Gå til innhold

Bør matvarer merkes?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes du alle matvarer bør merkes, sånn om de passer for veganere, vegetarianere, diverse religøse eller folk med forskjellig allergi?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært mye enklere om det stor uthevet i innholdsfortegnelsen feks om det inneholder melk, laktose, gluten eller animalske produkter.

Det er mye lettere å handle i helsekostbutikker som ikke har norske produkter fordi det er så lett å kikke bakpå og se om jeg kan spise det (matallergi) eller ikke. Noen ganger er innholdsfortegnelsen i så liten skrift at det er noe herk å skulle lese over alt å lete etter alle de rare ordene som finnes for melk som kasein.

Jeg antar også at veganere hadde syntes en enklere merking hadde vært ok.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Selv synes jeg det ville vært enklere å bare skrive VEGAN eller VEGETARIAN med en stor og tydelig skrift på varen, slik jeg har sett på en del potetgull, blant annet Kettle.

Synes også det burde komme fler slike varer for er litt lei av å finne en vare jeg har lyst på og så bli skuffet da jeg leser inngrediensene. Hva er vits med melk i potetgull?

Skrevet

Det hadde vært mye enklere om det stor uthevet i innholdsfortegnelsen feks om det inneholder melk, laktose, gluten eller animalske produkter.

Det er mye lettere å handle i helsekostbutikker som ikke har norske produkter fordi det er så lett å kikke bakpå og se om jeg kan spise det (matallergi) eller ikke. Noen ganger er innholdsfortegnelsen i så liten skrift at det er noe herk å skulle lese over alt å lete etter alle de rare ordene som finnes for melk som kasein.

Jeg antar også at veganere hadde syntes en enklere merking hadde vært ok.

Noen matvare blir merket, inneholder ikke gluten, melk etc. Men generelt bør innholdsfortegnelser være langt tydeligere og det burde vært forbudt med mikroskrift og elendige kontraster.

Skrevet

Ja til vegan-merkede grønnsaker!

Skrevet

Ja, absolutt, da ville det vært lettere å finne frem. Ihvertfall bør varedeklarasjonen bli enda bedre slik at man vet hva varen faktisk inneholder.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, synes godt flere ting enn de vanlige (fenylalanin, laktose og nøtter) kunne vært merket. I noen land er det vanligere at matvarer (og andre produkter) merkes med om de egner seg for veganere eller vegetarianere, og halal og kosher. Det er ikke alltid så lett å gjenkjenne hvilken råvare de "tekniske" navnene i innholdsfortegnelsen har opphav i, spesielt ikke om man ikke har matrestriksjoner selv, men skal lage mat til andre (for det er nok i overkant optimistisk å forvente at hele befolkningen skaffer seg inngående matvitenskapelig kunnskap...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...