Gå til innhold

Fordeler og ulemper ved å være privatist!

I.am.me

Anbefalte innlegg

Jeg ser det har blitt en del tråder her på karriereforumet angående det å ta fag som privatist, både på studiespesialisering, høyskole og ved universitet :) Så tenkte at vi kunne opprette en felles tråd (?) om akkurat dette.

Min erfaring om privatistlivet er at det passer for noen, men ikke alle. Hvis man er den type person som klarer å arbeide selvstendig og lett forstår ting uten å ha en lærer over skulderen eller som prater om tema, er det flott. Noen er bare sånn at de er nødt å ha en fagperson til å forklare, mens andre lærer ting best ved å lese i bøker. Det er jo en fordel å ha en fagperson som kan svare på spørsmål dersom det er noe i pensum man ikke skjønner, men samtidig lærer man det kanskje enda bedre dersom man lærer det på egenhånd. Hvis man studerer som privatist har man jo muligheten til å jobbe ved siden av skolen, og det er en stor fordel for de som kanskje har barn og en familie. Så må man jo opp til eksamen i alle fag, og det kan være litt slitsomt, men det er jo tross alt bare èn gang i året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Det negative er de muntlige eksamene, blir så nervøs, liker best skriftlig eksamen.

Når man jobber alene som privatist, så får man ikke alltid øvd seg på muntlig, så da er det veldig greit å kunne ha en å prate med faget om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det negative er de muntlige eksamene, blir så nervøs, liker best skriftlig eksamen.

Når man jobber alene som privatist, så får man ikke alltid øvd seg på muntlig, så da er det veldig greit å kunne ha en å prate med faget om :)

Hvor mange muntlig eksamener må man ta når man er privatist og tar VGS generell studiekompetanse? Bare i norsk eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt mange fag i år, noen som privatist, andre ved skole.

Undervisning i fagene har fungert som en slags forsikring. Det koster en del, og kan virke unødvendig, men på sikt tjener jeg på det, fordi læreren får et bredere vurderingsgrunnlag, og én dårlig dag ikke er avgjørende for hele året, spesielt hvis man må ha toppkarakter. Personlig er jeg ikke så flink til å jobbe uten press på meg, derfor trenger jeg gjerne å holdes i tøylene med obligatorisk oppmøte.

Samtidig er noen fag såpass lette, at å bruke 5 timer/uka i et år er sløsing av tid og penger, fordi pensum kan gjennomgås tilstrekkelig på en uke.

Min konklusjon er at jeg tar undervisning i tunge/vanskelige fag, og tar enkle som privatist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvor mange muntlig eksamener må man ta når man er privatist og tar VGS generell studiekompetanse? Bare i norsk eller?

Jeg har tatt påbyggningsåret som privatist. Prøvde meg først på skole for 5 år siden, men droppa ut. Det var forfeeerdelig mye lekser på skolen og jeg var nok ikke mest motivert da. Jeg syns privatist var enklere, fordi jeg slapp å jobbe så mye med faga. Jeg har ganske fotografisk hukommelse, så jeg nileste egentlig bare i dagene før eksamene og gikk ut med 3ere og 4ere. Godt nok for meg :P Så lite motivert som jeg var da jeg prøvde meg på skoleåret, så hadde jeg nok ikke fått noen bedre karakterer enn det likevel. Eneste faget jeg hadde problemer med var matte, for det er jeg kjempedårlig i. Strøyk en gang, tok den i reform 94 da, men neste gang jeg skulle ta det opp, var det kun mulig å ta den i kunnskapsløftet og det var nok eneste grunnen til jeg sto fordi jeg fikk ha med boka på eksamen phuu.. Ellers var det veeeldig mye eksamener. Mange muntlige. Norsk, historie, engelsk, naturfag, samfunnsfag, og i de to programfaga jeg valgte. Til sammen ble det 12 eksamener for hele året. Men jeg er likevel fornøyd jeg tok det som privatist, alt i alt mye lettere enn å ta det på skolen, sida jeg slapp å arbeide så mye. Likevel, slik er det nok ikke for mange, siden mange nok har høyere mål enn hva jeg hadde og derfor jobber mye mer med faga. Meen det holdt for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tar man egentlig fag som privatist? Koster det penger?

