Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juli 2010 #1 Del Skrevet 8. juli 2010 Jeg jobber sovmsivilingeniør i det private, og har 8 års erfaring. Tjener 570 000 + ca 40 000 i bonus + div frynsegoder. Ser av Tekna statistikken at jeg burde ligge på ca 630 000. Er det normalt å ligge lavere enn statistikken. Isåfall hva slags type jobber ligger man over dette i lønn ? Noen drar jo tydligvis opp snittet ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 8. juli 2010 #2 Del Skrevet 8. juli 2010 Selvfølgelig er det normalt å ligge under statistikken! Lønnen som oppgis er jo såvidt jeg husker et gjennomsnitt, da er det realistisk å tro at tett opp mot halvparten vil ligge under denne. Med din bonus og frynsegoder (hvor mye er disse verd?) synes jeg ikke du ligger særlig langt under heller, hvis overhode. Ting som trekker opp: - Offshorearbeid eller andre former for ukurant arbeidstid/sted. Jobben min vibrerer, lukter olje og tar ikke hensyn til helger og helligdager, det hadde jeg ikke giddet om ikke lønnen var vesentlig bedre enn for 8-16 man-fre. - Lederstilling - Lokalisert i Stavanger/Oslo, til en viss grad også andre større byer - "Riktig" utdanningsretning (varierer, men industriell økonomi pleier å være et sikkert kort) Jeg kjenner til en sivilingeniør i innlandet som knapt har bikket 400k selv etter noen år i jobben, såvel som bac.ing i Stavanger som fikk ut over 500k allerede første året pga offshorearbeid. I den grad det er en trøst så er det som regel en sammenheng mellom lønnsnivå og boligpriser i området. Han i innlandet fikk fort råd til stor enebolig med dobbelgarasje, mange i Stavanger bor oppå hverandre mange år etter fast ansettelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 8. juli 2010 #3 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Hvis du er Tekna-medlem bør du logge deg inn på Tekna-sidene slik at du ser den utvidede lønnsstatistikken med kvartiler, median og 10-/90-percentil. Da får du bedre inntrykk av hvordan lønnsnivået fordeler seg utover. Er helt enig med Feuerstein i forholdene som er med å trekke opp lønnsnivået, men ligger man under snittet er lønnsstatistikken fin å ha i bakhånd i lønnsforhandlinger! Jeg er av de som jobber utenfor de mest sentrale strøkene og har noe lavere lønnsnivå enn snittet, men det er svært lite å si på levestandarden min sammenliknet med tidligere klassekamerater i Stavanger, Bergen og Oslo, selvom lønnsnivået deres er høyere. Dessuten: med åtte års erfaring er du vel uteksaminert i ca 2002? Da ligger jo aritmetisk middel på 591', ikke 630'. Er forresten litt forundret over at du, som bør ha hatt statistikk(!!) kan finne på å spørre om det er normalt å ligge under snittet Det ligger liksom i gjennomsnittets natur at ikke alle kan ligge over! Endret 8. juli 2010 av Spinell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå