeg egentlig har noen grunn til det og være livredd for at det skal tikke inn meldinger fra Helene mens Beate er i nærheten osv.

Sjalusien har gått i steps og nå i helgen var det steget før det ikke går mer.

Jeg har kjent Helene i ett år, Beate i et halvår, sammen i to-tre måneder.

What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Awsome

Snakke om det?

Er det noen spesiell grunn til at Beate er sjalu på denne Helene?

F.eks, sitter Helene på fanget ditt, klenger på deg, skal klemme og kose, er litt for masete eller nærgående, oppfører seg som om dere er sammen, etc?

Du burde ikkje skjule vennskapet ihvertfall, for om ho er sjalu vil det ihvertfall ikkje bli bedre om ho "fersker" dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg prøvd flere ganger, men hun lukker seg helt inne og sier at det ikke hjelper å snakke om det fordi hun alltid har vært sånn og at det bare kommer til å bli værre.

Hun sier hun ikke er sjalu hvis andre jenter liker meg, men hvis jeg liker andre jenter.. Med andre ord mener hun jeg liker Helene. Vi flørter ikke akkurat, tar sjelden på hverandre, men ler og smiler mye når vi er sammen.

Kan også legge til at Helene og jeg nå heller ikke bor i samme by og at hun har kjæreste på andre året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg prøvd flere ganger, men hun lukker seg helt inne og sier at det ikke hjelper å snakke om det fordi hun alltid har vært sånn og at det bare kommer til å bli værre.

Hun sier hun ikke er sjalu hvis andre jenter liker meg, men hvis jeg liker andre jenter.. Med andre ord mener hun jeg liker Helene. Vi flørter ikke akkurat, tar sjelden på hverandre, men ler og smiler mye når vi er sammen.

Kan også legge til at Helene og jeg nå heller ikke bor i samme by og at hun har kjæreste på andre året.

Den eneste måten å komme igjennom denne "muren" på, er å snakke. Hvis hun lukker seg totalt for deg i denne "saken" så kan du kanskje forvente det samme i andre vanskelige situasjoner i fremtiden. Dette kan ikke du gjøre noe med, det er hun selv som må ønske og ville gjøre noe med det. Slik jeg leser det du skriver så virker det som hun bare resignerende godtar at hun "er slik" og til og med tenker at det kommer til å bli verre!

Hvis du ønsker en fremtid med denne kvinnen må du snakke med henne om hvordan du opplever dette, være ærlig uten anklager og selvfølgelig vurdere om du kan leve med en sjalu partner. Eventuelt anbefale henne å søke profesjonell hjelp slik at hun i fremtiden slipper å ødelegge mulige relasjoner pga. sjalusi!

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd å være i samme situasjon, men her var det jeg som var Beate. Min kjæreste hadde en veldig god venninne som jeg i to år prøvde å venne meg til, men tilslutt ødela det forholdet vårt pga for mye krangling om det.

Jeg hadde også den følelsen av at "sånn er jeg bare" og at jeg ikke kunne forventes å forandre på megselv fordi kjæresten min absolutt skulle beholde en annen jente i livet sitt.

Dette er en utrolig vanskelig situasjon å stå i, for uansett utfall vil noen føle at de har mistet noe viktig.

Det eneste jeg kan råde deg til, fra en som har stått i beates sko, er at du forsikrer henne pa alle mulige måter at kjæresten din er den absolutt viktigste for deg, og at du viser at du tar hensyn til hennes sjalusi. Ikkje kjemp imot henne på dette, sørg for at hun føle at dere er på samme side, og at dere med å samarbeide kan ha et slags felles vennskap til Helene, så hun ikke føler at det foregår noe "Spesiel" mellom deg og Helene som hun ikke kan delta i.

Ikke prøv å få Beate til å forstå hvor morsom og koselig og snill Helene er, det gjør alt værre. Helene er sikkert viktig for deg siden dette har blitt et problem, men prøv å vis til Beate at Helene "bare er en venninne" og ikke det viktigste menneske i ditt liv..jo mindre viktig hun virker for deg, jo mindre "skummel" er hun for Beate.

Lykke til! Håper dere klarer det bedre enn vi gjorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta hensyn til din kjærestes følelser og dumpe vennen din, bare egoister tviholder på venner av motsatt kjønn hvis kjæresten blir lei seg av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, ja, noen gåde råd her jeg definitivt tar med meg videre. På den ene siden kan jeg kutte kontakten med Helene, selv om det helt sikkert vil være vanskelig for begge. Men det ville gått og så ville ting vært bra med Beate. Men hva da hvis/når jeg blir venn med en annen jente? Klart det her får meg til å tenke på hvordan hun/vi vil takle andre situasjoner.