Etter at jeg er ferdig med bachelorgraden min så har jeg nemlig noen fag jeg mangler som jeg gjerne skulle tatt som privatist, men jeg vet egentlig ikke helt hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krizzy

Jeg hadde lite ork til å ta påbyggningsåret på skole. Valgte det bort, og sitter nå og tar det opp. Jeg har nå begynt å pusle med det som privatist, i tilegg til 100% jobb. Blir ikke så mye om gangen, men en eksamen ferdig er en eksamen nærmere studiekompetanse! ;)

Jeg tar undervisning i de fagene, som for meg, blir tunge. De fagene som ikke blir tunge, velger jeg å lese selvstendig på. Jeg går nå gravid, og har valgt å skulle arbeide selvstendig med mattefagene (1T, 2T, R1 og R2) hvis jeg får noen ledige øyeblikk under permisjonen (som begynte den 16 ;) )

Jeg liker ikke helt eksamensformen med at ALT pensum skal dyttes ned til en gjeldende halvtime på muntlig eksamen, men jaja! :)

Endret av Krizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt generell studiekompetanse som privatist. Syns det var veldig greit, og herlig å slippe å gå på skole for å ta det. Jeg lærer ting lett, og hadde dermed ingen problemer med å lære meg pensum selv. Dessuten brukte jeg mange færre timer enn det man må ha på skolen. Så lenge du vet du har motivasjonen og læreevnen i faget, så er det å gå opp som privatist genialt. Men hvis du sliter i forståelsesfag, f eks matte, så kan det nok lønne seg å ta et kurs eller gå på skole for det.

Dessuten hadde jeg gått glipp av ett års inntekt om jeg hadde gått på skole, så mye penger spart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var veldig greit å ta fag som privatist. Veldig fleksibelt, og kan jobbe akkurat som jeg ønsker. Må man ha toppkarakterer i alle fag, eller sliter med å lese på egenhånd, vil jeg anbefale å ta kurs i akkurat de fagene.

Ellers må jeg si det er ganske dårlig informasjon ut mot privatister, går man på skole får man jo veldig mye hjelp til diverse ting der. Ser jo det her på forumet hvor mye spørsmål som kommer om det å ta fag som privatist, ofte de samme spørsmålene igjen og igjen. Synes privatistkontoret kan være ganske vanskelige å ha med å gjøre og. Tok lang tid før jeg fant ut av fagkombinasjonen jeg skulle ha (miks av reform 94 og KL fag), og samordna opptak feilinformerte meg veldig. Så et godt tips er å sjekke ut nøye hva du trenger av fag, skulle tro man kunne stole på samordna opptak, hadde jeg gjort det hadde ikke jeg kommet inn på skole til høsten...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt generell studiekompetanse som privatist. Syns det var veldig greit, og herlig å slippe å gå på skole for å ta det. Jeg lærer ting lett, og hadde dermed ingen problemer med å lære meg pensum selv. Dessuten brukte jeg mange færre timer enn det man må ha på skolen. Så lenge du vet du har motivasjonen og læreevnen i faget, så er det å gå opp som privatist genialt. Men hvis du sliter i forståelsesfag, f eks matte, så kan det nok lønne seg å ta et kurs eller gå på skole for det.

Dessuten hadde jeg gått glipp av ett års inntekt om jeg hadde gått på skole, så mye penger spart!

Hvor gammel var du da du tok generell studiekompetanse som privatist? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var du da du tok generell studiekompetanse som privatist? :)

Jeg var ferdig nå i vår, er 22 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

Hvor mange fag tok dere hvert halvår / helt år , og over hvor lang tid ? :)

Edit: Evt. hvilke fag? :) Noen som vil dele erfaringer med hvilke fag de har vært gjennom av f.eks realfag? :)

Endret av Krizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edit: Evt. hvilke fag? :) Noen som vil dele erfaringer med hvilke fag de har vært gjennom av f.eks realfag? :)

Jeg tok matte, nyere historie, norsk og naturfag (hadde engelsk og samfunnsfag fra vgs). I tillegg tok jeg R1 (hadde meldt meg opp i kurs på dette som jeg delvis møtte opp i, så det gjelder kanskje ikke helt) og Biologi 1+2. Om noen tenker på å ta realfag kan jeg absolutt anbefale å ta biologi fagene, var veldig greie å lese på uten undervisning!

Som i andre tråder, anbefaler jeg forumene på matematikk.net og Spør en biolog

Hvor mye koster det pr fag hvis man bare skal ta eksamen og ikke følge undervisning?

Litt usikker i farta men mener det var 345,- eller 365,- eller noe sånt. Tror det er dobbelt så mye om man skal ta opp et fag man har hatt før. I tillegg kommer bøkene, koster gjerne 300-600 pr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok alt på ett år. Alle norsk-eksamenene på høstsemesteret og resten på vårsemesteret. Hadde egentlig tenkt å ta engelsk på høsten òg, men eksamensdatoen kræsja med andre planer. Men tror det er lurt å dele opp, slik at du ikke får for mange pensum på en gang.

Jeg har tatt norsk (hovedmål, sidemål og muntlig), engelsk (skriftlig og muntlig), historie, matematikk (2p), og naturfag (skriftlig og muntlig, men du må ta begge samme semester, det er kun én oppmelding).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...