Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jane E
Skrevet

Hva er egentlig en pdf-fil? Hva er forskjellen på et word-dokument og en pdf-fil? Er det Adobe som er best for å lage og lese disse filene?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

PDF er et format som kan leses av Adobe ja. Du kan ikke gjøre noe mer enn lese pdf-filer med Adobe med mindre jobben din har kjøpt en større del av programvaren, men det er jo bare å laste ned fra adobe.com så får du åpnet pdf-filer.

Hvis du vil gjøre om et word-dokument til en pdf fil, så kan du installere en plugin til word, og velge Fil - Skriv ut - skriv til PDF. Da lager WORD om filen til pdf og den kan lese i Adobe igjen. Slik gjør alltid jeg det når jeg sender søknader eller leverer rapporter til skolen.

Skrevet

Det flotte med pdf er at det låser visningen til slik det ser ut hos den som skaper dokumentet. Med doc kan visningen variere etter hvilken versjon av Word (eller annet skriveprogram) som brukes for å åpne dokumentet, siden doc "tegnes opp" på nytt hver gang det åpnes, pdf tegnes opp når dokumentet lagres og alle andre viser bare denne tegningen. Doc er omtrent som en handlepose med alle ingrediensene pluss en lapp med oppskrift på, pdf er en ferdigpakke fra Fjordland. Kvaliteten på doc avhenger av kokkens evne til å følge oppskriften, pdf er "safe bet" siden enhver idiot kan sette microen på riktig tid.

Gjest Jane E
Skrevet

Hvis du vil gjøre om et word-dokument til en pdf fil, så kan du installere en plugin til word, og velge Fil - Skriv ut - skriv til PDF. Da lager WORD om filen til pdf og den kan lese i Adobe igjen. Slik gjør alltid jeg det når jeg sender søknader eller leverer rapporter til skolen.

Takk! Hvordan får man tak i en sånn plugin, da?

Det flotte med pdf er at det låser visningen til slik det ser ut hos den som skaper dokumentet. Med doc kan visningen variere etter hvilken versjon av Word (eller annet skriveprogram) som brukes for å åpne dokumentet, siden doc "tegnes opp" på nytt hver gang det åpnes, pdf tegnes opp når dokumentet lagres og alle andre viser bare denne tegningen. Doc er omtrent som en handlepose med alle ingrediensene pluss en lapp med oppskrift på, pdf er en ferdigpakke fra Fjordland. Kvaliteten på doc avhenger av kokkens evne til å følge oppskriften, pdf er "safe bet" siden enhver idiot kan sette microen på riktig tid.

Takk for god forklaring! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilken versjon av office du har, men hvis du har 2007 kan du få det her på denne linken

Gjest padawan
Skrevet

PDF er et dokumentformat som i sin tid ble utviklet av Adobe og de har følgelig laget Adobe Acrobat reader slik at folk skal kunne lese dokumenter i dette formatet. det finnes alternative PDF-lesere som du kan sjekke her.

det er flere grunner til å bruke PDF-filer. de viktigste er at du beholder platformen i dokumentet uansett hvilken løsning du sitter på (datamaskiner med ulik OS, mobiltelefoner, PDA osv) og at du kan gjøre dokumentet mindre i størrelse. i tilleg hindrer du at andre som mottar eller laster ned dokumentet kan redigere det. (det er mulig men da må du ha ganske dyr spesialprogramvare).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...