På den annen side har jeg ikke noe lyst til å kutte ut Helene i det hele tatt, ville følt meg som en tøffel og jeg føler det er helt unødvendig.

Jeg hadde skjønt det om vi flørtet masse, vi ofte så hverandre eller noe sånt, men slik er det jo overhodet ikke.

De to er forøvrig så og si helt ukjente for hverandre, ingen felles sosiale kretser og de 'passer' heller ikke som venner. Vi er alle i midten av tjueårene.

Usj, vanskelig det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Som jente kjenner jeg jenter godt nok til å vite at de er rimelig flinke til å sende signaler som menn ikke oppfatter.

Og dette scenarioet kjenner jeg igjen fra omgangskretsen. Det er noe i vennskapet mellom deg og Helene som Beate fanger opp, uansett hvor mye du bedyrer at dere er bare venner. Og hun reagerer instinktivt på det.

Det tror jeg du skal tenke litt på før du dumper jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden kan jeg kutte kontakten med Helene, selv om det helt sikkert vil være vanskelig for begge. Men det ville gått og så ville ting vært bra med Beate. Men hva da hvis/når jeg blir venn med en annen jente? Klart det her får meg til å tenke på hvordan hun/vi vil takle andre situasjoner.

Ja - jeg synes du skal tenke igjennom om dette:

1) Er Helene så viktig for deg at du ikke hadde kunnet "ofre" henne til fordel for Beate? Hva ville konsekvensene være?

2) Hvis du "ofrer" Helene - kan du da være sikker på at forholdet går knirkefritt videre uten sjalusispøkelset hengende over deg?

3) Er du sikker på at dette ikke har mest å gjøre med Beates problemer med sjalusi å gjøre - og at den vil komme til uttrykk i forholdet uansett hva du "ofrer"?

4) Kan du godta at hun selv bare godtar å være så sjalu uten å ha et ønske om å endre dette hos seg selv? Kan du leve med at hun lukker seg når du vil ha åpen dialog?

Slik jeg ser det så er det ikke ditt vennskap til Helene som i utgangspunktet er problemet. Beate sliter med sjalusi som hun ikke vil snakke om - og det er dette som er det egentlige "hinderet" for å finne en løsning som begge kan leve med. Taushet er også kommunikasjon!

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjalu.

Kjæresten har venninner - og jeg har ennå ikke truffet dem, selv etter over et år. Han har ikke truffet dem siste året såvidt jeg vet, så det er naturlig da. Men han har kontakt med dem på msn, sms, FB osv. Jeg har bedt ham om å inkludere meg hvis han skal treffe dem, f.eks. be dem til fest hos han osv. sånn at jeg får treffe dem. Eller. Jeg tror det er for at jeg skal se dem sammen med han, hvordan de er sammen, om der er noe mer enn vennskap. Det er ikke noe godt å være sjalu og usikker på om kjæresten har flere på gang. Havbris' kloke ord er verdt å tenke godt over. Velg riktig. Forsøk kanskje å la dem møte hverandre hvis de ikke har det allerede, og begrens kontakten med Helene. Jeg mener at du skal velge kjæresten hvis det er henne du vil ha, og respektere at hun føler det hun gjør. Men jeg mener også at du skal kunne ha en god venninne selv om hun er av det motsatte kjønn, men ikke i skjul eller på bekostning av kjæresten din. Beate har noe å jobbe med såklart, og du må hjelpe henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette

Fra en som har vært i Helenes sko (en god del ganger...)

Jeg er som regel den som blir dumpet når Beatene i livet setter tommeskruene på, noe som jeg ikke har problemer med å respektere, men som sårer og får meg til å miste all respekt for kompisen min. Når så forholdet til den sjalu Beate etter en stund går til helvete av seg selv, for merkelig nok - det gjør det alltid, så hender det av og til at kompis forsøker å ta kontakt igjen. Hvor interessant tror du det er å ha venner som dumper deg hver gang dama deres begynner å skape seg?

Det ender med at du mister begge to. Den som eier problemet her er Beate, og det er hun som må gjøre noe med det - med din HJELP. Du kan ikke fikse denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som har vært i Helenes sko (en god del ganger...)

Har vært der jeg og. En del ganger. Og det svir. Men jeg respekterer deres valg da. I noen tilfeller har jeg blitt venninne med deres nye dame, og det går fint. Det kommer vel an på hvordan man er skrudd sammen følelsesmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Skal man dumpe venner fordi den nye kjæresten har problemer med det? Da hadde jeg heller dumpet kjæresten. Ingen skal komme og kreve at jeg dumper venner.

Om hun ikke vil prate om det, så hadde jeg også tenkt: denne damen vil ikke jeg ha i livet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...